نگاه سینمای دفاع مقدس به خاطر سرخ لالهها/ 16
سینماهای حوزه هنری در اختیار فیلمهای ارزشی است/ عدم حمایت از «ماهورا»ها بیانصافی محض است
گروه هنر ــ روابط عمومی حوزه هنری اعلام کرد: حوزه هنری با این شعار به وجود آمده که در سایه این سازمان هنر ارزشی بتواند رشد و نمو کند.

یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری، در گفتوگو با ایکنا سیاستهای اکران در حوزه هنری را چنین توصیف کرد: حوزه هنری با این شعار به وجود آمده که در سایه این سازمان هنری ارزشی بتواند رشد و نمو کند. پیرو این اصل در سینما نیز حوزه حمایت ویژه خود را به فیلمهایی اختصاص داده که جزو سیاستهای این سازمان تعریف شدهاند. حمایت حوزه هنری در سینما فقط مختص به بخشی خاص نیست، بلکه از فیلمنامه گرفته تا ساخت و اکران حوزه نگاهی ویژه به آثار دینی و اعتقادی دارد. در این میان برخی مطالبات بینالمللی در عالم هنر نیز جزو وظایف حوزه هنری است. این سخنان هم ادعای من نیست، بلکه آثاری که طی این چهار دهه در حوزه هنری تولید شده این مورد را اثبات میکند.وی افزود: لازم به ذکر است که حوزه هنری ظرفیتهای خاصی دارد که بر مبنای آن میتوان اقداماتی را که از آن انتظار میرود محقق کند. برای مثال درباره پخش حوزه هنری قادر نیست که پاسخگوی تمام نیازهای سینمای ایران باشد. نکته دیگر اینکه ممکن است در یک مقطع زمانی ۱۰ فیلم مجوز پخش دریافت کنند. برای همین حوزه هنری طبق قانون از میان آثار ارائهشده فیلمهایی را به نمایش درمیآورد که با سیاستهایش همخوان است. در این میان احترام به هویت خانواده ایرانی – اسلامی، دفاع مقدس و انقلاب جزو اولویتهای ویژه در هنر هفتم است.این منتقد سینما و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سیاستهای حاکم بر حوزه چرا برخی تهیهکنندگان فیلمهای ارزشی از برخورد این مرکز ناراحت هستند؟ گفت: چون ایکنا با تهیهکننده «ماهورا» مصاحبهای را انجام داده میخواهم درباره این کار حرف بزنم تا به نوعی جواب سؤال شما را هم داده باشم. حوزه هنری در بسیاری از مواقع به تنهایی بار حمایت از تولیدات ارزشی را به دوش کشیده است. برای مثال زمان اکران فیلم «یتیمخانه ایران» و «ویلاییها» و... حوزه هنری جزو معدود بخشهای بود که از این آثار حمایت کرد. ماهورا نیز چنین ویژگی را داشت، چون همانگونه که گفتم این دست تولیدات جزو اولویتهای ما هستند.عشیری ادامه داد: ماهورا در ۸ استان کشور (تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، بوشهر اصفهان، فارس، خوزستان و...) به نمایش درآمد. برای این کار نیز منتی نداریم، چون وظیفه حوزه هنری است که سینماهای خود را در سراسر ایران در اختیار فیلمهایی قرار دهد که ارزشهای دفاع مقدس در آن تبلیغ میشود. همچنین حوزه هنری به ماهورا سرگروهی سینما استقلال را داده است. البته افرادی که با بحث اکران آشنا هستند میدانند دادن سرگروهی سینما استقلال چه امتیاز ویژهای به یک اثر سینمایی هست. برای همین بازهم قابلدرک نیست برخی اعتراضاتی که از سوی صاحبان فیلمها مطرح میشود بر چه مبناست!وی تأکید کرد: سینما استقلال و سینما سپیده تهران و پردیس سینمایی هویزه مشهد، سینما بهمن بوشهر، سینما ۲۲ بهمن تبریز، سینما قدس همدان، پردیس چهارباغ اصفهان، سینما قدس اهواز و سینما پیام شیراز به سرگروهی سینما استقلال این فیلم را به نمایش درآوردند، اما این سینماها زمانی قادرند پر از تماشاگر شوند که پخشکننده فیلم با تبلیغاتی که انجام میدهد فضایی خوب را برای دیده شدن فیلم فراهم آورد. در همین باره باید به یک بیانصافی اشاره کنم که این روزها شنیده میشود؛ آنهم اینکه همه انتظارات معطوف به سینمادار شده است، در صورتی که بخشی از اکران به سینمادار مربوط میشود، اما حوزه وسیعتر به شرایطی مربوط میشود که پخشکننده برای فیلم به وجود میآورد.نویسنده فیلمنامههای سینمایی خاک سرد، زیستن، گلهای کاغذی و سرزمین با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس نیازمند بازشناسی مخاطب است، گفت: توصیه جدی به همکارانی که میخواهند در این حوزه کار کنند این است که بازشناسی دوبارهای از نیاز مخاطبان این حوزه داشته باشند. این نکته را بارها کارشناسان سینمایی نیز مورد تأکید و توجه قرار دادهاند، اما متأسفانه چندان به آن توجه نمیشود. به همین دلیل فیلم با وجود برخورداری از معنا و زبان خوب مورد توجه تماشاگران قرار نمیگیرد.روابط عمومی حوزه هنری درباره ساعتهای اکران این فیلم گفت: حوزه هنری با مؤسسه بهمن سبز (پخشکننده فیلم ماهورا) مذاکرات متعددی داشت که از آنها حتی ساعت را اکرانی که مدنظرشان بود پرسیدند، هرچند ممکن است یک سینما نتوانسته باشد در ساعت دلخواه آنان فیلم را به نمایش درآورد، اما در کل ساعتهای اکران همانی بوده که پخشکننده طلب کرده است. درباره مدت اکران فیلم هم باید بگویم که قانونی در سینما وجود دارد که مربوط به همه فیلمها است؛ آن هم اینکه فیلمها در ابتدا قراردادی دوهفتهای برای اکران میبندند. بعد ازآن اگر فیلم با استقبال مواجه شد به نمایش آن ادامه داده میشود.وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: درباره ساعت اکران هم میخواهم نکتهای را بیان کنم شاید عدهای تصور کنند اکران ساعت ۱۱ یا ۱۲ زمان خوبی نیست، اما به نظرم اگر پخشکننده این فیلم ارتباطی با آموزش پرورش یا دیگر ادارات برقرار میکرد، در این ساعت میتوانست نمایشهای خوبی داشته باشد. در خاتمه بازهم تأکید میکنم، انداختن بار اکران به دوش سینمادار بیانصافی محض است.گفتوگو از داود کنشلوانتهای پیام