رسالت ادبیات پایداری؛ تبیین رشادت‌های رزمندگان
کد خبر: 3767862
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

رسالت ادبیات پایداری؛ تبیین رشادت‌های رزمندگان

گروه فرهنگی - مسئول دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل گفت: مقاومت در فرهنگ ملت‌ها یک ارزش محسوب می‌شود و تبیین آن امری ضروری به نظر می‌رسد.

رسالت ادبیات پایداری؛ تبیین رشادت‌های رزمندگانبه گزارش ایکنا از اردبیل، سید‌محمود مهدوی، مسئول دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل‌ صبح امروز، هفتم آذرماه در نشستی با خبرنگاران به‌مناسبت روز نیروی دریایی اظهار کرد: مفهوم مقاومت، پایداری و دفاع، مفهومی عام در فرهنگ ملت‌هاست و بر این اساس یک ارزش محسوب می‌شود؛ چرا که واکنشی غیرارادی در برابر تهاجم دشمن به مام میهن است و لزوم تبیین آن امری ضروری به نظر می‌رسد.
وی افزود: آن‌هایی که در برابر تهاجم دشمن سینه سپر کردند، در طول تاریخ ارزشمند و قابل ستایش بوده‌اند؛ لذا یکی از رسالت‌های اصلی واحد ادبیات پایداری را می‌توان تبیین این مقاومت‌ها و رشادت‌ها عنوان کرد، رسالتی که در امتداد ایثار و مقاومت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس قرار دارد و به واسطه نویسندگان متعهد به حفظ این فرهنگ در جامعه می‌پردازد.
مسئول دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل ادامه داد: در طول سال‌های تشکیل و راه‌اندازی دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری در حوزه هنری فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته است که به فراخور آن حوزه هنری استان اردبیل نیز توانسته در ثبت و ضبط و انتشار خاطرات شهدا، آزادگان و جانبازان گام‌های بلند و مؤثری بردارد.
وی اضافه کرد: به لطف خدا خاطره‌نگاری در استان اردبیل وضعیت مطلوبی دارد و نویسندگان جوان و توانمندی در این حوزه پا به عرصه گذاشته‌اند که در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند؛ از جمله اینکه از ۱۱ کتاب منتشر شده در مجموعه «قصه‌های دریا»، ۵ اثر متعلق به نویسندگان اردبیل است.
مهدوی در معرفی این مجموعه گفت: «قصه‌های دریا» خاطرات جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نوجوانان و کار مشترک نیروی دریایی با حوزه هنری کشور بود که «یک شهر، یک خانه» خاطرات دریادار دوم داریوش ضرغامی نوشته مریم حضرتی؛ «کلاه یادگاری» خاطرات عیسی حسینی بای نوشته رضا کاظمی؛ «سی کشتی، یک فرمانده» خاطرات ناخدا یکم فرید آگه دل، نوشته لیلا نظری گیلانده؛ «اقیانوس‌ها چرخ می‌زنند» خاطرات ناخدا مهدی ارتیانی نوشته پری آخته و «آتش و پرواز لاک پشت ها» خاطرات ناخدا یکم عملیات هوایی میر منصور سید قریشی اثر حسین قربان‌زاده پنج اثر تولیدی نویسندگان اردبیلی از این مجموعه است.
وی از انتشار چهار اثر دیگر توسط دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل تا پایان سال خبر داد و افزود: کتاب «بلندای گودال» خاطرات جانباز داوود صادق‌زاده به قلم حسین قربان‌زاده؛ «نوا‌های حسینی در نهضت خمینی» خاطرات شاعران و مداحان عاشورایی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، نوشته سعید دست‌افشان؛ خاطرات حجت‌الاسلام سلیمان حیدری، روحانی مبارز سال‌های انقلاب که به مدت ۳ سال در کمیته مشترک، قصر و اوین توسط ساواک زندانی شده بود، به قلم محمود مهدوی و «مردانی از تبار خون» خاطرات برادران شهید عظیم‌پور نیاری نوشته پرستو شفقی، از جمله آثاری هستند که تا پایان سال منتشر و دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
مسئول دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل برگزاری «شب شعر و خاطره انقلاب» را از دیگر برنامه‌های واحد ادبیات پایداری در سال جاری عنوان کرد.
یادآور می‌شود؛ هفتم آذرماه سالروز حماسه غرورانگیز دریادلان ناوچه پیکان در تسخیر سکو‌های نفتی "البکر" و "الامیه" در آغازین ماه‌های جنگ تحمیلی است که در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز نیروی دریایی» نامگذاری شد و یادآور مجاهدت‌ها و فداکاری‌های این نیروی افتخارآفرین است.
انتهای پیام

captcha