کمیکاستریپ (پینما) و اصولاً مقوله تصویرسازی از ابزارهای جذاب تولید محصولات فرهنگی به منظور انتقال مجموعه مفاهیم و موضوعات مورد نظر به قشر کودک و نوجوان است؛ فاصله گرفتن از متن مکتوب محض و تلفیق متن در قالب گفتار با تصاویری که به شکل سریالی در امتداد هم قرار میگیرند، فرایندی جذاب و گیرا را برای مخاطب کودک و نوجوان به وجود میآورد که در چنین قالبی میتوان او را با یک روایت داستانی و یا یک قصه مشهور همراه کرد.
هنرـ صنعت کمیکاستریپ در دنیا پیشینه بسیار قوی دارد و از دیرباز از این ابزار در روایت بسیاری از داستانها و قصههای مورد نظر برای کودکان و نوجوانان استفاده درخوری شده است تا آنجا که بسیاری از آثار موفق سینمای کودک و نوجوان براساس الگوسازی از داستانهای کمیکاستریپ ساخته شدهاند.
در این راستا کمیکاستریپ «ماجراهای تن تن» را میتوان مثال زد که یکی دو نسل قبلتر این مجموعه در ایران منتشر شد و کودکان و نوجوانان ارتباط خوبی با آن برقرار کردند و اینک نسل حاضر شاهد ماجراهای این خبرنگار حادثهجو در قالب انیمیشنهای متعددی است و حتی فیلمسازان بزرگی چون اسپیلبرگ نیز از آن برای قشر مخاطب بزرگسال نیز فیلم میسازند.
همه ما فیلم انیمیشن «آواز کریسمس» (عمواسکروچ) را به خاطر داریم، اثری که با استفاده از همین تکنیک کمیکاستریپ تبدیل به اثر کارتونی جذابی شد که سالها در ایام کریسمس، کودکان و نوجوانان ایرانی را با خود همراه کرد؛ فیلمی با مجموعهای غنی از آموزههای الهی و انسانی که اثر عمیقی بر روی کودک و نوجوان به واسطه جاذبههای بصری به وجود آورد.
دیگر لازم به یادآوری نیست که بسیاری از آثار موفق انیمیشن و سینمایی دنیا همچون «بت من»، «سوپرمن»، «هالک» و ... نیز ابتدا در قالب کمیکاستریپ ارائه شدند و سپس با توفیق در این شکل از ارائه در اشکال دیگری تولید و عرضه شدند.
در آستانه سال نو میلادی و میلاد عیسی مسیح(ع) یکی از پیامبران اولوالعزم به مقوله استفاده کاربردی از کمیکاستریپ به منظور نقل داستانهای مذهبی، روایات زندگی مسیح(ع) و همچنین سایر روایات دینی و مذهبی آئین مسیحیت اشاره داریم که در این زمینه نیز شاهد توفیق زیادی در سطح جهان به ویژه در میان کشورهای اروپایی هستیم که قائل به این دین و آئین هستند؛ کمیکاستریپهای تولیدشده در جهت نشر آئین و دین مسیحیت علاوه بر پرداختن به زندگی این پیامبر الهی، به شکل غیرمستقیم حتی با سوژه قرار دادن داستانهای امروزی سعی در القای مؤثر آئین و آموزههای این دین با استفاده از تصویر دارند.
عنصر جذاب تصویر با استفاده از رنگهای چشمنواز، فرم طراحی کارآکترها از جمله مواردی است که موجب میشود مخاطب کودک و نوجوان ارتباط خوبی با این آثار برقرار کرده و ناخودآگاه با روند روایتی آن همراه شده و در نتیجه آشنایی قابل قبولی با بسیاری از نقلهای مشهور در قالب داستان، رمان و قصص پیدا کند.
واقعیت این است که عالم مسیحیت با استفاده از ابزار تصویر و مشخصاً در این مقال پرداختن به مقوله کمیکاستریپ و تصویرسازی برای کودکان و نوجوانان خود تا حد قابل قبولی توانسته است در زمینه القای اندیشه و باور مذهبی حاکم بر خود به نسلهای پسین نیز تأثیرگذار باشد و این در حالی است که فضای فرهنگی و هنری کشور در استفاده از این ابزار کارآمد ابتدا در تولید آثار فرهنگی مکتوب ویژه کودک و نوجوان و پس از آن استفاده از چنین ویژگی و قابلیتی در تولید سایر اقلام فرهنگی در مدیومهای دیگر چندان توفیقی نداشته است.
به همین دلیل درصددیم که با تعدادی از کارشناسان، تصویرسازان و هنرمندان عرصه تصویرگری پیرامون بررسی موانع بر سر راه این مهم و تولید آثار فرهنگی متعدد که به نقل روایات مشهور دینی و مذهبی با استفاده از تکنیک کمیکاستریپ می پردازد، گفتوگویی را سامان دهیم. باشد که راهگشای این عرصه و رفع موانع و محدودیتها به منظور پرداختی مؤثر در امر تولید کمیکاستریپهای دینی، قرآنی و ارزشی باشد.
انتهای پیام