ایران دومین کشور جهان در شاخص‌های توسعه انسانی است
کد خبر: 3776027
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
حریرچی:

ایران دومین کشور جهان در شاخص‌های توسعه انسانی است

گروه اجتماعی - قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ایران دومین کشور جهان در شاخص‌های توسعه انسانی است، خاطرنشان کرد: این یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم است که در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب مشکلات متعددی در این راستا وجود داشت.

ایران دومین کشور جهان در شاخص‌های توسعه انسانی است

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت پنجم دی‌ماه در آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که با حضور جمعی از مسئولین استان در سالن ابن سینا این دانشگاه برگزار شد، گفت: شدت مشکلات مردم در حوزه سلامت و آموزش پزشکی زیاد است که با همدلی و هماهنگی می‌توان این مشکلات را رفع کرد.
وی با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان کشور غیرقابل مقایسه با قبل از آن است، افزود: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب که جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر و تعداد ولادت‌ها سالیانه کمتر از یک میلیون نفر بود، در سال حدود 30 هزار نوزاد و کودک به دلیل اسهال و 11 هزار نوزاد به دلیل کزاز نوزادی فوت می‌کردند.
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در 10 سال منتهی به پیروزی انقلاب سالانه از هر یک هزار کودکی که به دنیا می‌آمد، 175 تا 200 کودک به پنج سال نمی‌رسیدند و بر اثر بیماری فوت می‌کردند اما اکنون حتی یک نفر به دلیل کزاز نوزادی یا اسهال فوت نمی‌شود.
حریرچی از کاهش بیش از 90 درصدی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال در کشور خبر داد و اظهار کرد: همه این مرگ‌ومیرها به دلیل مسائل بهداشتی و بیماری نیست بلکه عوامل مختلف محیطی و امکانات و بهبود نیافتن خدمات از علل این مرگ‌ومیرهاست.
وی با بیان اینکه ارتقای سلامت جامعه در راستای افزایش طول عمر مردم و کیفیت زندگی‌هاست، تصریح کرد: در نیمه نخست دهه 50 میزان امید به زندگی در کشور 50 سال بود ولی اکنون این عدد در بانوان 79.4 سال و در آقایان 75.5 سال است که به معنی افزایش 50 درصدی طول عمر مردم بعد از انقلاب است.
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ایران دومین کشور جهان در شاخص‌های توسعه انسانی است، خاطرنشان کرد: این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم است که در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب مشکلات متعددی در این راستا وجود داشت.
حریرچی با تأکید بر اینکه مردم باید علاوه بر مشکلات و کمبودها دستاوردهای انقلاب را نیز شاکر باشند، اظهار کرد: ما دستاوردهای بسیاری به دست آورده‌ایم اما هنوز هم باید با تلاش به اهداف تعیین شده برسیم.
وی با اشاره به اینکه ایران تا 15 سال پیش، از کشورهای عربستان و مصر در تولید علم عقب‌تر بود، خاطرنشان کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران کشور اول منطقه و پانزدهم جهان در تولید علم است و سالانه 50 هزار مقاله علمی در کشور تولید می‌شود.
قائم مقام وزیر بهداشت عدالت را یکی از مشکلات کشور در حوزه سلامت خواند و ابراز کرد: ابتدا باید فقرا و مردم کم‌درآمد جامعه از امکانات حوزه سلامت بهره‌مند شوند و با توجه مشکلات اخیر اقتصادی در دسترسی‌ها نیز مشکل داریم.
حریرچی تأکید کرد: وزارت بهداشت حمایت‌های ویژه‌ای از استان خواهد داشت و باید تمهیداتی اندیشیده شود که مردم استان جز در موارد خاص مانند پیوندها برای درمان بیماری‌ها از استان خارج نشوند.
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری از استان‌های موفق در توسعه بهداشت است، اضافه کرد: این استان در ساماندهی مراکز درمانی و ارتقای جایگاه پزشک خانواده و سازماندهی بهورزها موفق بوده است.
وی با تأکید بر اینکه این استان در مقایسه با دهه 70 بسیار ارتقا داشته و جز استان‌های متوسط کشور است، افزود: یکی از راه‌های توسعه استان تقویت دانشگاه‌ها، اعضای هیئت علمی و دانشجویان است که فرهنگ مردم استان را تغییر می‌دهد.
انتهای پیام

captcha