راهکارهایی برای ارتقای ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان
کد خبر: 3777410
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
در چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری مطرح شد؛

راهکارهایی برای ارتقای ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان

گروه مسابقات ــ پیشکسوتان و مسئولان قرآنی کشور و فرهنگیان حاضر در چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، به طرح و بررسی پیشنهاداتی برای ارتقای این دوره از مسابقات پرداختند.

به گزارش ایکنا؛ چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، عصر امروز، 10 دی‌ماه با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشی، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز و دبیر ستاد مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام، حجج‌اسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدرضا خالقی، مدیر گروه مسابقات و جلسات شبکه قرآن و معارف سیما، محمدرضا پورمعین، مدیراجرایی این دوره از مسابقات، ولی یاراحمدی، فعال قرآنی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، اسماعیل بحری‌زاده، مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت پرورشی و فرهنگی، محمد باقی‌زاده، مشاور مالی اجرایی معاون پرورشی و فرهنگی، مرتضی نظری، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و دیگر مسئولان و مدیران آموزش و پرورش در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی برپا شد.

این جلسه با کلیپی از روند برپایی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام آغاز شد و در ادامه نیز تلاوتی از آیات قرآن توسط محمدرضا پورمعین، خادم‌القرآن قرائت شد و سپس محمدرضا مسیب‌زاده با اشاره به اینکه هدف از برپایی مسابقات قرآن تنها ایجاد اتفاق و اتحاد بیشتر میان مسلمانان است، اظهار کرد: قرآن بهترین ملجأ برای هر مسلمان و تبلور عینی وحدت است و برپایی چنین برنامه‌هایی به ویژه از سوی کشورمان که ام‌القرای جهان اسلام است، موجب تقریب بیشتر مسلمانان بایکدیگر می‌شود.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام، پس از 20 سال وقفه، سال گذشته برپا شد، بیان کرد: مقرر شد برپایی این مسابقات به صورت دوسالانه ادامه پیدا کند که سال آینده شاهد برپایی ششمین دوره این مسابقات هستیم.

وی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای سیاستگذاری این مسابقات در حاشیه سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی کشورمان، ادامه داد: کتابچه‌ای با موضوع گزارش از پنجمین دوره مسابقات توسط دبیرخانه تهیه شده است که دارای تکنولوژی واقعیت افزوده است. همچنین در این دوره از مسابقات تغییرات اساسی ایجاد شده است که با ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور هماهنگ است.

ارزیابی دانش‌آموزان با شرایط داوری خاص

دبیر ستاد مسابقت بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام تصریح کرد: دعوتنامه برای اعزام قاریان و حافظان دانش‌آموز به دیگر کشورها ارسال شده است تا نمایندگان کشورها اقدام به ثبت‌نام در این دوره از مسابقات کنند. از جمله تغییرات این مسابقات برپایی مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری و در قالب ارسال فایل صوتی یا ویدئویی است که هیئت داوران به ارزیابی آن می‌پردازند و در مرحله نیمه نهایی نیز دانش‌آموزانی که حد نصاب را کسب کرده‌اند، رقابت می‌کنند و سپس از هر رشته یک نفر از هر کشور به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طی این دوره از مسابقات، راه‌یافتگان مرحله نهایی در کنار متسابقان مسابقات روشندلان، طلاب و بزرگسالان باهم به رقابت می‌پردازند، اظهار کرد: دانش‌آموزان در این رقابت‌ها با شرایط داوری خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این نشست شورای سیاستگذاری به منظور تعیین کمیته‌های اجرایی و بررسی و تبیین برنامه‌های اجرایی و محورهای لازم و بررسی سیاست‌های کلی دعوت از کشورها و بهره‌مندی از تصمیم‌های لازم تشکیل شده است.

مسیب‌زاده اضافه کرد: این مسابقات همزمان با چهار مسابقه دیگر به صورت همزمان از 19 فروردین‌ماه 1398 آغاز و با دیدار متسابقان با مقام معظم رهبری در 26 فروردین‌ما‌ه سال آینده به پایان می‌رسد.

احصاء پیشنهادات و چالش‌ها در شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان
راهکارها پررنگ‌تر شدن دانش‌آموزان در کنار چهار مسابقه بین‌المللی

در ادامه محمدرضا پورمعین، مدیراجرایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام با اشاره به تشکیل اتاق فکر و شورای سیاستگذاری به منظور هم‌فکری و بهره‌مندی از نظرات و بررسی پیشنهادات و آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته و رفع آن در این دوره، به ارائه گزارش‌های مکتوبی از مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم مالزی، مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی و همچنین گزارشی از مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه که به سه زبان تهیه شده است، پرداخت. وی در ادامه گزارش گردآوری شده توسط دبیرخانه مسابقه بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام از پنجمین دوره را که متشکل از اهداف، ضرورت‌ها، آیین‌نامه و مراحل ثبت‌نام و معرفی نمایندگان کشورها به مسابقات و روند اجرایی آن است، ارائه کرد.

وی با تأکید بر اینکه شورای سیاستگذاری مسابقات، سیاست‌ها را به کمیته‌ها و کارگروه‌های به منظور اجرا ابلاغ می‌کند، اظهار کرد: دغدغه ما این است که چگونه مسابقات قرآن را به مدارس بیاوریم و در درون مدرسه، دانش‌آموزان را با قرآن مأنوس کنیم و از سوی دیگر، راهکارهایی برای تأثیر مسابقات در میان خانواده‌ها، مربیان و معلمان ارائه کنیم. از سوی دیگر می‌خواهیم راهکارهایی برای پررنگ‌تر شدن نقش دانش‌آموزان در کنار چهار مسابقه بین‌المللی ارائه شود که همزمان برگزار می‌شوند.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز در ادامه به بیان پیشنهاداتی پرداخت و گفت: تعداد کمیته ستاد عالی مسابقات امسال کمترشده است و بهتر است کمیته ستاد مسابقات قرآن بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام نیز به مانند این ستاد، چابک‌تر عمل کند.

ساختار چابک‌تر، تداخل کمتر

وی ادامه داد: برخی از کمیته‌ها را شاید بتوان در قالب کارگروه ذیل کمیته‌های دیگر قرار داد و چون رویداد بزرگ و عظیمی در حال برپایی است در عین حال هرچه ساختار آن کارا و چابک‌تر باشد، در اجرا نیز با تداخل کمتری روبرو خواهید بود.

احصاء پیشنهادات و چالش‌ها در شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان

سپس حجت‌الاسلام علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تغییرات سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی که طی دو مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در مجموع از بیش از سه هزار نفر از سایر کشورها دعوت شده است که مرحله مقدماتی آن غیرحضوری و در قالب ارسال آثار و سپس افراد حائز حد نصاب به مرحله نیمه نهایی طی سه یا چهار نیم‌روز باهم به رقابت می‌پردازند و سپس مرحله فینال و نهایی طی دهه دوم فروردین‌ماه 98 در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از هر رشته یک نفر از هر کشور در مرحله نهایی حضور خواهند داشت، ادامه داد: یک هیئت داوری برای قضاوت مسابقات دانش‌آموزی، بزرگسالان، نابینایان و طلاب وجود دارد و کمیته راهبری تفاوت‌ آیین‌نامه‌های مسابقات دانش‌آموزی را با دیگر بخش‌ها راهبری می‌کند.

در ادامه علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه برجسته‌ترین هدف برپایی مسابقات، ترویج فرهنگ اسلام ناب است، گفت: این همان هدف انقلاب اسلامی است که در تمام برنامه‌ریزی‌ها باید همواره مد نظر قرار گیرد.

محافل قرآنی با تلاوت دانش‌آموزان دیگر کشورها

وی پیشنهاد کرد: کرسی‌های تلاوت قرآن و محافل قرآنی با حضور دانش‌آموزان قاری و حافظ دیگر کشورها به منظور ایجاد انگیزه و زمینه تشویق دانش‌آموزان برای گرایش به امور قرآنی در حاشیه مسابقات برنامه‌ریزی شود و از سوی دیگر زمینه آشنایی دانش‌آموزان دیگر کشورها با پیام‌های انقلاب اسلامی از این طریق مهیا شود.

ولی یاراحمدی، فعال قرآنی از دیگر افرادی بود که به بیان پیشنهاداتی پرداخت و گفت: بهتر است جلسات شورای سیاستگذاری به موقع تشکیل شود چرا که باید سیاست‌ها را به کمیته‌ها ابلاغ کنند تا به مرحله اجرا برسد.

کمیته‌های ستاد اجرایی مسابقات دانش‌آموزی مکمل کمیته‌ها ستاد اصلی مسابقات

وی ادامه داد: کمیته چند نفره مأمور بررسی اسناد بالادستی آموزش و پرورش و همچنین بررسی سیاست‌های دوره گذشته مسابقات، اهداف و برنامه‌های آنها و آسیب‌شناسی آنها شود. از سوی دیگر شورای سیاستگذاری در نظارت و اجرا به صورت مستمر حضور داشته باشد. همچنین کمیته‌های ستاد اجرایی مسابقات دانش‌آموزی باید در کنار ستاد اصلی مسابقات مکمل باشد.

احصاء پیشنهادات و چالش‌ها در شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان

یاراحمدی با اشاره به اینکه باید اقتضائات دانش‌آموزان در مسابقات دانش‌آموزی جهان اسلام مد نظر قرار گرفته شود و برنامه‌هایی در حاشیه آن در نظر گرفته شود، اظهار کرد: اعزام دانش‌آموزان متسابق همراه با مربیان و یا والدین به مدارس موجب آشنایی آنها با کف فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان و از سوی دیگر زمینه ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان برای ورود به فعالیت‌ قرآنی می‌شود.

در ادامه محمدرضا خالقی، مدیر گروه مسابقات و جلسات شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه وجود برخی از کمیته‌ها چون جوایز در کنار کمیته پشتیبانی موجب نظم بیشتر مسابقه می‌شود، بیان کرد: در برخی از مسابقات هنگام اهدای جوایز دچار پراکندگی و عدم نظم هستیم و حال آن‌که در مسابقات دانش‌آموزی با درنظر گرفتن این کمیته به مانند پنجمین دوره شاهد نظم در این مرحله خواهیم بود.

بهره‌مندی از گروه مستند‌ساز حرفه‌ای

وی همچنین پیشنهاد کرد: گروه مستندساز متشکل از مستندسازان واقعی در نظر گرفته شود تا از ابتدای ورود دانش‌آموزان به کشور تا لحظه خروجشان مستندی قابل قبول و درخود تهیه و در اختیار شبکه‌های مختلف سیما به منظور بهره‌برداری و منبع تغذیه در طول سال قرار گیرد.

حوریه عقبایی، از اعضای شورای سیاست‌گذاری مسابقات دانش‌آموزان با اشاره به اینکه تغییرات مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 98 بعضا نگرانی‌هایی را همراه دارد، افزود: اما باید مسابقات برپا شود تا ایرادهای احتمالی آن در سال‌های بعدتر برداشته شود.

وی ادامه داد: ادغام برخی از کمیته‌ها با یکدیگر شاید کمی از کارکرد آنها کم کند، زیرا فعالیت ویژه و خاص خود را دنبال می‌کند و کارگروه درجه فعالیتش از کمیته پایین‌تر است.

نعیمی از دیگر فرهنگیان حاضر در این نشست بود که در سخنانی گفت: تعدد کارگروه‌های ستاد، انسجام را سخت‌تر می‌کند. همچنین مناسب است که زمینه حضور دانش‌آموزان شرکت‌کننده در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی جهان اسلام در مدارس شهر تهران فراهم شود، زیرا موج قرآنی اثرگذاری را ایجاد می‌کند.

سپس علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن فرهنگ جریان‌ساز در کشور است، اظهار کرد: این مسابقات بیانگر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورها است.

تعیین مسئولان کمیته‌ها تا پایان هفته جاری

وی با اشاره به اینکه برپایی مسابقات قرآن مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری بوده است، ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه پیشتاز ادغام مسابقات قرآن بوده است که این نگاه قابل تقدیر و ستایش است. همچنین در حال حاضر نیز در طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن با همراهی سازمان اوقاف و آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها و نهادها شاهد گام‌های خوبی در این زمینه هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه بهتر است برخی از کمیته‌ها در یکدیگر ادغام شود، گفت: به عنوان مثال نیازی به کمیته مستقل مثلا برای جوایز و هدایا نیست و بهتر است در کمیته پشتیبانی ادغام شود. در حال حاضر زمان کم است و باید کمیته‌ها را فعال کنیم، چون بخش اجراکننده و هماهنگ‌کننده مسابقات هستند.

وی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده، اظهار کرد: آقایان پورمعین و مسیب‌زاده کمیته‌‌ها را چابک‌تر کنند و در صورت نیاز به وجود کمیته‌ای جدا، آن را ادغام کنند و مسئولان آن را تا پایان هفته جاری معین و حکم آنها را ابلاغ کنند. همچنین در کنار شورای سیاست‌گذاری، کمیته چهار نفره برای تحقق اهداف و برنامه‌ها حتی متشکل از اعضایی خارج از مجموعه آموزش و پرورش تشکیل شود.

کاظمی اظهار کرد: باید تلاشی صورت گیرد که برپایی محافل قرآنی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و جریان‌سازی قوی و با حضور قاریان و حافظان دانش‌آموز دیگر کشورها باشد و همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه استان‌ها و امور قرآنی آموزش و پرورش استان‌ها در این زمینه لازم است.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است از مدارسی که آمادگی حضور در مسابقات قران را دارند، ثبت‌نام به عمل آید یا سهمیه به آنها اعلام شود تا حضور دانش‌آموزان در مسابقات پررنگ باشد و از سوی دیگر، می‌توان از مدارسی که بیشترین فعالیت را در مسابقات داشته‌اند، تجلیل به عمل آید.

کاظمی بیان کرد: تقویم اجرایی کمیته‌ها پس از مشخص شدن مسئولان آن به زودی به شورای سیاست‌گذاری و دبیرخانه پس از تعیین مسئولان آنها، اعلام شود.

حسن ختام این نشست، دعای پایانی توسط محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی کشورمان بود.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببنید.
انتهای پیام

captcha