اهتمام به تفسیر در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغازینه بابرکتی است
کد خبر: 3800447
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تأکید کرد:

اهتمام به تفسیر در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغازینه بابرکتی است

گروه مسابقات ــ حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی بر وجود رشته تفسیر و مفاهیم قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن به منظور گامی بلند در مسیر صحیح ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد.

ضرورت وجود رشته تفسیر در مسابقات بین‌المللی به منظور ترویج فرهنگ قرآنی

حجت‌‌الاسلام محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: بدون تردید در این سطح نازل نقش و جایگاه قرآن کریم که در نظام اجتماعی، زیستی انسانی و اسلامی دارد باید تجدیدنظر کنیم زیرا تاکنون آن‌گونه که شایسته امت اسلامی بوده‌است از منبع وحیانی و معصوم علم یعنی قرآن کریم برای سعادت دین و دنیای امت بهره نگرفته‌ایم. اصولا پشت سر نهادن بحران‌ها و ابرچالش‌های زمانه‌ها بی کلمات الله شدنی نیست.

وی با بیان‌ اینکه انقلاب اسلامی زلزله‌ای در ارکان نظام‌های حاکم در جهان اسلام و غیراسلام پدید آورد، افزود: دعوت به بازگشت بشریت و جهان اسلام به قرآن از نقاط عطف نظام انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. ما نیز در شرایطی هستیم که باید بدانیم نجات جهان اسلام در گرو بازگشت عمیق به مفاهیم راسخ وزندگی بخش قرآن کریم است؛ بدون تردید بازگشت به حدیث در قیاس با کتاب الله دارای مرتبه متاخر وپسینی است. زیرا بخش عظیمی از چالش‌های مسلمانان با یکدیگر و با زمانه وزمینه های معاصر ناشی از تکیه افراطی بر دیگر منابع غیر قرآنی است.
عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه یادآور شد: قرآن کریم به مثابه «حبل المتین» است که اگر مسلمانان در عرصه‌های فرد و جامعه به این منبع متمسک شوند وآن را در اندیشه سازی و ساز وکارهای زندگی خود دستاویز قرار دهند از وضعیت نابسامان فعلی خارج می‌شویم، قرآن کریم در هر زمانی زاینده مفاهیم، مکاتب و راه‌حل‌های تازه است و لذا اگر انسان با طهارت قلبی وعفت سریرت وسیرت و تعمق نگاه وبینش در تدبر به قران کریم مراجعه کند بدون شک از چالش‌های فردی و اجتماعی در عرصه داخلی و خارجی عبور خواهد کرد.
رئیس اندیشکده بین‌المللی المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که راه پیروزی انقلاب اسلامی تمسک خالصانه امام خمینی(ره) به قرآن کریم بود، اظهار کرد: در شرایطی نیستیم که بسنده کردن به حفظ زیبایی‌ها و ظواهر قران و مست ومدهوش موسیقی لفظ قرآن شدن گره از کار فرو بسته ما نمی گشاید. باید به فرمایش حضرت علی(ع) در خطبه18 نهج‌البلاغه مبنی بر « و ان القرآن ظاهره انیق و باطنه عمیق؛ به راستی که ظاهر قرآن کریم زیبا و باطن آن ژرف است.» توجه کنیم و لذا باید اهتمام به مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در اولویت قرار بگیرد.
راه تحول در معنای انسان وجهان با تعمیق نگاه به اعماق معانی کتاب الله ممکن است و بس.
حجت‌الاسلام میرزایی یادآوری کرد: اگر جهان اسلام به قرآن متمسک شود به عمق معرفت، حقیقت، معنویت و عروج اجتماعی و بشریت خواهد رسید از این رو موج بازگشت به قرآن کریم که با هدایت و رهبری شخص مقام معظم رهبری رخ داده‌است ایران را در مقایسه با بسیاری از کشورها در زمینه حفظ و اهتمام به ظواهر قرآنی به یک قطب قرآنی تبدیل کرده‌است و لذا بایستی مدیریت کلان کشوری به معنای واقعی یک کشور قرآنی باشد تا ایران قطب قرآن جهان اسلام تلقی شود.
دکترین ها و پارادایم های انقلاب و الهیات رهایی بخش آن برای انسان وجهان زمانه ما بجز در پرتوی قرآن قابل تصور نیست.
وی اصل اساسی در تشویق و ترغیب جوانان به سوی انس با قرآن کریم را اهتمام به شاخص‌های روحی، معنوی و آرمان‌گرابودن جوانان دانست و گفت: نسل جوان مخاطب وبلکه سازندگان اصلی گام دوم انقلاب هستند و لذا باید طرح جاذبه دار و طرح جاذبه‌های قرآنی برای قلب، روح و آرمانهای این نسل تبیین شود و در ابتدا باید دل و جان جوانان را با قرآن مأنوس کرد و عقل و قلب آن‌ها را نسبت به قرآن کریم باورمند و مشتاق کنیم تا آرام آرام باعث شود جوان به سمت یافته‌های خودش حرکت کند و از قرآن به عنوان بزرگ‌ترین منبع خود سازی و جامعه‌پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی بهره ببرد.

رئیس اندیشکده بین‌المللی جامعه‌المصطفی با اشاره به این‌که قرآن همیشه به عنوان حجت در میان عالمان وجود داشته‌ است، بیان کرد: جایگاه قرآن کریم بایستی در سیر تحولات حوزه و علوم آرام آرام باید شعاع آن‌ها به جامعه کشیده می‌شد اما متاسفانه شاهد چنین جایگاهی برای قرآن کریم نبودیم؛ عالمان بزرگ شیعه که دنبال احیای درس تفسیر قرآن کریم بودند کار آن‌ها به عنوان ریسک و خطر تلقی شد یعنی آن‌قدر نسبت به قرآن کریم فاصله گرفتیم که کسی که قصد بازگشت به سمت تفسیر قرآن کریم را داشت باید فداکاری می‌کرد.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه یادآور شد: در حال حاضر سیر تکون و تشکل جریان معرفت و عمل جهان اسلام مبتنی بر قرآن نیست و بایستی عالمان دین و حوزویان بیش از پیش فداکاری کنند اما متاسفانه کار معرفتی، علمی و معنوی قرآن به اندازه کار فقاهت آبرو و اعتبار ایجاد نمی‌کند زیرا عالمان فقاهتی از القابی مانند آیت‌الله، مرجع و فقیه و امتیازات این عناوین بهره‌مند می‌شوند اما عالمانی هستند که در حوزه و دانشگاه کار قرآنی می‌کنند و گمنام هستند لذا این زنگ خطری برای جامعه حوزویان است.

وی وجود رشته تفسیر و مفاهیم قرآن کریم به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را گام بلندی در مسیر درست قرآنی دانست و افزود: تمسک واقعی اصلی که در حدیث ثقلین آمده‌ تمسک کردن به مفهوم و اعتصام به تفسیر قرآن است، اصل مسابقات قرآنی از صرفا توجه به حفظ قرآن و اهتمام به ظواهر قرآنی به سمت اهتمام به معنا و تفسیر حرکت کرده‌ که این آغازینه بابرکتی به شمار می‌رود.
انتهای پیام

captcha