نگاهی به فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان در سال 97
کد خبر: 3801983
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

نگاهی به فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان در سال 97

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ گزارشی از فعالیت‌های اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان در سالی که گذشته ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان با اشاره به گزارش عملکرد این مجموعه در سال 97، اظهار کرد: سالی که گذشت با عنوان «خیّر قرآنی» نامگذاری شد. در این راستا تلاش بر این بود که بتوانیم برنامه‌هایی در راستای ظرفیت کارهای خیر و حسنه در حوزه مؤسسات و مربیان و مجموعه‌های قرآنی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: از جمله کارهای خیر، ایجاد صندوق قرض‌الحسنه و طرح مشارکتی مربیان قرآنی بود که محقق و زیرساخت‌های آن فراهم شد تا بتوانیم سالیان سال از آن بهره ببریم. اما برخی از طرح‌ها در سال 97 هنوز آن‌گونه که باید پیش نرفته است.
امیدیان با اشاره به اینکه انجام کار خیر با این عنوان نیازمند فرآیند زمانی است، اظهار کرد: اما در قالب مباحث آموزشی 386 دوره آموزشی در رشته‌های قرائت، مفاهیم، حفظ و دوره‌های پیش‌دبستانی قرآنی برگزار و به مجموعه مؤسسات قرآنی واگذار شد.
وی ادامه داد: از مجموعه این تعداد دوره، مجموعا جمعیتی بالغ بر چهار هزار و 142 نفر تحت پوشش قرار گرفت و مجموعه‌ای بالغ بر سه هزار و 356 نفر هم قبول شده این دوره‌ها بود که برای آنها گواهینامه پایان دوره صادر شد که از این تعداد قبول شدگان 371 نفر آقا و دو هزار و 985 نفر بانو بودند.
امیدیان اظهار کرد: در مجموع هفت سال فعالیت اتحادیه از 90 تا 97 در حوزه آموزشی، چهار هزار و 322 دوره با حضور 55 هزار و 151 نفر تشکیل شد که تقریبا 82 درصد و 71 صدم درصد، قبول‌شده این دوره‌ها بوده‌اند یعنی 45 هزار و 616 نفر قبول‌شده دوره بودند.
وی اضافه کرد: طی سال 97 در مجموع، شهرستان خرم‌آباد 202 دوره آموزشی، شهرستان بروجرد 39 دوره، شهرستان کوهدشت 47 دوره، شهرستان دورود 12 دوره، شهرستان الیگودرز 19 دوره آموزشی، شهرستان دلفان 16 دوره، شهرستان پلدختر 9 دوره، سلسله و ازنا و چگینی 11 دوره و شهرستان رومشکان 9 دوره آموزشی برپا شد که در مجموع از لحاظ برپایی دوره‌ها در شهرستان‌ها نسبت به سال 96، خرم‌آباد رشد 7 درصدی و کوهدشت نیز رشد 4 درصدی داشته است و در عملکرد سایر شهرستان‌ها، رشد، منفی بوده که نشان می‌دهد مشکلاتی در زمینه رشد در شهرستان‌ها بوده است که باید بررسی شود.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان اظهار کرد: همچنین خرم‌آباد نسبت به تعداد جمعیت نسبت به هشت سال گذشته، پنج درصد عملکرد روبه رشد داشته است و سایر شهرستان‌ها رشدی نداشته‌اند و در شهرستان‌های ازنا، سلسله و پلدختر هر کدام دو درصد رشد داشته‌اند که نسبت به جمعیت رشد خوبی داشته‌اند. همچنین شهرستان بروجرد، پنج درصد کاهش داشته است و عملکرد منفی داشته است.
وی ادامه داد: در بحث توزیع اعتبارات در سال 97 بالغ بر 200 میلیون تومان تراکنش مالی بود. همچنین شش جلسه هیئت مدیره تشکیل شد که به دلیل مشکل ثبتی اتحادیه تا سه ماه اول سال، تعداد این جلسات در سال 97 کم بوده است و سبب تأخیر در برپایی جلسات هیئت مدیره شد که در مجموع 26 مصوبه داشته است.
امیدیان با اشاره به اینکه اتحادیه قرآنی لرستان از معدود استان‌هایی بود که در سال 97 پای ثابت اتحادیه مدغم کشوری بود، اظهار کرد: تحلیلم بر این است که اگر استان‌های دیگر هم‌پای لرستان تلاش می‌کردند، وضعیت ادغام به این شکل نبود. آنچه که در حوزه مجموعه‌های قرآنی اتفاق افتد و اتفاق خوبی در حوزه ادغام است و نیاز به پیگری مجدانه دارد، این است که اگر از ظرفیت اتحادیه‌های استانی در این جریان استفاده شود و اتحادیه‌های استانی برای به سرانجام رسیدن اتحادیه واحد کشوری ورود پیدا کنند، اتحادیه واحد کشور به سرانجام می‌رسد و در این جریان، بازگشت به عقب نداریم.
وی با تأکید بر اینکه سال 95 ادغام اتحادیه‌های قرآنی استان به صورت رسمی در استان انجام شد، اظهار کرد: آنچه در بحث اتحادیه به نظر می‌رسد، عدم توجه دستگاه‌های حاکمیتی کشور چون عملکرد ضعیف معاونت قرآن و عترت ارشاد نسبت به حمایت از مجموعه مؤسسات قرآنی لرستان است که باید نسبت به آن پاسخگو باشند. اما آنچه در لرستان رخ داد، این است که کارگروه ویژه توسعه فعالیت‌های قرآنی به منظور یکپارچه‌سازی این فعالیت‌ها در سطح استان، همچنین یکسان‌سازی فعالیت‌های قرآنی میان‌دستگاه‌ها شکل گرفت.
امیدیان با تأکید بر اینکه سال 98، سال انسجام‌بخشی فعالیت‌های قرآنی و توجه به ظرفیت‌های قرآنی تمامی دستگاه‌هاست، اضافه کرد: البته با وجود سیل اخیر رسیدگی به وضعیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان به ویژه در شهرهای پلدختر و معمولان و ... لازم و ضروری است و در اولویت قرار دارد.  با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب هستیم باید ظرفیت‌سازی جدید در مجموعه مؤسسات قرآنی که خود حائز اهمیت هستند، رخ دهد. تا دستگاه‌های متولی امور قرآنی کارهایی را برای بهتر کردن فضای قرآنی سطح استان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طی سال 97 اتحادیه قرآنی استان دست به ابتکار عمل زد، بیان کرد: تولید نرم افزر «کیانا» در سطح داخلی ویژه مجموعه مؤسسات قرآنی است که تحت ویندوز عمل می‌کند که مباحث آزمایشی آن طی سال 97 به پایان رسید و نسخه جدید و ویرایش نکات اصلاحی آن انجام گرفت. مهمترین بحث این نرم‌افزار آموزش مدیریت مالی مؤسسات است از سوی دیگر امید است با راه‌اندازی این نرم‌افزار بتوان نقش بسزایی در راستای هدفمند کردن و طبقه‌بندی کردن فعالیت‌های قرآنی در مجموعه‌ مؤسسات قرآنی سطح استان داشته باشیم.

امیدیان با اشاره به اینکه نرم‌افزار مساق، نرم‌افزاری تحت وب است که طی آن اتحادیه می‌تواند از تمام فعالیت‌های تشکل‌های قرآنی سطح استان مطلع شوند، تأکید کرد: اما نرم‌افزار کیانا داخلی ویژه مؤسسات قرآنی است که پس از موفقیت در سطح استان، نسخه‌ای از آن به صورت رایگان در اختیار تمامی مؤسسات سراسر کشور قرار می‌گیرد، حتی این نرم‌افزار برای خانه‌های قرآن و مجموعه‌های آموزشگاهی قابل رصد است.

وی درباره فعالیت‌هایی که برای امسال در نظر دارند، اظهار کرد: ارتباط بیش از پیش با مجموعه مؤسسات قرآنی سطح استان، تکمیل برنامه اتوماسیون اداری و رفع ایرادات احتمالی، شناخت ظرفیت مؤسسه از جمله فعالیت‌هایی است که در اولویت کارهای اتحادیه است. طی این هشت سال، فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان به این نتیجه رسیدیم تا زمانی که اطلاعات دقیقی از مجموعه قرآنی و ظرفیت آموزشی و پژوهشی و تبلیغی و ترویجی تشکل‌های قرآنی ـ مردمی نداشته باشیم، یقینا کار، کار بیهوده‌ای است و روند صعودی نخواهیم داشت.

مدرعامل اتحادیه قرآنی لرستان اضافه کرد: طی سال 97، 500 هزار تومان کمک بلاعوض به مؤسسه‌های قرآنی داشتیم، همچنین در حوزه برنامه‌های تبلیغی و ترویجی در سال 97، بالغ بر 25 میلیون به مؤسسات کمک شد و در حوزه آموزشی نیز مبلغی بالغ بر 30 میلیون تومان به مجموعه مؤسسات قرآنی اعطا شد و در حوزه‌های خانه‌های قرآن نیز بالغ بر پنج میلیون تومان بحث کمک آموزشی داشته‌ایم.
انتهای پیام

captcha