کد خبر: 3808649
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳

الگوی مشارکت مطمئن؛ جایگزینی برای کژکارکرد بانکداری مشارکتی

گروه اقتصاد ــ دوفصلنامه «تحقیقات مالی اسلامی» در شماره چهاردهم از سال هفتم خود مقاله‌ای با عنوان «الگوی مشارکت مطمئن، جایگزینی برای کژکارکرد بانکداری مشارکتی» به قلم محمدامین صلواتیان منتشر کرده است.

الگوی مشارکت مطمئن، جایگزینی برای کژکارکرد بانکداری مشارکتی

به گزارش ایکنا، در چکیده این مقاله آمده است: بانکداری مشارکتی به عنوان یکی از انواع الگوهای بانکداری اسلامی مورد توجه نظریه‌پردازان مالی اسلامی بوده است. این نوع از بانکداری در حوزه عمل و نظر، با چالش‌هایی مواجه بوده است که برای رفع آن، راهکارهایی پیشنهاد شده است. یکی از چالش‌های نظری، عدم توانمندی در اطمینان بخشی به سرمایه گذاران ریسک گریز می‌باشد. این در حالی است که اطمینان بخشی به سرمایه گذاران ریسک‌گریز، یکی از کارکردهای مهم بانکداری متعارف است.

در واقع، کارکرد مزبور با ماهیت بانکداری مشارکتی در تضاد است که می توان از آن به کژکارکرد تعبیر کرد. این پژوهش، بر آن است تا به این سوال پاسخ دهد که چگونه می‌توان به اصلاح کژکارکرد مزبور در نظام مالی پرداخت به طوری که از مشارکت و ظرفیت مالی سرمایه گذاران ریسک‌گریز استفاده کرد. پژوهش حاضر، برای رفع کژکارکرد مزبور الگوی مشارکت مطمئن را پیشنهاد می‌کند.

در الگوی مزبور کارکردهای اطمینان بخشی و مشارکت میان سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران از یکدیگر منفک می‌شوند، به طوری که نهادهایی مانند صندوق‌ها؛ کارکرد مشارکت میان سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران و ابزارهای پوشش ریسک مانند مشتقات مالی کارکرد اطمینان‌بخشی را انجام می‌دهند. این تحقیق، در نهایت به این مهم دست می‌یابد که ترکیب نهادهای مشارکتی و ابزارهای پوشش ریسک می تواند به ایجاد الگویی کمک کند که در آن مشارکت به عنوان یکی از ارکان مهم نظام مالی اسلامی مورد توجه قرار گیرد و هم به نیازهای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز التفاتی شده باشد.

در بخش مقدمه این مقاله می‌خوانیم: بانکداری متعارف به منظور اجرای کارکردهایی در نظام مالی و اقتصادی به وجود آمده است. اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران ریسک گریز، یکی از کارکردهایی است که توسط بانکداری متعارف انجام می‌شود. کارکرد مزبور به شکل اعطای بهره قطعی بر سپرده سرمایه‌گذاران صورت می‌پذیرد که این شکل از اطمینان‌بخشی، همان ربای قرضی است که از سوی شرع مقدس تحریم شده است.

همچنین آمده است: اسلام از یک سو همانند سایر ادیان الهی با ظالمانه خواندن قرض ربوی، به شدت با آن مبارزه کرد و درصدد ریشه‌کن کردن آن برآمد و از سوی دیگر برای تأمین مالی نیازهای مصرفی، و سرمایه‌گذاری، راه‌هایی را پیشنهاد و امضا کرد. اسلام برای تأمین نیازهای مصرفی، راه‌های انفاق، قرض‌الحسنه و فروش نسیه، و برای تأمین نیازهای سرمایه‌گذاری راه‌های مشارکت و در مواردی بیع نسیه و سَلَف راجایگزین ساخت.

برای مشاهده متن کامل الین مقاله اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha