بازتاب زمان آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3809370
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰

بازتاب زمان آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ جزئیات نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن طی نشستی خبری تبیین و زمان آغاز نمایشگاه نیز در تاریخ 21 اردیبهشت‌ماه اعلام شد.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 16 اردیبهشت‌ماه تحت‌الشعاع برگزاری نشست خبری عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 9 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «آغاز نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۱ اردیبهشت»، «تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با مدیران تسنیم: با فعالیت رسانه‌ای‌ دل‌ها را به حضرت رضا(ع) نزدیک کنید/ آبروی افراد را ملاک عمل ‌قرار دهید»، «احکام روزه‌داری/ کیفیت نیتِ روزه ماه رمضان»، «مناجات‌خوانی محمود کریمی در حرم رضوی»، «جدیدترین اثر حجت‌الاسلام ماندگاری منتشر شد»، «تلاوتی از سوره مبارکه اعراف با صدای استاد منشاوی»، «فلسفه روزه‌داری در کلام اهل‌بیت(ع)»، «سفارش‌های اخلاقی پیامبر در مراقبت از ماه رمضان»، «رفیعی در گفتگو با تسنیم: تذکری که پیامبر(ص) در آغاز ماه رمضان داد/ حرمت این ماه را حفظ کنیم» هستند.
خبر «آغاز نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۱ اردیبهشت» مربوط به نشست خبری عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در بخش‌هایی از آن آمده است نمایشگاه قرآن با شعار «قرآن، معنای زندگی» فعالیت خود را از شنبه 26 اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد کرد و به مدت دو هفته یعنی تا شب‌های قدر ادامه خواهد داشت‌. شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه باحضور نخبگان و چهره‌های برتر قرآنی این شعار را انتخاب کردند. نکته دیگری که در بیست‌وهفتمین دوره صورت گرفته است، تلاش در جهت گسترش کیفی موضوعات و محورهای نمایشگاه بوده است. امیدواریم نمودهای گوناگونی از گسترش کیفی ابعاد نمایشگاه به سمع و نظر علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن برسد. تلاش دوستان در مدیریت‌های گوناگون این بوده که تحول‌گرایی را به منصه ظهور برسانیم.
سال گذشته موفق شدیم تا بخش بین‌الملل را احیاء کنیم. امسال از موسسات برتر قرآنی 8 کشور دعوت خواهیم کرد تا ظرفیت‌های قرآنی خود را به نمایش بگذارند. از 10 کشور جهان اسلام نیز میهمان ویژه خواهیم داشت. برای نخستین‌بار از کشور پاکستان دعوت شده تا حضور ویژه‌ای در نمایشگاه داشته باشند. چراکه طی قرن‌های متمادی ارتباط فرهنگی و دینی خوبی بین کشور ایران و پاکستان وجود داشته است و در 40 سال پس از پیروزی انقلاب، این کشور هیچ موضوع خصمانه‌ای با ایران نداشته‌ است.
خبر «تذکری که پیامبر(ص) در آغاز ماه رمضان داد/ حرمت این ماه را حفظ کنیم» مربوط به مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام ناصر رفیعی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: ماه مبارک رمضان نیز از آن جهت که کتب آسمانی در آن زمان نازل شده از اهمیت بالایی برخوردار است، از سوی دیگر، قرار گرفتن شب قدر که شب تقدیر مقدرات تمام موجودات است و همچنین تشریع یک عبادت در ماه رمضان به‌نام روزه، بر اهمیت و جایگاه این ماه افزوده است، اینها باعث شده تا این ماه شهرالله نام بگیرد.
در گنجینه روایی ما فضائل بی‌شماری برای این ماه ذکر شده است. به‌عنوان مثال، رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة؛ اگر بنده خدا مى‌دانست در ماه رمضان چیست دوست مى‌داشت تمام سال، رمضان باشد». پیامبر اکرم(ص) در بیانی دیگر فرمود: این ماه رمضان است که به‌سوی شما روی آورده، ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش رهایی از آتش جهنم است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز تنها یک خبر را روی خروجی خود برده که عبارت از ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای محمدصدیق منشاوی است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «نمایشگاه قرآن ۲۱ اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کند»، «تدارک گسترده برنامه‌های تبلیغی آستان قدس رضوی برای ماه رمضان»، «پخش روزانه یک جزء تلاوت ترتیل از رادیو تهران»، «اعمال و فضایل ماه رمضان؛ ماه شب‌های مناجات و دعا» و « نماز ظهر و عصر در ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی (ره) اقامه می‌شود» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تدارک گسترده برنامه‌های تبلیغی آستان قدس رضوی برای ماه رمضان» که مربوط به در نشست رسانه‌ای حجت‌الاسلام سعید آخوندی پیرامون تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان است، می‌خوانیم: ۱۱ محفل قرآنی برای ماه مبارک رمضان در حرم رضوی پیش‌بینی شده است که اهم آن ترتیل‌خوانی قرآن کریم بعد از نماز صبح در صحن انقلاب اسلامی و پخش از شبکه اول سیما، ترتیل‌خوانی ساعت ۱۱ تا ۱۲ قبل از نماز ظهر در رواق امام(ره) و پخش از شبکه قرآن و همچنین ترتیل‌خوانی صحن گوهرشاد از ساعت ۱۸ تا ۱۹ و پخش از شبکه افق و خراسان رضوی خواهد بود.
ترتیل‌خوانی قرآن کریم و محفل انس با قرآن ویژه خواهران در رواق حضرت زهرا(س) از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۲:۰۰ به جز روزهای جمعه، محفل قرآنی «مهمانی خدا» ویژه نوجوانان همه روزه از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در دارالقرآن کریم و همچنین محفل قرآن کریم ویژه زائرین غیرایرانی از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح در رواق دارالرحمه از دیگر محافل انس قرآن ماه مبارک رمضان خواهد بود.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز شش خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «حضور پر رنگ دانشگاه فنی و حرفه ای در نمایشگاه قرآن»، «نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 21 اردیبهشت گشایش می‌یابد»، ««تفسیر نورا» کتابی درحوزه اندیشه قرآنی با روش تحلیل منتشر شد»، «آیین‌های استقبال و روزه‌داری ماه رمضان در فارس»، «نخست‌وزیر انگلیس: رمضان نشانگر ارزش‌های جهانی صلح است»، «ستاد استهلال ماه مبارک رمضان در کشورهای اسیایی و اروپایی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر ««تفسیر نورا» کتابی درحوزه اندیشه قرآنی با روش تحلیل منتشر شد» آمده است: جلد اول کتاب «تفسیر نورا» که به گفته نگارنده‌اش حاصل جلسه‌های هم‌اندیشی و مباحثه پیرامون مضامین جزء سی‌ام قرآن کریم با روش تفکر، تعقل، جستجو و پرسشگری است، منتشر و در بازار عرضه شد.
در بخشی از کتاب ذیل تفسیر سوره قدر آمده است: «قدر به معنای اندازه گیری است؛ یعنی به معنای تعیین هندسه هر چیز. از لحاظ کیفیت و کمیت. اینجا که پیرامون لیله قدر صحبت می شود؛ با توجه به احادیث مختلفی که در این زمینه وجود دارد؛ به این معنا است که در لیله قدر حدود و مقررات تا سال بعد مشخص و مقدر میشود. در آن شب چه اتفاقی می‌افتد؟ در آن شب آنچه در وجود انسان از قبل شکل گرفته و آنچه انسان، کسب کرده است، اندازه و هویتش مشخص می شود درست مثل کسی که در طول یک سال زحمت کشیده و در این شب، طبق زحماتی که کشیده کارنامه کاری او را تنظیم می کنند. این کارنامه چیزی مجزای از حرکت فکری و وجودی او نیست و البته بعد از روزی که به او کارنامه دادند همه چیز پایان نمی‌پذیرد».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «چگونه برای ورود به ماه رمضان آماده شویم؟»، «آغاز نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» از ۲۱ اردیبهشت»، «تدارک رادیو قرآن برای ماه مبارک رمضان»، «پاسخ امیرالمومنین (ع) به علت سختی رویت هلال ماه»، «حکم گرفتن روزه در یوم الشک + فیلم و نظر مراجع تقلید»، «مادر شهید قربانخانی: خیلی‌ها می‌گویند که چقدر به شما پول می‌دهند؟/ سردار سلیمانی آمد و مهمان مجید شد/ گفته بود خواب حضرت زهرا (س) را دیده است»، «حدیث رسول اکرم(ص) درباره ماه رمضان» و «نماز ظهر و عصر در ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی (ره) اقامه می‌شود» هستند.
خبر «تدارک رادیو قرآن برای ماه مبارک رمضان» مربوط به مصاحبه باشگاه خبرنگاران با احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن است که در بخش‌هایی از آن آمده است امسال در ماه مبارک رمضان ۳۰ برنامه برای شنوندگان و مخاطبان رادیو قرآن تدارک دیده‌ایم. ساعت ۲۴ بامداد برنامه ترتیل یک جز قرآن کریم توسط محمود خلیل الحصری با ترجمه فارسی استاد قادرپناه پخش خواهد شد.برنامه ترجمان وحی که در رابطه با سوره مبارک قدر است از ساعت ۲ بامداد همچنین برنامه لحظه‌های ناب که شرح دعای ابوحمزه ثمالی است از ساعت ۲:۲۰ دقیقه بامداد پخش می‌شود.
برنامه در خلوت حضور ویژه سحری رادیوی قرآن است از ساعت ۲:۳۰ تا ۴:۳۰ است همچنین برنامه تلاوت ترتیل یک جز قرآن به صورت زنده از آران و بیدگل برنامه دیگری است که طی ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد. برنامه بوستان معرفت به صورت زنده از ساعت ۷:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه ، برنامه قرآن و زندگی شامل ۳۰ موضوع متناسب با مقوله صبر و استقامت بوده و از ساعت ۹:۱۵ پخش می‌شود.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «دارالشفایی به نام قرآن/ وجه تسمیه و نام‌گذاری قرآن به شفا» و «تولید نمایشنامه‌های رادیویی با موضوع دینی و قرآنی» هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «مساجد قزوین «با قرآن در رمضان» به استقبال ماه ضیافت الهی می‌روند»، «تفسیر شیخ صدوق را دوباره بازسازی کردیم»، «نگاهی به مسئله علم و دین در جهان‌بینی توحیدی» و «نشست کتابخوانی «راز آن بوی شگفت» در هندیجان برگزار شد» هستند.
انتهای پیام

captcha