تغییر در رفتار و افکار؛ نشانه قبولی روزه در ماه رمضان
کد خبر: 3814411
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

تغییر در رفتار و افکار؛ نشانه قبولی روزه در ماه رمضان

گروه معارف ــ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه زاهدان گفت: برای بهره‌مند شدن از برکات ماه مبارک و این‌که مطمئن شویم روزه ما مورد قبول پروردگار واقع شده، باید ببینیم آیا یک ماه روزه‌داری توانسته در رفتار و افکار ما تغییر ایجاد کند؟ اگر این‌طور بود، مشخص می‌شود که روزه اثر خود را گذاشته و باید به رحمت خدا امیدوار بود.

حجت‌الاسلام علی هاشمی‌صدر، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان ‌و بلوچستان، گفت: جمله معروفی است که ماه رمضان، ماه مهمانی خداست؛ وقتی بر سر خوان نعمت الهی نشسته‌ایم، باید آداب مهمانی را رعایت کنیم.
وی افزود: احکام اسلامی همچون نماز، روزه، حج و غیره، برای این است که انسان بسازد؛ پشت هر دستور دینی، حکمت‌ها و فلسفه‌های عمیقی وجود دارد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه زاهدان بیان کرد: برای بهره‌مند شدن از برکات ماه مبارک و این‌که مطمئن شویم روزه ما مورد قبول پروردگار واقع شده، باید ببینیم آیا یک ماه روزه‌داری توانسته در رفتار و افکار ما تغییر ایجاد کند؟ اگر این‌طور بود، مشخص می‌شود که روزه اثر خود را گذاشته و باید به رحمت خدا امیدوار بود.
هاشمی‌صدر ادامه داد: اگر بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر شهوات و نفس خودمان بیش از پیش مسلط هستیم، بر چشم و زبان و همه اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلط هستیم، این علامت قبولى روزه ماست.
وی اظهار کرد: اما اگر پس از یک ماه روزه‌داری، بهره ما تنها گرسنگی و تشنگی و ضعیف شدن جسم بوده است، این علامت قبول نشدن روزه ماست.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه زاهدان افزود: یکی از نکات مهم در حوزه اخلاق، عمل به این توصیه بزرگان است که «مرنج و مرنجان». به این معنا که نه خودمان دیگران را آزار بدهیم و نه از آزار دیگران برنجیم؛ قطعاً نرنجیدن از نرنجاندن سخت‌تر است و لکن شدنی است و این ماه فرصت خوبی برای تمرین این نکته مهم اخلاقی است.
وی ادامه داد: باید تمرین کنیم که دیگران را ببخشیم تا خداوند نیز ما را ببخشد. در آیه 53 سوره مبارکه زمر آمده است «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو ای بندگان من که بر نفس خود ستم و تجاوز کرده‌اید، از رحمت خداوند ناامید نشوید که خدا همه گناهان را مى‌بخشد که او بخشنده و مهربان است».
هاشمی‌صدر اظهار کرد: طبق آیه فوق، حتی گناه‌کاران نیز نباید از رحمت پروردگار متعال ناامید شوند و شاید از آنجایی که ناامیدی از درگاه خداوند خود زمینه بیشتر غوطه‌ور شدن در گناه را فراهم می‌کند، گناه کبیره محسوب می‌شود.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه زاهدان بیان کرد: خداوند در این ماه این‌گونه با ما معامله می‌کند که حتی برای اموری مانند نفس کشیدن و سکوت کردن و خوابیدن نیز حسنه می‌نویسد (تا زمانی که گناه نکنیم). حتی در غیر ماه مبارک نیز اگر شب را با وضو بخوابیم بستر ما را عبادتگاه ما قرار می‌دهد و اگر در این خواب با وضو از دنیا برویم ما را شهید محسوب می‌کند.

انتهای پیام

captcha