رسالت کتابخانه‌های عمومی توسعه فکر در جامعه است
کد خبر: 3815339
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴

رسالت کتابخانه‌های عمومی توسعه فکر در جامعه است

گروه اجتماعی - عضو مجلس خبرگان رهبری برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی را از جمله نرم‌افزارهای توسعه فرهنگ مطالعه دانست و تاکید کرد:‌ رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی توسعه فکر در جامعه است.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رضا رمضانی،‌ نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری امروز،‌ 7 خردادماه در دیدار مدیرکل و جمعی از مدیران و کتابداران مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، با اشاره به فضیلت شب‌های قدر، اظهار کرد:‌ برای اینکه انسان قدر خود را بداند نیاز به معرفت دارد.

وی با بیان اینکه انسان برخوردار از معرفت حد و حدودها را می‌شناسد، گفت: امروز جامعه بشری رابطه خوبی با خود، با دیگران و با خدا ندارد و لذا در وهله نخست اگر انسان خود را بشناسد و رابطه درستی با خود برقرار کند به توسعه معرفتی خواهد رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آموزه‌های دینی شناخت خود را مقدمه شناخت خدا دانست و تصریح کرد:‌ اگر انسان نسبت به خودش معرفت پیدا کند، نسبت به دیگران هم معرفت پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله رمضانی جهل و نادانی را عامل اصلی همه گمراهی‌های انسان دانست و افزود‌: شب‌های قدر شب‌های قدردانی انسان از خود و جایگاهش در عالم هستی است و سلام‌ها و خیرات در این شب بر انسان فرود می‌آید.

وی آگاهی را یکی از ویژگی‌های جامعه پیشرو دانست و خاطرنشان کرد:‌ هرچقدر سطح آگاهی در جامعه‌ای بیشتر باشد آن جامعه پیشروتر است و مردم با فرهنگ عمومی و هویت ملی و دینی آشنایی بیشتری دارند. در واقع همه هویت‌های انسانی با تعمیق آگاهی نهادینه می‌شود، اما جهل و نادانی جوامع را پس‌رو و عقب‌مانده می‌کند.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری کتابخوانی و مطالعه را یکی از ضرورت‌های جامعه پیشرو دانست و عنوان کرد:‌ باید زمینه رشد فکری و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی جامعه فراهم شود. به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان و فلاسفه رشد و توسعه جوامع در گرو رشد و توسعه تفکرمحوری است. بی‌تردید بخش مهمی از توسعه تفکرمحوری در فضای آموزشی اتفاق می‌افتد.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به حضور بایسته و شایسته مردم ایران در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، یادآور شد:‌ باید هم از حیث سخت‌افزاری و هم از حیث نرم‌افزاری نسبت به ارتقای اطلاعات و فرهنگ عمومی جامعه از طریق کتاب و کتابخوانی اهتمام داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در روند احداث کتابخانه مرکزی رشت، ادامه داد:‌ استان گیلان یک استان فرهنگ‌محور است و مقام معظم رهبری گیلان را جزو استان‌های ممتاز کشور می‌دانند لذا چنین استانی با چنین سابقه فرهنگی به فضاهای فرهنگی بیشتر و درخور نیاز دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید تعداد افراد کتابخوان را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد:‌ رشد کمی و کیفی فضاهای کتابخانه‌ای، تشویق و حمایت از نویسندگان و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی با محوریت کتابخوانی مد نظر متولیان امر قرار گیرد.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اجرای طرح «چتر کتاب» در این ایالت ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی،‌ متذکر شد: طرح مذکور با حضور بالاترین مقامات اجرایی و مذهبی اجرایی شد لذا برای توسعه نهضت کتابخوانی همه مسئولان باید حضور جدی پیدا کنند.

وی خواستار همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با آموزش و پرورش و صداو سیما شد و اظهار کرد:‌ آموزش و پرورش توسعه کتابخانه‌های مدارس و افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان را بالاترین شان خود بداند و همه نیروهای فرهنگی را درگیر کند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه اثرات مثبت کتابخوانی و تعمیق آگاهی مردم به همه بخش‌های جامعه تسری پیدا می‌کند، گفت:‌ ترویج فرهنگ عمومی کتابخوانی با استفاده از ابزار هنر و رسانه بسیار اثرگذار خواهد بود.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی را از جمله نرم‌افزارهای توسعه فرهنگ مطالعه دانست و تاکید کرد:‌ رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی توسعه فکر در جامعه است و لذا کتابداران نقش معلمی دارند.

انتهای پیام

captcha