برپایی اجلاس منامه بدون حضور فلسطینیان قابل درک نیست
کد خبر: 3819520
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
نماینده حماس در تهران:

برپایی اجلاس منامه بدون حضور فلسطینیان قابل درک نیست

گروه بین‌الملل ـ خالد قدمی با تأکید بر اینکه تأمین امنیت اسرائیل و خط بطلان بر آزادی فلسطین هدف اصلی معامله قرن است، تصریح کرد: برپایی اجلاس اقتصادی منامه به منزله نخستین گام عملی این طرح بدون حضور فلسطینی‌ها قابل درک نیست.

برپایی اجلاس منامه بدون حضور فلسطینیان قابل درک نیست
به گزارش ایکنا، خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت فلسطین(حماس)، بعدازظهر امروز 25 خردادماه در نشست خبری «اجلاس بحرین و آخرین تحولات فلسطین»، که در خبرگزاری تقریب برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: درباره معامله قرن این موضوع قابل بررسی است که اولاً آن را معامله نامیده‌اند و این خود دال بر خرید و فروش است، یعنی باید به دنبال این باشیم که خریدار کیست؟ فروشنده کیست؟ و کالای مورد معامله چیست؟

وی با تأکید بر اینکه فلسطینیان این معامله ننگ را هرگز نخواهند پذیرفت، گفت: بحرین را مسئول پاسخگویی به سؤالات مذکور می‌دانیم و برای ما قابل درک نیست که چگونه این اجلاس بدون حضور طرف‌ فلسطینی برگزار شد؟

خالد قدومی در ادامه سخنان خود هدف از معامله قرن را تأمین امنیت اسرائیل و خط بطلان بر آزادی فلسطین دانست و گفت: مردم فلسطین این معامله که تضییع حقوق آن‌ها را به دنبال دارد رد کرده‌ و موضع واحدی در برابر اجلاس بحرین دارند.

نماینده جنبش حماس در تهران خطاب به آمریکا تأکید کرد: نه اهل خرید و فروش هستیم و نه می‌توانیم از باورهایمان دست بکشیم و نه نیازی به پند و نصیحت شما برای اداره امورمان داریم؛ به تمام کسانی که می‌خواهند ما زیر پرچم آمریکا باشیم اعلام می‌کنیم که دست از این اقدام بردارند؛ ما راهی جز مقاومت نداریم و بی‌شک باید این راه را ادامه دهیم.

به گفته قدومی این معامله یکی از اهداف مرحله‌ای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و رئیس‌جمهوری انتخاب‌شده باید  نخستین اقدامش حمایت همه‌جانبه از اسرئیل باشد.

نماینده جنبش حماس درباره اهداف راهبردی معامله قرن افزود: بنابر تصریح مسئولان آمریکایی و طراحان این طرح، تأمین امنیت اسرائیل فراتر و مهم‌تر از همه چیز است. بنابراین هدف اصلی آمریکا تأمین امنیت اسرائیل است و این از زبان خود مسئولان آمریکایی و به صراحت هرچه تمام‌تر اعلام شده است.
 
وی همچنین از جمله اهداف این طرح را بازی انتخاباتی ترامپ دانست و گفت: با توجه به اینکه انتخابات آمریکا در حال فرارسیدن است، ترامپ قصد دارد از طریق نجات نتانیاهو و اسرائیل، رأی ملت آمریکا را به خود جلب کند. به همین دلیل در راستای تحقق این امر و برای به سرانجام رساندن این طرح اقداماتی را از جمله محاصره غزه، تحریم جمهوری اسلامی ایران، افزایش فشار بر گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله، جهاد اسلامی و تروریستی خواندن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در تهران در تحلیل طرح معامله قرن گفت: این طرح سه جنبه دارد:  طراحان، دنباله‌روها و تأثیرپذیران. طراحان این برنامه و بازیگر اصلی آن رژیم صهیونیستی است و دنباله‌رو آن نیز کشورهای عربی هستند که برای عادی‌سازی روابط در این زمینه تلاش می‌کنند. همچنین، تأثیرپذیران این طرح در صورت اجرا، جبهه‌های مقاومت اسلامی، ملت فلسطین و جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.
 
خالد قدومی افزود: دو راه برای تعامل با این طرح وجود دارد و هیچ راه سومی را نمی‌توان برای آن مفروض داشت. راه اول این است که ما هم بخشی از این طرح و همراه آن باشیم و راه دوم اینکه مخالف این طرح باشیم. راه اول به هیچ وجه شدنی نیست، زیرا ما اهل خرید و فروش و امتیازدهی و دست برداشتن از حقوق حقه خود نبوده و نیستیم و همان طور که مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی نیز فرمودند، ما به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم. بنابراین فقط یک راه در مقابل ما وجود دارد و آن راه «مقاومت» است و گزینه‌ای غیر از این مفروض نیست.
 
وی همچنین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رفراندوم میان تمامی ساکنان فلسطین، اعم از مسلمانان و مسیحیان و یهودیان و دیگر گروه‌ها، بیان داشت: با این پیشنهاد مشکلی نداریم. مشکل این است که طرف صهیونیستی هیچ راه حلی را غیر از اعمال زور و قدرت نمی‌پذیرد.
 
قدومی ادامه داد: مسئله مهم دیگر تعیین سرنوشت زندانیان اسیر در بند رژیم اسرائیل است و تا زمانی که فلسطینیان در بند باشند، اجازه حق تعیین سرنوشت امکان‌پذیر نیست.
 
وی با اشاره به اینکه در وهله اول باید اشغال فلسطین پایان یابد و بعد از آن مذاکره کنیم، گفت: هر طرحی که در اجلاس بحرین  مطرح شود، خلاف قوانین ماست و پیام ما این است که خروجی این اجلاس تضییع حقوق قانونی ملت فلسطین است.
 
نماینده جنبش حماس در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تاکنون اقدامی مبنی بر ارسال پیام از سوی طرف‌های فلسطینی برای رهبران کشورهای عربی جهت هماهنگی یا درخواستی مبنی بر نپذیرفتن این طرح انجام شده؟ بیان کرد: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس، به تازگی نامه‌ای را برای رهبران تمام کشورهای عربی فرستاده و وجود اسرائیل را خنجری در پهلوی همه کشورهای عربی ـ اسلامی دانسته و آنها را از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر حذر داشته است و این اقدام را غیرمنصفانه و تضییع حقوق حقه ملت فلسطین اعلام کرده است.
 
خالد قدومی با ارسال پیامی به رهبران کشورهای اسلامی، که در این اجلاس حضور خواهند داشت، گفت: من از این نقطه و از طریق رسانه به سران کشورهای عربی اعلام می‌دارم: وقت خود را تلف نکنید. این اقدام شما تضییع حقوق فلسطینیان است و به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.
 
وی درباره آخرین تحولات تظاهرات بازگشت اظهار کرد: هدف از این راهپیمایی‌ها، که از جمله ابتکارات مقاومت در این منطقه به شمار می‌رود، برچیدن محاصره غزه است. البته در دوره اخیر دشمن به این موضوع  دل خوش کرده بود که با توجه به اوضاع معیشتی سخت و برخی مسائل دیگر از جمله تأثیرپذیری از جریانات کنونی کشورهای عربی، مردم علیه رهبرانشان بر خواهند خاست و بر آنها خواهند شورید، اما دیدیم که مردم، برعکس انتظار آنان، دعوت رهبران خود را لبیک گفتند.
 
راهپیمایی هفتگی بازگشت خود پیام بزرگی را برای جهانیان دارد و آن این است: «ما زنده و پویا هستیم و از بین نخواهیم رفت و تا احقاق حقوق حقه خود از پای نمی‌نشینیم».
 
نماینده جنبش حماس در پایان گفت: امروز می‌بینیم که کاملاً خلاف انتظارات آنان رخ داده است و خود آنان ناتوان‌اند. نتانیاهو اکنون با چالش بزرگی روبروست. او هنوز نتوانسته کابینه خود را تشکیل دهد و به همین دلیل از سوی طرفداران حزب خود و راست‌گرایان مورد انتقاد قرار گرفته است.
انتهای پیام
captcha