کد خبر: 3824185
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر پاسخ می‌دهد:

چرا باید از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم/ ضعف نظام آموزشی؛ مانع توسعه فناوری

گروه اقتصاد ــ رضا شکوری بیان کرد: اگر کشور ما هدف توسعه خود را رسیدن به نقطه‌ای قرار داده است که با کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری برابر شود، طبیعتاً نقطه آغاز آن حمایت از استارت‌آپ‌هاست.

رضا شکوری، رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم موفقیت‌ استارت‌آپ‌ها و همچنین نقش آنها در پیشرفت اقتصادی کشورها پرداخت و گفت: کشورهایی که به معنای امروزی آن به ویژه در حوزه فناوری پیشرفت کرده‌اند، کشورهایی هستند که از گام‌های ابتدایی و نخستین سرمایه‌گذاری می‌کنند. این گام‌های ابتدایی از آموزش‌هایی کودکان آغاز می‌شود تا جنبه‌های خلاقانه را در کودکان شکوفا کنند.

شکوری گفت: سال‌هاست که آموزش‌های کشورهای صنعتی دنیا در مراحل ابتدایی و پیش از ابتدایی، از آموزش‌های صرفاً کلاسیک و ارائه داده‌ به کودکان عبور کرده و حالت تعاملی پیدا کرده است. لذا کودکان را از همان سنین کودکی به گونه‌ای تربیت می‌کنند که ذهن وی خلاق باشد و به عرصه‌های جدید ورود پیدا کند؛ هرچند اگر حرف‌های جدید وی عجیب و غریب و به قول معروف بی‌سروته باشد.

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر اظهار کرد: کشورهای پیشرفته این فضا را در اختیار کودکان می‌گذارند تا ذهن وی شکوفا شود و خلاقیت رشد کند. طبیعتاً وقتی این دانش‌آموز وارد مقطع دبیرستان می‌شود، برای درس‌هایی که به وی ارائه می‌شود فقط حالت یادگیری صِرف ندارد، بلکه خودش به مسائل مختلف ورود می‌کند و اولین جاهایی که این خلاقیت، خودش را نشان می‌دهد در درس‌های تجربی است.

وی افزود: در چنین شرایطی او صرفاً آموزش ندیده بلکه پرورش پیدا کرده است. لذا از همان آزمایش‌هایی که در دوره متوسطه می‌گذارند عملاً تولیداتی را در عرصه علم ارائه می‌کند. طبیعتاً چنین تولیداتی خام و ابتدایی است اما همین تبدیل به نطفه‌ای می‌شود تا وقتی وی وارد دانشگاه می‌شود مطالبه‌گر و ذهن وی سؤال‌پرور باشد.

لزوم پرورش ذهن جست‌وجوگر

این کارشناس استارت‌آپ بیان کرد: امروزه از نقاطی شروع می‌کنیم که به فناوری دست پیدا کنیم و در این زمینه سعی ما بر این است که مشابه استارت‌آپ‌هایی را که در کشورهای پیشرفته وجود دارد در کشور خودمان داشته باشیم اما آنها از این نقطه شروع نکردند بلکه نقطه آغاز آنها از همان جایی بود که عرض کردم.

شکوری یادآور شد: دانش‌آموزی که ذهن خلاق وی شکوفا شده است، وقتی وارد دانشگاه می‌شود به جای اینکه دنبال جواب باشد، به دنبال سؤال است. این در حالی است که در سیستم آموزشی ما سعی بر این است که یک سری جواب را به دانش‌آموزان و دانشجویان بدهیم. در واقع یک‌سری دیتا را به آنها می‌دهیم و دیتای بدون زمینه هم یعنی فقط به آنها جواب می‌دهیم، نه تمرین پرسشگری.

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر ادامه داد: چراکه ذهن من در زمینه‌های مرتبط به حوزه‌ای که درس‌ می‌خوانم و حتی در زمینه‌های غیرمرتبط به جست‌وجوگری می‌پردازد. در چنین شرایطی نهایتاً زمینه فراهم است تا فضایی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

به شدت کنکورزده هستیم

وی افزود: این فضا می‌تواند در ابتدا یک فضای فیزیکی و بعداً حمایتی باشد؛ یعنی تشویق و حمایت شوند برای اینکه جرئت و جسارت ورود به عرصه‌های جدید در حوزه تخصصی را پیدا کنند و طبیعتاً چون این کشورها بنیه مالی هم دارند، انواع و اقسام کمک‌های بلاعوض یا وام‌های با شرایط بسیار مناسب در اختیار این افراد قرار می‌گیرد تا در هر حوزه‌ای که پرسشگری و سؤال دارند و اصطلاحاً می‌خواهند پیمایش کنند، دست‌شان باز باشد.

وقتی فضای پرسشگری فراهم می‌شود، دانشجو مطالبه‌گر است و سؤال دارد و نهایتاً سیستم را به چالش می‌کشد و برای مثال می‌گوید که من فضای عمل می‌خواهم و شما هم باید حمایت کنید

این کارشناس استارت‌آپ اظهار کرد: اینچنین است که استارت‌آپ‌ها به عنوان هسته‌هایی که قرار است شروع کننده یک اتفاق باشند که مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است شکل می‌گیرند. این روندی است که شکل‌گیری استارت‌آپ در کشورهای پیشرفته طی کرده است. طبیعتاً در کشور ما شرایط می‌تواند بسیار متفاوت از این وضعیت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تأکید کرد: آن فضای آموزشی که بیان شد را ما در دوران ابتدایی و متوسطه نداریم و به شدت کنکور زده هستیم. ذهن دانشجوی کنکور‌ زده هم وقتی وارد دانشگاه شد اصلاً شکوفا نیست. کسی‌که چهار سال طراوت دوره دبیرستان را هزینه کرده تا وارد دانشگاه شود، وقتی وارد دانشگاه می‌شود چند اتفاق رخ می‌دهد که ما به عنوان مدرس دانشگاه، هر ساله آن را مشاهده می‌کنیم.

مشکلات نظام آموزشی کشور

شکوری تصریح کرد: اولاً هم روح و هم جسم دانشجو در ترم اول به خاطر چهار سال پشت کنکور بودن و کارهایی همانند شرکت در کلاس‌های کنکور بسیار خسته است. دوم اینکه وقتی کنکور و قبولی در آن تبدیل به نقطه منتهای آرزوی یک دانش‌آموزش می‌شود بنابراین وقتی به آن رسید، انگار دچار یک سیریِ کاذب می‌شود. البته بنده نمی‌خواهم این موضوع را به همه فضای دانشگاه تعمیم دهم اما چنین موضوعی کاملاً قابل مشاهده است و هرچقدر هم که دانشگاه بهتر باشد انگار سیری آنها بیشتر است و معتقد هستند به هدف خودشان رسیده‌اند.

شکوری بیان کرد: اگر هم شخصی هدفگذاری کند که دانشگاه خاصی قبول شود اما آن دانشگاه را قبول نشود، دچار سرخوردگی می‌شود و هر رشته‌ای هم قبول شود، چون هدفش رشته دیگری بوده است، دو پله پایین‌تر وی را راضی نمی‌کند. لذا نوعی نارضایتی آسیب‌زا در وجود وی ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر ادامه داد: با این اوصاف، فضای مناسبی برای پا گرفتن استارت‌آپ‌ها در محیط دانشگاهی و پژوهشی ما به خاطر مسائلی که در مورد دوران دانش آموزی اشاره شد وجود ندارد، چراکه شخص، همان مسائل را وارد دانشگاه می‌کند و نهایتاً به نقاط متعالی دست پیدا نمی‌کنیم. اینها مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد، چراکه برای داشتن استارت‌آپ‌های موفق از لحاظ کمی و کیفی باید فعالیت خود را از دوره پیش از دبستان آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: در دوره دبستان باید سعی ما بر این باشد که به جای اینکه کودک به فکر نمره و سایر رقابت‌های معمول باشد، به دنبال این برود که حتی در صورت لزوم، درس کلاس خود را نخواند و به دنبال نوعی شیطنت علمی باشد تا در نهایت کاری را به اندازه عقل و سن خود به سامان برساند. در دوره دبیرستان هم باید همینطور باشد و به جای اینکه از ساعت 4 تا 8 شب کلاس‌های تقویتی کنکور برای دانش‌آموزان بگذاریم تا بعداً در فلان رشته دانشگاهی قبول شوند، باید آزمایشگاه‌های و سفرهای علمی خودمان را تقویت کنیم.

در دوره دبستان باید سعی ما بر این باشد که به جای اینکه کودک به فکر نمره و سایر رقابت‌های معمول باشد، به دنبال این برود که حتی در صورت لزوم درس کلاس خود را نخواند و به دنبال نوعی شیطنت علمی باشد تا در نهایت کاری را به اندازه عقل و سن خود به سامان برساند

دلایل ضرورت حمایت از استارت‌آپ‌ها

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر در پاسخ به این پرسش که چرا حمایت از استارت‌آپ‌ها اهمیت دارد؟ اظهار کرد: به این دلیل که اگر می‌خواهیم به توسعه به معنای امروزی برسیم باید از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم. البته خود این موضوع هم جای بحث دارد که آیا توسعه مطلوب به این معنی است که ما تبدیل به یک کشور صنعتی همانند ژاپن شویم؟ دولتمردان ما هم پنهان نمی‌کنند که الگوی مطلوب توسعه آنها به لحاظ توسعه فناوری ژاپن است. این خودش جای سؤال دارد اما موضوع بحث ما نیست. فرض کنید که این درست است و نقطه آرمانی ما چیزی شبیه ژاپن است که منتهای توانمندی فناورانه در دنیای امروز است.

چرا باید از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم/ دو نقطه قوت «کافه محفل»

وی ادامه داد: ما با درس خواند صِرف که نمی‌توانیم کشوری صنعتی شویم، بلکه آن فضای کمک آموزشی و ذهن پرسشگری که ما پرورش می‌دهیم است که می‌تواند دست به خلاقیت بزند و حاصل آن خلاقیت هم اکتشاف، اختراع و حرف نو باشد. چنین فضایی در محیط‌های استارت‌‌آپی شکل می‌گیرد، نه در کلاس‌های درس ما. اساساً چنین جاهایی طراحی شده است تا اگر پیش میز دانشجویی باعث رضایت وی نمی‌شود، سعی کند در حوزه‌ای تلاش کند که در آن آینده‌ای برای وی وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر تأکید کرد: بنابراین اگر کشور ما هدف توسعه خود را رسیدن به نقطه‌ای قرار داده است که با کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری برابر شود، نقطه آغاز آن طبیعتاً حمایت از فضاهای استارت‌آپی است. این همان نیازی است که ما به استارت‌آپ‌ها داریم.

زیرساخت‌های توسعه فناور در کشور فراهم نیست

شکوری تصریح کرد: پیرو همین هم معاونتی در ریاست جمهوری و در عالی‌ترین سطح کشور با نام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفت تا فضای کلاسیکی که دست و پای دانشجویان را در دانشگاه‌ها و حتی مدیران را می‌بندد، این معاونت بتواند حمایت‌های لازم را انجام دهد. هدف این معاونت هم مشخص است که توسعه علم و فناوری است اما همان هم متأسفانه به این دلیل که در این بستر اداری موجود شکل گرفته است، عملاً نتوانسته است فضای منتج به نتیجه را فراهم کند؛ هرچند که بودن آن به نسبت زمانی‌که چنین نهادی را نداشتیم بسیار بهتر و قابل تحسین است اما اصطلاحاً گفته می‌شود که با یک گل بهار نمی‌شود؛ لذا با تأسیس چنین معاونتی و اینکه انسان فرهیخته‌ای همانند دکتر ستاری هم در رأس آن باشد، نه علمی و نه صنعتی و فناور می‌شویم؛ چراکه زیرساخت‌های آن فراهم نیست.

وی درباره برگزاری کافه محفل از سوی مرکز رشد واحدها فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی نیز گفت: به نظرم این اتفاق خوبی است. معتقدم نکته مثبت آن این است که دو کیفیت مثبت را با یکدیگر ترکیب کرده است. یکی از این موارد محفل‌های جوانان است که باید باشد. در این شرایط تعدادی جوان جمع می‌شوند و ساعاتی را با آن کیفیتی که تمایل دارند با هم می‌گذرانند و طبیعتاً جزئی از قسمت‌های مثبت گذران عمر آدمی است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر در پایان گفت: نکته مثبت دیگری که با آن ترکیب شده این است که موضوع این نشست چیزی باشد که در درجه اول عایدی برای خود آن جمع و با هدف متعالی‌تر، عایدی را نصیب کشور کند. بدین منظور که از این گپ و گفت‌ها، نوعی آموزش ضمنی اتفاق بیفتد و در نهایت انگار که کشور در حال داناتر شدن در جهتی است که هدفش را توسعه خود قرار داده است؛ لذا معتقدم اتفاقی خوب و اسم آن هم جذاب است و در دانشگاه هنر از آن استقبال کردیم.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha