بازسازی بقاع متبرکه سیستان‌ و بلوچستان در انتظار همت خیّران
کد خبر: 3825676
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

بازسازی بقاع متبرکه سیستان‌ و بلوچستان در انتظار همت خیّران

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌وبلوچستان گفت: برای اینکه بقاع متبرکه تبدیل به قطب فرهنگی شوند، در مرحله اول باید بحث عمران و توسعه فیزیکی آن‌ها را مورد توجه قرار داد که با توجه به هزینه‌های بالا، همت و یاری خیّران را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌وبلوچستان‌ در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: بقاع متبرکه و حرم مطهر امامزادگان امانت‌هایی گرانبها و میراثی ارزشمند به‌شمار می‌روند که آثار و برکات آن همواره در جامعه به وضوح قابل لمس است.
وی ادامه داد: این اماکن مقدس علاوه بر آثار معنوی که دارند، جزئی از ریشه‌های فرهنگی جامعه به حساب می‌آيند و نقش مهمی در حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی هر جامعه دارند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: جایگاه رفیع بقاع متبرکه و همچنین اهمیت حضور مردم در این اماکن مقدس، تا حدی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «بقاع متبرکه باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند»؛ این جمله نشان‌دهنده اهمیت حضور مردم و انجام فعالیت‌های فرهنگی در بقاع است.
مؤمنی‌مقدم بقاع متبرکه را پایگاه‌های مستحکمی در مقابل حملات نرم دشمن دانست و افزود: ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی توأم با تعریف کارهای عمرانی و توسعه فیزیکی امامزادگان و بقاع متبرکه، پایگاه‌های فرهنگی مقابله با جنگ نرم که در این اماکن دینی مستقر هستند را مستحکم‌تر خواهد کرد.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان 14 بقعه متبرکه وجود دارد که از این تعداد 7 بقعه صاحب قبر بوده (شخصی غیرامامزاده در داخل آن دفن است) و هفت بقعه دیگر امام‌زاده هستند. همچنین منطقه سیستان دربرگیرنده بیشترین بقاع متبرکه استان است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه بازسازی و مرمت بقاع متبرکه هزینه بالایی دارند، افزود: برای اینکه بقاع متبرکه تبدیل به قطب فرهنگی شوند، در مرحله اول باید بحث عمران و توسعه فیزیکی آن‌ها را مورد توجه قرار داد که با توجه به هزینه‌های بالا، همت و یاری خیّران را می‌طلبد.
وی ادامه داد: از آنجایی که بقاع «درآمد هزینه» هستند، هر بقعه‌ای بر اساس درآمدی که دارد خرج می‌کند و از درآمد یک بقعه نمی‌توان بقعه دیگری را مرمت یا بازسازی کرد؛ بر این اساس در اجرای طرح جامع امامزادگان، هر بقعه با کمک خیرین ساخت و ساز می‌شود؛ همچنین اعتبارات دولتی نیز در خصوص آماده‌سازی مقدمات به بقاع داده می‌شود اما بیشترین کمک در امر ساخت و ساز توسط خیرین به‌صورت نقدی و غیرنقدی بوده است.
مؤمنی‌مقدم با اشاره به اینکه سال گذشته 500 میلیون تومان کمک مالی توسط خیّرین پرداخت شد، از خیّرین خواست تا در مرمت و بازسازی بقاع متبرکه، اداره‌کل اوقاف را یاری کنند.

انتهای پیام

captcha