نشست سران 3 دستگاه متولی امور قرآنی و معرفی مدیر شبکه قرآن
کد خبر: 3826370
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

نشست سران 3 دستگاه متولی امور قرآنی و معرفی مدیر شبکه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری نشست رؤسا و‌ مدیران سه دستگاه تصمیم‌گیر در زمینه ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی، مهم‌ترین رویداد هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، بود. نشستی که بدون اعلام نتایج آن به رسانه‌ها، برپا شد.

نشست بی‌نتیجه سران سه دستگاه برای بررسی سرنوشت ادغام

به گزارش ایکنا؛ سومین هفته تیرماه با خبر انتصاب رئیس جدید شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد، با برگزاری نشست رؤسا و‌ مدیران سه دستگاه تصمیم‌گیر در بحث ادغام ادامه یافت و با برگزاری مرحله استانی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارفی پایان یافت. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی این هفته انداخته‌ایم.
برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان
جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان یکی از بخش‌های بیست و نهمین دوره جشنواره فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه روز 15 تیرماه در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در مشهد آغاز شد و تا روز‌ هفدهم ادامه یافت. در این دوره رقابت‌ها در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، دعا و مناجات‌خوانی(فقط بخش آقایان) حفظ یک جزء،‌ حفظ پنج جزء،‌ حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم و همچنین رشته تواشیح برگزار شد. در این دوره از جشنواره برنامه‌های جنبی متعددی نیز در نظر گرفته شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به زیارت حرم مطهر رضوی، اجرای برنامه قرآنی در دارالهدایه حرم رضوی، بازدید از موزه‌های حرم مطهر و ... اشاره کرد. این جشنواره سرانجام روز دوشنبه، ۱۷ تیرماه با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

نشست بی‌نتیجه سران سه دستگاه برای بررسی سرنوشت ادغام
نشست سران سه دستگاه تصمیم‌گیر در بحث ادغام
یکشنبه هفته جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه مشترکی با موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی داشتند که خروجی خاصی مبنی بر انجام ادغام نداشته است. بر اساس شنیده‌ها، خروجی مبنی بر ادغام دو اتحادیه قرآنی نبوده و باعث شده تا کلاف ادغام بیشتر از گذشته سردرگم شود. البته در این جلسه بحث حکمیت حجت‌الاسلام والمسلمین «ابوترابی‌فرد» نیز مطرح شده است که اطلاعات بیشتری در این‌باره در دسترس نیست. این در حالی است که با توجه به تجمع سه هفته پیش جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتظار می‌رفت تا خبر ادغام نهایی دو اتحادیه اعلام شود، موضوعی که مدیران مؤسسات قرآنی دست یافتن به آن را بسیار نزدیک دانسته و اعلام رسمی آن را به بعد از جلسه سران سه دستگاه موکول کرده بودند.

انتصاب مدیر جدید شبکه قرآن
شروع سومین هفته تیرماه با انتشار خبر انتصاب رئیس جدید شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود. در این روز مرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما، طی حکمی جواد شیخ‌اکبری را به عنوان مدیر شبکه قرآن و معارف سیما منصوب کرد. استفاده از دانش و تجربیات حوزه‌های علمیه، محافل قرآنی و اساتید برجسته دانشگاهی؛ پخش زیباترین تلاوت‌ها و عمیق‌ترین بحث‌های معرفتی با ساختارهای زیبا و هنرمندانه، ارتباط مستمر با محافل قرآنی و معارفی در سراسر کشور، انعکاس فعالیت‌های آنها و به خصوص پویش گسترده برای حفظ قرآن از جمله موارد تأکید شده در این حکم است. جواد شیخ‌اکبری متولد ۱۳۵۷ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و الهیات از دانشگاه امام صادق(ع) است. مدیریت و نظارت بر تولید مستندهای شاخص و ارزشی همچون «راز آرماگدون»، «خط امام»، «پایانی بر پایان»، «اشغال»، «نهم دی انقلاب سوم»، «بحران در سوریه»، «هم‌زبانی و بی‌زبانی» و ... از جمله سوابق حرفه‌ای مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما است.
مراسم تکریم و معارفه
آئین تکریم محمدحسین محمدزاده و معارفه جواد شیخ‌اکبری، مدیران پیشین و جدید شبکه قرآن و معارف سیما روز، ۱۶ تیرماه، با حضور رضا پورحسین، قائم‌مقام معاون سیما، مرتضی حسیبی‌طاهری، مشاور اجرایی مرکز امور نمایشی سیما، سیدمحمد اسلامی، مدیرکل اداری و مالی و حمید خواجه‌نژاد، مدیر روابط عمومی معاونت سیما و جمعی از مدیران این شبکه قرآنی در ساختمان این شبکه برگزار شد. در بخشی از این مراسم قائم مقام معاونت سیما با اشاره به برخی از مواردی که معاون سیما در حکم جواد شیخ‌اکبری آورده است، گفت: وظیفه اصلی رسانه و به ویژه شبکه قرآن، ترویج انس با قرآن در جامعه و استفاده از زبان هنر برای انتشار مباحث قرآنی برای قشرهای مختلف است، به همین دليل انتظار از این شبکه بالاست. همچنین شیخ‌اکبری مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما نیز در بخشی از این مراسم به اهداف و رویکردهای پیش روی این شبکه اشاره کرد و گفت: شبکه قرآن یک شبکه کاملاً تخصصی به لحاظ موضوع است، ولی مخاطب آن عام است چون قرآن و معارف برای عموم مردم است و از این رو باید این شبکه را به شبکه مرجع قرآنی و معارفی برای مردم تبدیل کنیم.

نشست بی‌نتیجه سران سه دستگاه برای بررسی سرنوشت ادغام
اعلام نتایج هشتمین دوره ارزیابی قاریان
در این هفته، همچنین نتایج هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم اعلام شد. پس از داوری آثار صوتی و تصویری تلاوت، تحلیل و تدریس، ۲۱۵ نفر از قاریان و مدرسان شرکت‌کننده در این دوره، نتایج نهایی و کارنامه نمرات آنها از سوی شورای عالی قرآن اعلام شد. هیئت داوران این مرحله که متشکل از ۱۰ نفر از اساتید برجسته جمهوری اسلامی ایران بود، ۱۳۲ نفر از قاریان و ۳۰ نفر از مدرسان را در یکی از درجات ۱ تا ۴ حائز نصاب لازم دانسته و مجوز حضور در مرحله بعد که مربوط به آزمون تلاوت و مصاحبه حضوری است، صادر کرد‌ه‌اند. آزمون تلاوت و مصاحبه حضوری دوره هشتم در نیمه دوم شهریورماه برگزار خواهد شد.
ادامه‌دار بودن ادغام و حاشیه‌های آن
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان،‌ مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی آستان لرستان با بیش از هشت سال‌ونیم فعالیت در این اتحادیه به دلایلی چون عدم پایبندی دستگاه‌های حاکمیتی به عهدشان در ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشوری استعفا داد. مهدی امیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلیل استعفایش گفت: دلایلش، بی‌تفاوتی دستگاه حاکمیتی به مسئله ادغام، ممانعت آنها از به سرانجام رسیدن این جریان در سطح کشور با وجود همراهی بخش مردمی به ویژه اتحادیه قرآنی لرستان و از سوی دیگر ایجاد ترکیب جدید در حیطه اتحادیه قرآنی استان‌ و بهره‌مندی از ایده‌های جدید بود.
برگزاری نشست تخصصی در اتحادیه تشکل‌های قرآنی
نشست تخصصی «چالش‌های پیش روی مؤسسات در زمینه صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی قرآنی» روز، سه‌شنبه، ۱۸ تیرماه، با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور؛ نسرین زادمهر، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شکوفه‌های انتظار و حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شریعت نور، برگزار شد. در بخشی از این نشست مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به ارائه یک پیشنهاد پرداخت و گفت: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با هر استانداردی که آموزش و پرورش، بهزیستی و نهادهای صادرکننده مجوز مهد و پیش‌دبستانی قرآنی دارند، مرجع صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی شود.

جمعه //// نشست بی‌نتیجه سران سه دستگاه برای بررسی سرنوشت ادغام
تجلیل از منتخبان مسابقات قرآن ارتش
مراسم تجلیل از منتخبان پنجمین دوره مسابقات قرآن تسنیم ارتش روز، ۱۹ تیرماه با حضور امیرسرتیپ محمد محمودی، معاون اجرایی و حجج اسلام احمد جلیلی‌صفت، جانشین رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و حسین صنعت‌پور، رئیس عقیدتی ـ سیاسی ستاد آجا و سایر فرماندهان برگزار شد. در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام صنعت‌پور، رئیس عقیدتی ـ سیاسی ستاد آجا به بیان سخنانی پرداخت و گفت: تاکنون پنج مرحله طرح قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان وظیفه در ستاد ارتش و یگان‌های تابع اجرا شده است. از ابتدای این طرح به منظور صرفه‌جویی و جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها، قرآن‌هایی خریداری شد که هم‌چنان این مصاحف به صورت گردشی در دست سربازان وظیفه قرار دارد. براساس طرح تسنیم در هر فصل، آزمون مفاهیم یک جزء از قرآن در دو سطح(زیر دیپلم) و (بالای دیپلم) از کارکنان وظیفه اخذ می‌شود که امروز، شاهد تجلیل از ۲۲ نفر از برترین‌های پنجمین دوره هستیم که در مرحله ابتدایی پنجمین دوره طرح تسنیم، ۷۵۰ نفر ثبت‌ نام کردند. در این طرح هر سرباز وظیفه در طول دو سال خدمت خود به مفاهیم حدود هشت جزء از قرآن اشراف پیدا می‌کند.

نشست بی‌نتیجه سران سه دستگاه برای بررسی سرنوشت ادغام
برگزاری مرحله استانی آزمون معارفی مسابقات سراسری قرآن
مرحله استانی آزمون بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه 20 تیرماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. در این مرحله از آزمون مجموعاً 9 هزار نفر که برگزیده مرحله مقدماتی بوده‌اند، حضور داشته و در رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ و‌ معارف موضوعی قرآن کریم، حفظ و معارف احادیث و تفسیر اهل سنت به سؤالات گزینه‌ای و تشریحی پاسخ دادند. در استان تهران نیز این آزمون همزمان با سراسر کشور از ساعت ۹ صبح در آستان مقدس امامزاده سیدجعفر(ع) و‌ حمیده خاتون(س) در منطقه باغ فیض تهران برگزار شد. در این آزمون بیش از یکصد نفر در رشته‌های مختلف حضور داشتند.

نشست بی‌نتیجه سران سه دستگاه برای بررسی سرنوشت ادغام
آغاز مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در استان‌های مختلف
پس از پایان یافتن مرحله شهرستانی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان‌های مختلف کشور، در ماه‌های گذشته، مرحله استانی این مسابقات از اوایل تیرماه در استان‌های مختلف آغاز شد و در هفته‌ای که سپری شد نیز ادامه یافت. در این هفته شاهد آغاز مسابقات قرآن در استان خوزستان بودیم. همچنین در این هفته اعلام شد که مسابقات قرآن استان تهران استان تهران از ۲۶ تیرماه در دارالقرآن حکیمیه تهران آغاز می شود و تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha