اعلام جزئیات هزینه‌کرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3830908
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

اعلام جزئیات هزینه‌کرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای شفاف‌سازی اطلاعات، بیلان هزینه‌کرد بخش‌های مختلف بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را منتشر کرد.

به گزارش ایکنا؛ انتشار جزئیات هزینه‌کرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن، مهم‌ترین خبری بود که صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز ششم مرداد به آن پرداخته‌ بودند؛ 
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «حسین شاه‌مرادی رئیس موسسه انتشارات امیرکبیر شد»، «جزئیات هزینه‌کرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام شد»، «نوسروده احمد بابایی در مدح امام رضا(ع): «نقاره می زنند... شفا رایگان شده!» و «آیت‌الله کعبی در گفتگو با تسنیم: آیت‌الله مشکینی نمونه برجسته عالم پایِ کار و حاضر در صحنه بود» هستند. 
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است مرحوم آیت‌الله مشکینی عالمی ربّانی و فقیهی مجاهد بود. مرحوم آیت‌الله مشکینی از پیشگامان نهضت امام خمینی(ره) از آغاز دهه 40 تا پیروزی انقلاب اسلامی و از اساتید برجسته فقه و اخلاق حوزه علمیه قم به شمار می‌رفت. او بُعد عبادت، بندگی، زهد، پارسایی و جهاد و روحیه انقلابی و ولایت‌مداری را در اوج خود داشت و سال‌های متمادی بلکه در تمام دوره‌های مجلس خبرگان تا زمانی که در قید حیات بود، ریاست مجلس خبرگان بدون اختلاف بود و این یعنی همگی او را قبول داشتند.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «جزئیات هزینه‌کرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام شد» می‌خوانیم معاونت قرآنی وزارت ارشاد از کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌ها در نمایشگاه بیست‌و هفتم قرآن خبر داد. معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای شفاف‌سازی اطلاعات، بیلان هزینه‌کرد بخش‌های مختلف بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور را منتشر کرد.
صرفه‌جویی ١٥ درصدی نسبت به سال گذشته در هزینه‌های نمایشگاه قرآن سال جاری و همچنین جذب مشارکت و حامی مالی برای برپایی این نمایشگاه از جمله موارد مطرح شده در این گزارش است.
در بخش‌هایی از خبر «حسین شاه‌مرادی رئیس موسسه انتشارات امیرکبیر شد» نیز بازخوانی عقبه محتوایی مؤسسه و بازتعریف افق پیش رو و مأموریت‌های جدید آن، با عنایت به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تدوین یک برنامه عملیاتی چهار ساله برای احیای نوسازی و ارتقای بهره‌وری در مجموعه و خانواده مؤسسه امیرکبیر، بال گسترانیدن، توسعه و تعمیق ارتباطات مؤثر و امیدآفرین با نخبگان جبهه فرهنگ، هنر و اندیشه انقلاب اسلامی و استفاده از استعدادها و ظرفیت‌ها برای جریان‌سازی تولیدی و توزیعی در کشور و عرصه بین‌الملل و تقویت نام و نشان و بازیابی شخصیت ممتاز نشر امیرکبیر به‌عنوان مجموعه نشر نمونه، مولد و قابل اتکا در فضای فرهنگی، علمی و ادبی کشور به عنوان اهم وظایف شاه‌مرادی مطرح شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «حسین شاه‌مرادی رئیس مؤسسه انتشارات امیرکبیر شد»، «تلاوتی از شیخ عبدالعزیز حصان/ آیاتی از سوره‌های «صافات و ص»+صوت»، «برگزاری دوره‌های حفظ یک‌ساله قرآن توسط مؤسسه جامعة‌القرآن»، «اردوی یک‌روزه برای زوج‌های جوان در برنامه «آب و آیینه»»، «وقتی انس با قرآن سبب غلبه بر معلولیت ‌می‌شود/ تربیت ده‌ها حافظ قرآن با جسمی ناتوان» و «شکایت آمر به معروف از مسیح علی‌نژاد/ وکیل انگلیسی پیگیر کار بیطرفان» هستند. 
در بخش‌هایی از خبر «برگزاری دوره‌های حفظ یک‌ساله قرآن توسط مؤسسه جامعة‌القرآن» آمده است ثبت‌نام دوره‌های حفظ تخصصی یکساله قرآن کریم با همت مؤسسه قرآنی جامعة‌القرآن و اهل البیت(ع) برگزار می‌شود. این دوره‌ها ویژه عموم علاقه‌مندان در رده‌های سنی مختلف است که همراه با آموزش تجوید، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم برگزار می‌شود و قرآن‌آموزان پس از اتمام حفظ، قرآن‌آموزان امکان اشتغال به تدریس قرآن کریم را دارند. البته دوره‌های تکمیلی در این زمینه بعد از اتمام حفظ برای قرآ‌ن‌آموزان برگزار می‌شود.
دوره‌های حفظ تخصصی حفظ یک‌ساله مؤسسه جامعة‌القرآن به صورت روزانه است و علاقه‌مندان در نوبت صبح در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند و در نوبت بعد از ظهر در منزل به ادامه حفظ می‌پردازند و فردای آن روز محفوظات روز قبل را به استاد تحویل می‌دهند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز فراخوان داد»، «فیلم دینیِ سفارشی شکست می‌خورد»، «آیت‌الله سعیدی: لازمه رسیدن به اهداف در زمینه حجاب و عفاف، کنار گذاشتن حرکت‌های شعاری‌است» و «فعالیت سامانه بچه‌های مسجد برای اوقاف فراغت جوانان و نوجوانان» هستند. 
خبر «فیلم دینیِ سفارشی شکست می‌خورد» مربوط به سخنان همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون است که در نشست هفتاد و هفتم از سلسله نشست‌های علمی دراماتورژی قرآن کریم با موضوع «تجربه هنرمند در دراماتورژی مضامین دینی» ایراد شده است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم اساساً به موضوعاتی مانند سینمای دینی که در ایران رایج می‌شود اعتقادی ندارم. اعتقاد دارم در سینما و هنر اگر از اخلاقیات صحبت می‌کنیم از منابع دینی که در ضمیر ناخودآگاه ماست نشئت می‌گیرد بدون این‌که خودمان بخواهیم در فیلم و سینما این موضوعات را رواج دهیم. از مفاهیم قرآن کریم در هنر و سینما استفاده مستقیم نمی‌شود اما به دلیل این‌که با این آموزه‌های دینی بزرگ شده‌ایم، نمودِ آن‌ها به صورت غیرمستقیم در فیلم و سینما مشهود است.
این‌که در پایان برخی از فیلم‌های بدون محتوا آیه‌ای از قرآن کریم پخش می‌شود نهایت سوءاستفاده از آموزه‌های قرآنی و مبتذل کردن مفاهیم ارزشی است. معتقدم بسیاری از فیلم‌ها تلاش می‌کنند مفاهیم اخلاقی را مطرح کنند؛ برای مثال در مورد برخی فیلم‌ها بر اساس اصطلاح رایج فیلم دینی کسی نمی‌گوید که دینی است، زیرا فقط فیلم‌هایی را که فضای سنتی و مذهبی زندگی انسان‌ها را روایت می‌کند، دینی می‌نامیم، در حالی که پیام و مضامین دینی در آن‌ها به کار رفته است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «تأکید کمیسیون فرهنگی مجلس بر حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد» و «ایران؛ «قدمگاه قدوم رضوی»»، «ارزش عبادت‌ها به میزان معرفت افراد است» و «چاپ‌اولی‌های بهاری دین در ۹۸» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تأکید کمیسیون فرهنگی مجلس بر حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد» آمده است «جمشید جعفرپور» در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس با ستادعالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی این کانون‌ها و همچنین مجموعه فعالان در این حوزه قدردانی کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب اساسنامه ستاد هماهنگی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کانون‌های مساجد مراکزی هستند که جوانان علاقه‌مند به فرهنگ و هنر را به خود جذب می‌کنند و اگر این کانون‌ها نباشند که وسیله جذب جوانان را به فرهنگ و هنر فراهم کنند، ممکن است جوانان به محیط های دیگری برای پاسخگویی به نیازهایشان بروند.
همچنین خبر «ارزش عبادت‌ها به میزان معرفت افراد است» نیز مربوط به سخنان آیت‌الله علی‌اصغر هاشمی‌علیا در دیدار شماری از مدیران سازمان جهاد دانشگاهی تهران است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم تنها راه سعادت بشر طی مسیر کمال، از طریق ایمان و کسب معرفت است و افراد همواره به ‌واسطه معرفت به مقام رفیع رسیده‌اند، هر کسی به نوعی با زیارت ائمه معصومین و حج عبادت می‌کند، اما ارزش همه این عبادت‌ها به میزان معرفت افراد بستگی دارد از این‌رو همه آن‌ها در عبادت کردن یکسان نیستند حتی این مورد درباره انبیا هم صدق می‌کند.
استاد مبرز اخلاق با بیان این‌که از فضایل اخلاقی انسان توکل به خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: مرحوم محمدحسن ممقانی در کتاب خود در توصیه به فرزندش می‌گوید فرزندم خدا تو را مقرر دارد به خیر دنیا و آخرت، در همه امور بر خدا توکل داشته باش و به عنایت الهی اطمینان. هر رحمت از سرچشمه عنایت و لطف حق است (همه امور تحت قضای الهی است).
تولیت حوزه علمیه قائم (عج) توجه به غیر را نوعی شرک برشمرد و افزود: در آیات و روایات بر ترک غیر، سفارش بسیار شده است، اعتماد به غیر خدا به مثابه اعتماد به پشه و عنکبوت است حال آن که اسباب را خداوند قرار داده؛ البته در مواقعی هم خداوند بدون سبب کاری را به سرانجام می‌رساند چون بنای خداوند بر قدرت‌نمایی نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «افراد حسود را چگونه بشناسیم؟» است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «کتاب تاریخ کتابت قرآن و قرائات روانه بازار نشر شد»، «پایان نیمه نهایی مسابقه قرائت تقلیدی «اسرا»»، «جزئیات هزینه‌کرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام شد» و «تقدیر مدیرعامل اتحادیه موسسات از بیانیه شورای توسعه فرهنگ قرآنی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «پایان نیمه نهایی مسابقه قرائت تقلیدی «اسرا»»، آمده است: با پایان یافتن مرحله نیمه نهایی مسابقه تلویزیونی اسرا، رقابت متسابقین از ۱۳ مرداد در مرحله فینال آغاز خواهد شد.
مسابقه تلویزیونی «اسرا» در مرحله نیمه نهایی شامگاه یکشنبه ششم مردادماه با رقابت شرکت کنندگان در بخش قرائت تقلیدی استاد مصطفی اسماعیل به پایان می‌رسد و قرار است فینالیست های این دوره روز سه شنبه ۸ مرداد از طریق آنتن شبکه قرآن و معارف سیما اعلام گردد. فینال این دوره از مسابقات قرائت تقلیدی با حضور ۲۲ نفر راه یافته به این مرحله، از سیزدهم مرداد آغاز و متسابقین روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه به صورت حضوری در حسینیه تاریخی امینی ها شهر قزوین با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «مجموعه ترجمه آثار استاد مرتضی مطهری بازبینی می‌شود» و «شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نفی طاغوت بر اساس بازگشت به قرآن کریم بود» هستند. 
انتهای پیام
captcha