افراد قرآنی باید مراقب رفتار خود در جامعه باشند
کد خبر: 3831682
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷

افراد قرآنی باید مراقب رفتار خود در جامعه باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک دانشجوی معارف اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: رفتار افرادی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند، در نگاه دیگر افراد جامعه موثر است و باید مراقب اعمال و رفتار خود باشند، چراکه مسئولیت آن‌ها در جامعه بسیار سنگین است.

افراد قرآنی باید مراقب رفتار خود در جامعه باشندعلی عیوضی دانشجوی معارف اسلامی استان آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه برگزاری چهل و سومین دوره از طرح ملی «دانشجومعلم قران کریم» به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: زمانی که خطایی از افراد فعال قرآنی سر می‌زند، نگاه جامعه به آن‌ها، اهل‌بیت(ع) و قرآن تغییر می‌کند و باید در فضای مجازی و حقیقی مراقب باشند تا هیچ رفتار ناشایستی از آن‌ها سر نزند، چراکه آن‌ها به گونه‌ای الگو افراد هستند و نگاه دیگران به آن‌ها است.

این دانشجوی معارف اسلامی استان آذربایجان غربی عنوان کرد: مباحث اخروی به فرد انگیزه می‌دهد تا قرآن را قرائت و یا حفظ کند و با خواندن متوجه می‌شود که چه برکاتی در زندگی او حاصل شده است. هر فردی با قرآن انس پیدا کند، قرآن با گوشت و پوست او آمیخته می‌شود و فرد مسیرهای درست و صحیح را طی می‌کند و از مسیرهای گمراه کننده دور می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه قرآن چه تاثیری در شخصیت و نگاه جامعه داشته است، تصریح کرد: من در فضاهایی بزرگ شدم که همگی با قرآن مانوس شده بودند و این موضوع را از برکت قرآن می‌دانم که باعث شد تا از مسیرهای انحرافی، منحرف نشوم و راه صحیح را انتخاب کنم.

عیوضی در خصوص اینکه افراد چگونه می‌توانند وضعیت و شرایط خود را در برابر آسیب‌ها حفظ کنند، بیان کرد: هنگامی که فرد قرآن تلاوت می‌کند با معانی، تدبر و تفسیر آیات آشنا می‌شود، این امر باعث می‌شود که آیات را به خاطر آورد و به تدریج از غیبت و دیگر مسائل دوری ‌کند. افراد هرچه بیشتر با قرآن انس پیدا کنند از مسیرهای منحرف بیشتر دور می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگر تمامی افراد جامعه حتی کمترین انس با قرآن را داشته باشند، بسیاری از انحرافات در جامعه کاهش پیدا می‌کند، چراکه تلاوت قرآن در رفتار انسان تاثیر می‌گذارد و من به شخصه دیدم رفتار فردی که قرآنی است با فردی که قرآن تلاوت نمی‌کند. بنابراین افراد طبق روایات روزانه پنج آیه از قرآن را تلاوت کنند تا شخصیت آن‌ها تغییر پیدا کند و تاثیرات آن را در زندگی خود مشاهده کنند.

این دانشجوی معارف اسلامی استان آذربایجان غربی بیان کرد: پدر و مادرم حافظ کل قرآن هستند و پدرم از اولین حافظان شهر ارومیه است و با تشویق‌های آن‌ها توانستم از کودکی تفسیر دو الی سه جزء را حفظ و در مسابقات مدارس شرکت کنم و این امر برای من انگیزه شد تا این راه را ادامه دهم و اکنون حافظ 12 جزء قرآن ‌کریم هستم.

وی افزود: فضای خانواده به گونه‌ای است که به سمت قرآن کشیده شدم، با توجه به اینکه پدرم حافظ قرآن بود، در خانه محفل انس با قرآن برگزار می‌شد و قاری‌های به‌نام شهر ارومیه در این محافل حضور پیدا کرده و قرآن را تلاوت می‌کردند. این موارد باعث شد تا من دائما در این‌گونه مجالس حضور داشته باشم و در نتیجه تشویق شدم تا در جلسات قرائت و حفظ شرکت کنم.

عیوضی در خصوص آموزش‌های طرح ملی «دانشجومعلم» قرآن کریم چگونه بوده است، اظهار کرد: به طور کلی با مزایا و معایبی همراه بود که بعضی از دروس مانند تجوید به صورت ابتدایی تدریس می‌شد و این برای افرادی که تعیین سطح را گذرانده بودند، بسیار پایین و خسته‌کننده بود. اساتید با توجه به تجربیات خودشان تدریس می‌کردند که بسیار خوب بود و بیان تجربه خیلی تاثیرگذارتر از کتاب و مجله است.


انتهای پیام

captcha