آموزش و پرورش؛ اساس تمام فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3833103
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

آموزش و پرورش؛ اساس تمام فعالیت‌های قرآنی

گروه فرهنگی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور گفت: پاشنه آشیل تمام فعالیت‌های قرآنی کشور وزارت آموزش و پرورش است.

محمدیبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور امروز، ۱۵ مردادماه در مراسم اختتامیه سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور در بخش خواهران که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سوره الرحمن عروس قرآن بوده است، چرا که عروس در تمامی فرهنگ‌ها مظهر زیبایی و شعف است. بنابراین به دلیل به رخ کشیدن آیات زیبای الهی در این سوره، این لقب به آن تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: خداوند به جای استفاده از کلمه «الله» در ابتدای این سوره از «الرحمن» استفاده کرده است؛ از میان هزاران صفت خداوند تنها صفتی که می‌تواند جایگزین «الله» شود، همین کلمه «الرحمن» است. استفاده از «الرحمن» به رحمت واسعه فراگیر اشاره دارد؛ یعنی مردم گوش دهید، خداوند می‌خواهد از موضع رحمت واسعه با شما سخن بگوید.

دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور با اشاره به آیات سوره الرحمن بیان کرد: خداوند اولین معلم قرآن تمام بشر بوده واولین جلوه رحمت واسعه او، تعلیم قرآن به همه انسان‌هاست. هر انسان با یک قرآن در این دنیا متولد می‌شود و بعد از تعلیم قرآن خداوند به خلقت انسان‌ها اشاره می‌کند. هیچ گزاره قرآنی مود انکار هیچ انسانی نیست به این معناست که تمام آموزه‌های قرآنی به فطرت همه انسان‌ها تعلیم داده شده است.

محمدی مطرح کرد: قرآن کامل و پایان بخش کتاب‌های آسمانی، قرآنی است که در اختیار ما قرار دارد. تاکنون همواره به معلمان شغل انبیا را نسبت می‌دادند، اما سوره الرحمن به ما یادآوری می‌کند که معلمی شغل خود خداوند است. شرافت معلمی پیامبران نیز به خاطر همین مقام جانشینی خداوند است.

وی افزود: قطعا تمام کسانی که خود را تحت تعلیم قرآن قرار می‌دهند، به تعبیر پیامبر گرامی اسلام (ص) از برترین مخلوق الهی بهره‌مند می‌شوند. مجددا خداوند بعد از تعلیم قرآن و خلق انسان، معلم بیان می‌شود. انسان‌ها وقتی به زمین می‌رسند، دچار عارضه فراموشی (نسیان) می‌شوند. خداوند با ارسال رسل و انزال کتب حقایق فراموش شده را در قالب بیان اعلام می‌کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور اظهار کرد: مهم ترین صفت قرآن کریم ذکر است؛ به تعبیر واعظ اصفهانی ذکر یادآوری و بازخوانی همان معارف و حقایق فراموش شده محسوب می‌شود. بدون تردید فراگیرترین، پرمخاطب‌ترین و جامع‌ترین دستگاه اجرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی، وزارت آموزش و پرورش بوده است. اگر در حوزه تعلیم و تربیت به خصوص درزمینه قرآن در این سازمان اتفاقی بیفتد، می‌توان به سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها داشت.

محمدی خاطر نشان کرد: پاشنه آشیل تمام اطلاعات قرآنی کشور وزارت آموزش و پرورش است. خوشبختانه در چند سال اخیر ما شاهد تحولات قرآنی زیادی در این وزارت‌خانه بوده‌ایم. بعد از دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۰ برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، شاهد تمام تلاش آموزش و پرورش در این عرصه و همچنین رشد قرآنی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: من معتقدم آموزش و پرورش با تمام توان، تلاش خود را در این زمینه انجام داده و کم‌کاری نداشته است. سه سند بسیار مهم در حوزه قرآن از سال ۹۷ آغاز شده‌اند؛ سند آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش، آموزش عالی قرآن در وزارت علوم و سند دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور مطرح کرد: در این سند به طور مشخص در سال ۱۴۰۴ دو چشم انداز بلند برای قرآن ترسیم شده است؛ طبق این چشم انداز باید حداقل ۵۰ درصد نوجوانان و ۳۰ درصد جوانان و بزرگسالان به سه نقطه کلیدی قرآن رسیده باشند؛ یعنی مثلث توسعه فرهنگ قرآنی برای ۵۰ درصد از جوانان و ۳۰ درصد بزرگسالان محقق شده باشد.

محمدی بیان کرد: ضلع اول این مثلث شامل: روخوانی، روان‌خوانی، زیباخوانی، حفظ، ترجمه، معارف و مفاهیم قرآن باید در این ۵۰ درصد محقق شده باشد. قرآن شامل سه بخش لفظی و سه بخش معنایی است. نقطه و حلقه وصل بخش‌های لفظی و معنایی 《حفظ قرآن》 است. حافظ ۳۰ جز قرآن علاوه بر بخش لفظی با لفظ معنایی نیز در ارتباط خواهد بود؛ بنابراین بنا برا فرمان رهبر معظم انقلاب، تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، یکی از راهبرد‌های کاربردی ما خواهد بود.

وی افزود: ضلع دوم این مثلث توسعه فرهنگ قرآنی 《ایمان》 است. بعد از ایمان خدا و پیامبر خداوند، ایمان به کتاب خداوند مطرح می‌شود. ایمان شامل دو پایه معرفت و محبت بوده است؛ اگر معرفت قرآنی در وجود ما شکل گیرد، قطعا پایه‌ها و ستون‌های اساسی رشد قرآنی شکل خواهد گرفت.

دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور اظهار کرد: ضلع سوم این مثلث 《رفتار قرآنی است》. توسعه فرهنگ قرآنی همانند درختی است که ریشه‌ها، ساقه و تنه معرفت و ایمان و میوه‌های آن رفتار و عمل قرآنی است. اگر بتوانیم در عرصه عمل به

قرآن و حضور اجرایی قرآن در جماعه موفق باشیم، هنر خود را بروز داده‌ایم. بنابراین در سند توسعه آموزش عمومی کشور به این ۵۰ درصد از نوجوانان ما باید در هر سه عرصه معرفت، انس، ایمان قرآنی و همچنین اجرا سازی قرآن در زندگی خود موفق شده باشند.

محمدی خاطر نشان کرد: روندی که هم‌اکنون پیش‌رو ماست، نیازمند سرعت بخشی و حمایت بیشتری است. رویکرد‌های نوین آموزش و پرورش نوید‌بخش یک حرکت جدید بوده اما ما نیز به عنوان شورای توسعه همواره پشت این حرکت بوده‌ایم و امیدواریم این حرکت با سرعت بیشتری در ادامه به فعالیت خودش ادامه دهد.

وی ادامه داد: در سنت و سیره رسول خداوند، افراد هیچ‌گاه به عنوان نفرات اول، دوم و سوم مطرح نمی‌شوند بلکه افراد به صورت جمعی پیروز می‌شوند، چرا که نفس حضور در چنین مسابقاتی خود به معنای یک پیروزی بزرگ بوده است. اندکی تفاوت در صوت، لحن، تلفظ کلمات و دیگر نکات به هیچ وجه اهمیت نداشته است چون شاهد، ناظر و داور این مسابقات ذات برای تعالی بود که معلم قرآن همه ما اوست.

دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور مطرح کرد: پیروزی همه کسانی که در مسابقات قرآنی شرکت کردنه‌اند قطعی است؛ جایزه دنیای آنان همین تشویق‌های ظاهری و اعتبار و درجه آنان در بهشت قطعا جایگاه ویژه‌ای خواهد بود چون بهشت به تعداد آیات قرآن درجه دارد. بنابراین ما به مقداری ک توانستیم قرآن را بخوانیم، بفهمیم و عمل کنیم درجه خود را در بهشت تعیین خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha