ویژگی‌های خانواده موفق از نگاه زوج قرآنی یزدی
کد خبر: 3837517
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
به‌مناسبت روز خانواده؛

ویژگی‌های خانواده موفق از نگاه زوج قرآنی یزدی

گروه اجتماعی ــ خانواده اصیل‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است و نخستین مهارت‌ها و تجربه‌ها در خانواده آموزش داده می‌شود؛ لذا به‌مناسبت روز ملی خانواده با زوج حافظ قرآن کریم و فعال در عرصه‌های قرآنی هم‌کلام شدیم و به بررسی ویژگی‌های خانواده موفق از نگاه آنها پرداختیم.

ویژگی‌های خانواده موفق از دید زوج قرآنی یزدیخانواده اصیل‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است و نخستین مهارت‌ها و تجربه‌ها در خانواده آموزش داده می‌شود. در محیط خانواده است که شخصیت انسان شکل می‌گیرد و بسیاری از رفتارها و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی همچون رفق، مدارا، ایثار، احسان، سعه‌صدر، صبر، گذشت، پرده‌پوشی، همکاری و … در گسترده کوچک خانواده، تمرین می‌شود. عواطف متقابل بین همسران، فرزندان و والدین شکوفا و برای هر یک مسئولیتی تعریف می‌شود. این امور تقریباً در همه جامعه‌ها جاری و در همه فرهنگ‌ها فراگیر است.

زهرا مزین، استاد حوزه‌ علمیه متولد سال 1370 به‌مناسبت 25 ذی‌الحجه، روز ملی خانواده در گفت‌وگو با ایکنا یزد، با اشاره به آغاز فعالیت‌های قرآنی از سن 6-5 سالگی، بیان کرد: در خانواده‌ای مذهبی متولد و در کودکی به‌همت مادر و پدرم در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کردم ولی حفظ قرآن را از سن 17 سالگی آغاز کردم و طی دو سال موفق به حفظ قرآن کریم شدم.

وی ادامه داد: البته حفظ قرآن همزمان با ورود بنده به حوزه علمیه خواهران بود و توانستم در سال 91 فارغ‌التحصیل سطح دو حوزه و تحصیل در سطح سه حوزوی را ادامه دادم.

مزین افزود: در حال حاضر به‌عنوان استاد مدارس علمیه خواهران استان در رشته‌های علوم قرآنی و فقهی مشغول به فعالیت هستم‌.

تجلیل به‌عنوان زوج قرآنی برتر

این استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به ازدواجش در سال 92 گفت: افتخار دارم با یک حافظ قرآن زندگی را آغاز کرده و در سال 92 به‌مناسبت هفته جوان و از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان به‌عنوان زوج قرآنی برتر در استان، تجلیل شدیم.

وی با اشاره به اینکه همسرم نیز لیسانس حفظ قرآن کریم را داراست، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم برای فرزندم نیز زندگی قرآنی سرشار از معنویت را فراهم کنیم.

این بانوی قرآنی در پاسخ به سؤال ایکنا در رابطه با اینکه فعالیت زنان در بیرون از منزل با همسرداری و تربیت فرزند مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ گفت: وظیفه هر زنی خانه‌داری و همسرداری است و باید در اولویت وی قرار گیرد و بهترین شغل برای او نیز همین است ولی اگر جامعه به علم و تخصص او نیاز داشته باشد و بتواند به نوعی به جامعه خدمت کند و حضور وی در جامعه ضرورت دارد، باید به فعالیت بیرون از منزل بپردازد.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید نظم و مدیریت را در اقداماتش قرار دهد؛ لذا انگیزه وی از فعالیت در بیرون از منزل خدمت به خلق خدا باشد که در این صورت موفقیت حاصل می‌شود.

نقش خانواده در تربیت فرزند صالح 

مزین در پاسخ به نقش خانواده در تربیت فرزند ایرانی ـ اسلامی گفت: امام سجاد‌(ع) می‌فرمایند: حق کودک تو بر تو این است که بدانی وجود او از توست و بد و خوب او در این دنیا به تو ارتباط پیدا می‌کند و باید بدانی که در سرپرستی او مسئولیت‌داری و مسئول هستی که او را به بهترین وجه تربیت کنی و برعهده توست که او را به خداوند بزرگ راهنمایی کنی.

این استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد افزود: اگر پدر و مادر قرآنی باشند و به آموزه‌های اسلامی به‌ویژه نماز اهمیت دهند قطعاً فرزند آن‌ها نیز همین رویه را خواهد داشت.

وی ادامه داد: درست است که فرزندان ما به لحاظ زمانی و عصر حاضر با ما متفاوت هستند ولی والدین الگوی فرزندان خویش هستند و والدین به‌ویژه مادران می‌توانند با کسب تخصص‌های لازم در زمینه‌ تربیت اسلامی و قرآنی با مطالعه کتاب و یا شرکت در دوره‌های لازم این مهارت‌ها را کسب کنند.

این بانوی قرآنی بیان کرد: سعی می‌کنم در منزل تلاوت قرآن را در کنار فرزندم به‌صورت روزانه داشته باشم و با اقداماتی نظیر احترام به قرآن، اهمیت دادن به نماز اول وقت و ... فرزندم را با این فضای معنوی بزرگ کنم.

حضور در مسجد؛ زمینه‌ای برای آغاز فعالیت‌های قرآنی

امیر میرجلیلی، پدر خانواده نیز که مدیر مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم مهد یاران است به ایکنا گفت: پس از کنکور به‌صورت اتفاقی در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم که در مسجد محله برگزار می‌شد،  شرکت می‌کردم و همین انگیزه را برای آغاز فعالیت‌های قرآنی در بنده ایجاد کرد.

وی ادامه داد: کم‌کم فعالیت‌های قرآنی اعم از تجوید، ترتیل، قرائت و ... را گسترش داده و عزم خود را برای حفظ قرآن جزم کردم و توانستم قبل از ازدواج 22 جزء از قرآن کریم را حفظ کنم و خوشبختانه پس از ازدواج حافظ کل قرآن شوم.

وحدت جامعه؛ در گرو وحدت اعضا خانواده

میرجلیلی با اشاره به ویژگی خانواده موفق گفت: اسلام آئین الهی و مقدسی است که برای خانواده اهمیت فراوان قائل است و آن را سنگ‌بنای مهم حیات اجتماعی و وحدت جامعه را از وحدت زوجین و وحدت اعضا خانواده می‌شناسد. اسلام خواستار نسلی است سالم، پاک و عفیف. چنین نسلی جز در دامن خانواده سالم نمی‌تواند تربیت شود.

این حافظ قرآن محبت ویژه به یکدیگر، رعایت احترام و ادب در خانواده، توجه به کسب حلال و طیب و ... را از جمله ویژگی‌های خانواده ایرانی ـ اسلامی برشمرد.

انتهای پیام

captcha