مؤلفه‌های مدیران زن در مدیریت خانواده/ سخت‌کوشی و پشتکار لازمه موفقیت
کد خبر: 3839170
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹

مؤلفه‌های مدیران زن در مدیریت خانواده/ سخت‌کوشی و پشتکار لازمه موفقیت

گروه اجتماعی- نشست معرفی بانوان موفق به همت کانون کارآفرینی استان با حضور شش نفر از مدیران کل استان با اصحاب رسانه برگزار شد.

زنان در دنیای امروز قوی، تحصیل‌کرده، خودکفا و مستقل هستند و پا به پای مردان کار می‌کنند. زنان شاغل مسئولیتی سنگین‌تر از مردان را به دوش می‌کشند چون وظیفه مدیریت خانه را نیز بر عهده دارند.

مدیریت خانه و وظایفی که بردوش بانوان قرا دارد هرکدام یک چالش بزرگ محسوب می‌شود و اغلب تصور می‌شود که زنان شاغل برای رسیدگی به این چالش‌ها و ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های شغل و خانه‌داری نیاز به انرژی زیادی دارند اما چنین نیست.

با این که زنان شاغل به طور روزانه، چه در منزل به عنوان یک مادر و چه در محل کار به عنوان یک کارمند، با تقاضاهای مختلفی روبه‌رو هستند، آن‌ها برای مدیریت خانه باید به گونه‌ای اولویت‌بندی کنند که بتوانند هر یک از این تقاضاها را با مدیریت زمان و با بهترین عملکرد ممکن پاسخ دهند.

در راستای معرفی مدیران کل بانوی موفق در استان یزد به همت کانون کارآفرینی استان یزد و انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان و همکاری دفتر اموربانوان و خانواده استانداری یزد نشستی با حضور شش نفر از مدیران کل بانوی استان با اصحاب رسانه در خصوص تجارب زیستی برگزار شد.

مؤلفه‌های مدیران زن در مدیریت خانواده/ سخت‌کوشی و پشتکار لازمه موفقیت

هادی هزارخانی، دبیر کانون کارآفرینی استان یزد در این نشست گفت: کارآفرین در واقع در حوزه ایجاد ارزش‌های جدید در جامعه فعالیت می‌کند که می‌تواند در حوزه‌های مختلف نمود داشته باشد.

کارآفرین؛ فعالیت در راستای ایجاد ارزش‌های جدید در جامعه

وی با اشاره به اینکه مدیران بانو کارآفرین سازمانی هستند ادامه داد: کارآفرین سازمانی داریم که در سازمان و دولت، کسانی که تحول به وجود می‌آورند و ارزش جدید شکل می‌دهند کارآفرین سازمانی هستند چرا که ارزش‌های جدید در جامعه زنان به وجود می‌آورند و در جامعه مرد سالار ما توانسته‌اند قله‌های افتخار را برای خود و جامعه زنان فتح کنند.

فاطمه دانش یزدی، مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری یزد نیز گفت: مبنای برگزاری این نشست این بود که در حوزه کارآفرینی سلسله نشست‌های معرفی تجارب زیستی بانوان را به منصه ظهور برسانیم چراکه مدیران زن در بحث خانواده و تاثیر زیادی که برجامعه دارد، نقش آفرین هستند.

دانش افزود: نهاد خانواده اگر سالم و پویا باشد جامعه‌ای سالم و پویا خواهیم داشت در حوزه بانوان ندابیری اندیشیده شده است و خوشبختانه این حوزه رشد چشمگیری داشته و معرفی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها خودباوری و انگیزه را در جامعه بانوان به همراه دارد.

لزوم توجه ویژه به توانمندی‌های بانوان در استان

وی گفت: وقتی نامی از بانوان برده می‌شود دغدغه‌ها مطرح و آسیب‌ها و مشکلانی که وجود دارد عنوان می‌شود و ما ظرفیت‌هایی در حوزه بانوان در استان داریم که به نوعی نادیده گرفته شده که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

اکرم فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه تلاش و پشتکار لازمه موفقیت است گفت: گاهی در مقاطی شانس در زندگی ورود پیدا می‌کند و موفقیت‌هایی حاصل تلاش فراوان را رقم می‌زند البته راه ورود برای همه در این مسیر باز نیست.

وی با اشاره به تجارب کسب شده ادامه داد: درس خوان بودن در تمام مقاطع تحصیلی برندی برای من است و راهنمایی و دبیرستان را در مدارس فرزانگان مشغول بودم و در کنکور رتبه 44 کسب کردم و علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه شریف داشتم ولی چون خانواده ترجیه می‌دادند در یزد به نحصیل مشغول شوم و با توجه به بیماری کوتاه مدت پدرم در یزد مشغول به تحصیل شدم البته تقویت دانشگاه‌های ما از این جهت مهم است که وقتی شرایط استانی مهیا باشد، تحصبل در استان باشد.

تلاش و پشتکار؛ لازمه موفقیت در هر کاری

فداکار افزود: سال سوم دانشگاه ازدواج کردم و تحصیل را ادامه دادم و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با استفاده از آیین نامه نخبگان جذب شده و پس از ادغام این سارمان در استانداری مشغول فعالیت و ماندگار شدم.

معاون استاندار یزد گفت: دوست داشتم در هر زمینه‌ای بهترین باشم و البته کاری که به من واگذار شود به بهترین نحو انجام داده و در آن بدرخشم. از آن جایی که آقای اولیا رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی معتقد به حضور کارشناسان در نشست‌ها بودند در جلسات استانداری شرکت می‌کردم و همین باعث پیشرفت بنده شد.

زهرا طباطبایی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد نیز در این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دولتی نیست ولی همیشه و همه جا در کنار مردم و دولت بوده است.

بنیان خانواده نباید تضعیف شود

وی ادامه داد: در دوره تحصیل از دانش آموزران برتر بودم و سال دیپلم ازدواج کردم علی رغم اینکه به دلیل مشکلاتی که آن زمان برای تحصیلم وجود داشت ولی مقاطع کارشناسی، ارشد و دکنری را سپری و رتبه‌های برتر را کسب کردم و زمانی که فوق لیسانس مشغول بودم سال 72- 73 دانشجو بودم و دانشگاه‌ها به سراغ دانشجویان فوق لیسانس برای جذب در هیئت علمی بودند که بنده نیز به عنوان عضو هیئت علمی انتخاب شدم.

طباطبایی افزود: در تمام مدت تحصیل در کنار فرزندانم بودم و سختی‌ها را به جان خریدم و به هر شکلی که بود مراحل درسی رابه اتمام رساندم و همزمان با مقطع دکتری سه فرزند داشتم و در این مدت برای تحصیل در تهران رفت و آمد داشتم و پسرم آن زمان 4 ساله بود و سختی‌های زیادی متحمل شدم ولی معتقدم در کنار تحصیل باید خانواده در اولویت باشد و نباید یکی را فدای دیگری کرد و به نوعی باید بیشنر از آقایان ایثار کرد و حتی من سعی می‌کردم پست اجرایی را قبول نکنم و خوشبختانه به لطف الهی فرزندانم که بزرگ شدند و فضا بازتر و مهیاتر شد به عنوان ریاست منصوب شدم.

تقویت خانواده لازمه پیشرفت است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: ما هر کاری انجام می‌دهیم، تا زندگی کنیم و برای پیشرفت باید خانواده را تقویت کنیم و نباید اجازه داد بنیان خانواده تضعیف شود.

طباطبایی بیان کرد: مدیریت بانوان بخشی در گرو پذیرش مسئولان است و البته بخشی مربوط به خانواده و تنظیم بین کار و خانواده و وظایف را به درستی انجام دادن است و خوشبختانه در استان یزد دیده شده که مدیران زن این مسئله را به خوبی انجام داده اند و امیدواریم از پتانسل ظرفیت بانوان در استان بیشتر استقاده شود.

انجام دادن فعالیت‌ها به بهترین نحو ممکن

افسانه شهابی پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری یزد نیز با اشاره به اینکه در خانواده‌ای پرجمعیت بزرگ شده گفت: ما 10 خواهر و برادریم و من فرزند هشتم خانواده هستم و البته برای تحصیل در آن موقع با مشکلاتی برای رفتن به دانشگاه مواجه بودم و این موضوع پذیرفته نبود که دختری در بیرون از شهر به تحصیل بپردازد ولی بالاخره اجازه داده شد و رتبه اول رشته جغرافیا قبول و اولین اولویت در تهران بود که لیسانس و فوق لیسانس را آنجا گذراندم.

وی ادامه داد: در اولین حضور خود پس از این مقاطع تحصیلی در یزد 4 واحد تدریس در دانشگاه پیام نور تفت پیشنهاد داده شد و بلافاصله در استانداری یزد و در تماس دکتر اولیا که معاون عمرانی بودند مشغول یه کار شدم و سعی کردم هر کاری به من محول شود به بهترین نحو انجام دهم.

علاقه، انگیزه و سخت کوشی؛ کلید واژه مشترک بانوان مدیر

فخرالسادات خامسی هامانه، مدیر کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: کلید واژه مشترک بانوان که در پست مدیریت باشند عشق، علاقه، انگیزه ، سخت کوشی است که گاهی در قالب تحصیل نمود پیدا می‌کند و گاهی در قالب مدیریت.

مؤلفه‌های مدیران زن در مدیریت خانواده/ سخت‌کوشی و پشتکار لازمه موفقیت

وی با اشاره به اینکه در سال دیپلم در مسابقات علمی در کشور رتبه اول را کسب کردم گفت: در سال دپیلم ازدواج کردم و در مقطع کارشناسی مادر شدم و تنها دانشجویی بودم که توانستم این مقطه را زودتر از موعد تمام کنم و بعد از آن دبیری قبول شدم ولی اجازه خارج از استان را نداشتم و مستقیم وارد آموزش و پرورش شدم ولی اصلا به بحث مدریت فکر نمی‌کردم.

خامسی افزود: در مسیری که قرار شد در پروسه مدیریت فعالیت کنم در زمان دکتر اولیا و کلانتر استانداریزد بود و زمان خوبی بود برای توجه به افرادی که قابلیت‌هایی دارند و بنده به طور انفاقی برای تدریس در دانشکده حضرت رقیه (س) رفتم ولی چون واحدهای تدریس آماده نبود و معاونت خالی بود در این سمت فعالیت و بعد از مدتی با توجه به تغییر ریاست به مدیریت منصوب شدم.

تدوین چندین مقاله و کتاب 

وی با اشاره به اینکه با توجه به برگزای همایش‌های کشوری و رفت و آمد با استانداری انجام می‌شد گفت: در زمانی از پروسه کنار رفتم و زمانی شد برای تحصیل در مقطع دکتری و نویسندگی و تدوین چندین مقاله و خوشبختانه در این ده سال اقدامات خوبی در زمینه پژوهش و کتاب و مقاله انجام شد.

خامسی گفت: مدتی به عنوان مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری فعالیت کردم و هم اکنون هم به عنوان مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در حال ارائه خدمت هستم.

مدیر کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد پشتکار، علاقه و انگیزه را از موارد موفقیت برشمرد و بیان کرد: سعی می‌کنم مدیرخوبی باشم و همچنین در خانواده به خوبی مدیریت کنم.

جامعه حرف اول را می‌زند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مدیرپروری و جانشین پروری گفت: این موضوع گاهی سلیقه‌ای است و بستگی دارد مدیریت ارشد استان و مدیراداره و نهاد چه کسی باشد و بیشتر از اینکه خانواده مانع باشد جامعه حرف اول را می‌زند و گردانندگان جامعه باید دید در آن زمان چه کسانی هستند و اگر خود فرد قابلیت داشته باشد و خستگی ناپذیر و تلاش و پشتکار قطعا عرصه باز می‌شود و مشکلی که بانوان دارند اینکه باید پازل کامل باشد برخلاف آقایان.

نیره پور ملائی، مدیر محیط زیست استان یزد نیز در این نشست گفت: یک سال و شش روز است که در این استان مشغول فعالیت هستم و رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی محیط زیست بود و بدون آزمون از طریق استعدادهای درخشان در مفطع ارشد و دکتری مشغول به تحصیل شدم و در مقطع دکتری از زاهدان با تحمیل سختی‌هایی به تهران برای تحصیل می‌رفتم ولی با همراهی خانواده و تنها پسرم توانستم موفقیت را کسب کنم.

شایستگی افراد در پست‌های مدیریت لحاظ شود

وی با اشاره به ابتلای مادرش به بیماری سزطان و عدم انگیزه در مقطعی برای تحصیل بیان کرد: آن زمان کارشناسی ارشد بودم که به دلیل بیماری مادرم انگیزه‌ای برای ادامه نداشتم و ترجیح می‌دادم در کنار مادرم باشم ولی استاد راهنمایی داشتم که با صحیت و حتی گاهی دعوا در من ایجاد انگیزه کردند و خدا راشکر که انگیزه برای ادامه تحصیل ایجاد و در تمام مقاطع ضمن پرستاری تحصیلم را ادامه دادم و خوشبختانه مادرم سلامتی را به دست آوردند و در حال زندگی هستند.

مدیرکل محیط زیست استان یزد گفت: از بین 31 استان تقدیر با من همراه شد و به عنوان تنها مدیر کل زن محیط زیست منصوب شدم و به لطف الهی توفیقات زیادی کسب کردم و امیدواریم روزی به جنسیت نگاه نکنیم و بر اساس شایستگی فرد نسبت به پست‌های مدیریت اقدام شود.

کسب سعه صدر؛ مهمترین مولفه در زمان خدمت

وی ادامه داد: البته یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در شخصیت بنده سعه صدر است که به لطف الهی در بنده ایجاد شد و باید آن را حفظ کنم چرا که ارمغانی جالب برای حوزه کاریم بوده است. سعی کرده‌ام از ظرفیت بانوان در این اداره کل استفاده کنم و هم اکنون دو معاونت فنی و اداری و مالی این اداره کل توسط دو بانوی توانمند اداره می‌شود چرا که شایستگی این را داشته ولی دیده نشده بودند.

فاطمه دانش یزدی، مدیر کل امورباانوان و استانداری یزد نیز در ادارمه این نشست با اشاره به تجارب زیستی خود گفت: به رشته تاریخ علاقه زیادی داشتم ولی چون رشته علوم انسانی آن طور که باید در خانواده‌ها جا نیفتاده بود و خانواده‌ام دوست داشتند در رشته علوم تجربی به تحصیل ادامه دهم ولی با اصرار زیاد علوم انسانی را انتخاب و در رشته تاریخ یزد به تحصیل مشغول شدم.

کسب موفقیت‌ها؛ در گرو همراهی خانواده

وی ادامه داد: بنده معتقدم پشت یک زن موفق قطعا مردی همراه و موفق وجود دارد و البته دعای خیر پدر و مادر که پشتوانه‌ای برای هر فردی است.

دانش گفت: وقتی برای اولین بار در میراث فرهنگی برای کار وارد شدم مدیر وقت برخورد خوبی نداشت ولی در بقعه سید شمس الدین که معاونت پژوهشی در اتاقی قدیمی قرار داشت، مشغول به فعالیت  شدم .

وی ضمن بیان خاطراتی در این زمینه و تحمل سختی‌های زیادی به عنوان تنها زن در این قسمت گفت: سعی کردم به صورت تخصصی کار کنم و تجربه‌های خوبی کسب کردم و در این 17 سال خدمت سعی کردم تجارب کسب شده در اختبار دیگران قرار دهم.

انتهای پیام

captcha