استقامت اجتماعی از ویژگی‌های هیئت تراز انقلاب است
کد خبر: 3839328
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

استقامت اجتماعی از ویژگی‌های هیئت تراز انقلاب است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، استقامت اجتماعی را از جمله ویژگی‌های هیئت تراز انقلاب دانست و گفت: ثمره استقامت اجتماعی نجات، رشد و تعالی جامعه است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان روز گذشته، 10 شهریورماه در همایش مسئولان هیئت‌های مذهبی، مداحان و شعرای آئینی شهرستان‌های شهرکرد و سامان در مهدیه مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، گفت: نباید در قبال عاشورا، امام حسین(ع) و دین رویکرد موزه‌ای داشت به این معنا که از معارف دین و اهداف قیام امام(ع) فقط به اندازه لذت بهره‌مند شویم اما هیچ بهره عملیاتی و عملی در حیات فردی و اجتماعی نبریم.

وی ادامه داد: گاه از ما هیئتی‌ها پرسیده ‌شود که امام حسین(ع) چقدر برای شما ارزش دارد در پاسخ می‌گوییم «خیلی زیاد» اما زندگی‌ برخی از ما هیچ سنخیتی با زندگی ائمه(ع) ندارد و وقتی بحث ارتباط گرفتن مَنِشی با اباعبدالله در میان باشد، شاید بتوان گفت سر سوزنی شباهت با سیره عملی امام حسین(ع) نداریم.

حجت‌الاسلام طاهری، هیئت موزه‌ای را هیئتی برشمرد که اعضای آن بی‌نهایت برای امام حسین(ع) ارزش قائل هستند و ادامه داد: اما این هیئت در هیچ رفتاری شبیه أباعبدالله‌الحسین(ع) نیست و بیشتر از آنکه به شعور و معارف قیام امام حسین(ع) اهمیت دهد به شور حسینی توجه دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: نکته دومی که هیئت موفق و تراز انقلاب باید به آن توجه ویژه داشته باشد، نگاه عمیقِ بصیرتی و عملیاتی است یعنی ببینیم حضرت در زمان خود چه کرد و ما در زمان خود چه باید بکنیم و چه وظیفه‌ای داریم.

استقامت اجتماعی؛ درس مهم امام حسین(ع) به پیروانش

حجت‌الاسلام طاهری افزود: یکی از درس‌های امام حسین(ع) به پیروانش مسئله استقامت اجتماعی است و در این جمله امام حسین(ع) که فرمودند: «من در طول تاریخ با هیچ فردی که مثل یزید باشد و تفکرات یزیدی داشته باشد صلح و مذاکره نمی‌کنم» نمود و ظهور دارد.

وی در تبیین حفظ عزت و استقامت اجتماعی، گفت: یعنی ما در هر جایگاه، مقام و مکانی که هستیم در مقابل هر گونه مشکلات و مراقبت از خودمان استقامت داشته باشیم و اگر استقامت فردی داشتیم باعث سالم ماندن ما می‌شود، دومین جایی که باید استقامت داشت، استقامت گروهی و جریانی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: زمانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) به سمت غار حرا می‌رفتند کسی کاری به کار او نداشت اما وقتی برای گسترش دین از غار حرا برگشتند و مردم را به دین و نماز دعوت کردند، دشمنان این کار او را خلاف تفکرات خود دانستند و به مقابله برخاستند.

مشخصات هیئت مذهبی تراز انقلاب

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به مشخصه اصلی هیئت مذهبی تراز انقلاب، بیان کرد: این هیئت وقت نماز و اذان عزاداری و سینه‌زنی و زنجیرزنی را قطع کرده به صف نماز می‌پیوندد.

وی تأکید کرد: استقامتِ گروهی و جریانی یعنی همه گروه در مقابل یک منکر استقامت کنند و گروهی به سمت معروف حرکت کنند و در تبعیت از امام و رهبر خود همه با هم حرکت کنند و فرقه فرقه و جناح جناج نشوند.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه در استقامت فردی فرد نجات پیدا می‌کند، افزود: در استقامت گروهی، جریان و تفکر نجات می‌یابد و رشد می‌کند، یعنی ثمره استقامت گروهی نجات یک جامعه است؛ بنابراین وقتی یک جامعه از جریان الهی دفاع کند کل آن جامعه به تعالی می‌رسد و جامعه زمان پیروزی انقلاب اسلامی نمونه بارز این نوع جامعه است.

وی با بیان اینکه اگر ملتی به خاطر یک شکست، جشن بگیرد چیزی جز خفت و سرشکستگی به‌دنبال ندارد، تأکید کرد: اگر ملتی از ولی فقیه و رهبری خود متابعت و اطاعت نکند حقیر خواهد شد و دشمنان نسبت به آن ملت جسور و قوی خواهند شد که نمونه این اتفاق، جریانات برجام و بعد از برجام است که عده‌ای از مردم برای آن جشن گرفتند و بعد از چند سال نتیجه و خروجی آن مشخص شد.

هیئت تراز انقلاب شأن سیاسی هیئت را ندیده نمی‌گیرد

حجت‌الاسلام طاهری به یکی دیگر از ویژگی‌های هیئت تراز انقلاب اشاره و بیان کرد: هیئتی که دین را از سیاست جدا بداند، فقط به سینه‌زنی و عزاداری بپردازد و شأن سیاسی هیئت را ندیده بگیرد هیئت تراز انقلاب نیست و در مسیر خود بدون شک گمراه خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: مسئولان و اعضای هیئت‌های مذهبی مراقب رخنه و نفوذ دشمن در بدنه هیئت باشند؛ چرا که یکی از راه‌های از بین بردن جامعه اسلامی رخنه دشمن در هیئت‌های مذهبی و فاسد کردن هیئت‌هاست و دشمن اذعان دارد که نباید مسائل اجتماعی و سیاسی در هیئت‌ها مطرح شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یادآوری کرد: از پیرغلامان و پیشکسوتان انتظار می‌رود نسبت به جوان‌ترها با حلم رفتار کنند و به جوانان و نوجوانان توصیه می‌کنم نسبت به پیرغلامان و پیشکسوتان هیئت با ادب رفتار کنند که اگر حلم و ادب در کنار هم بیایند هیئت‌های ما پر رونق و با نشاط خواهند شد.

حجت‌الاسلام طاهری در پایان گفت: خدا نکند حتی یک هیئت فقط بر مداحی متمرکز شود و مُبَلغی برای بیان معارف و اهداف قیام امام حسین(ع) نداشته باشد، از مبلغان و روحانیان نیز انتظار می‌رود که با مطالعه در هیئت حاضر شوند.

یادآور می‌شود، در این مراسم تنی چند از مداحان و شعرای آئینی هیئت‌های مذهبی شهرکرد و سامان به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداختند.

انتهای پیام

captcha