برپایی همایش شیرخوارگان با ۱۵ سال سابقه در بروجن
کد خبر: 3840101
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
هیئت کجا بریم؟/۷

برپایی همایش شیرخوارگان با ۱۵ سال سابقه در بروجن

گروه اجتماعی ــ مسئول فرهنگی هیئت رهروان کربلا بروجن در رابطه با جزئیات مراسم شیرخوارگان حسینی، گفت: ۱۵ سال است که هیئت راهیان کربلا این مراسم را در اولین جمعه دهه محرم برگزار می‌کند.

حضرت علی‌اصغر(ع) سندی قاطع بر مظلومیت امام حسین(ع) و یاران و همراهانش است.  بر اساس اسناد تاریخی، یزیدیان در كربلا هنگامی كه امام(ع) فرزندش را برای طلب جرعه‌ای آب بر روی دست بلند كرده بود، توسط هرمله ملعون هدف تیر قرار داده و شهید كردند.

همه ساله مادران شیعه، کودکان شیرخوارشان را به مجلس حضرت علی اصغر(ع) می‌برند و با رباب خاتون هم ناله می‌شوند و به یاد لب‌های خشک نوزاد امام حسین(ع) به فرزندانشان شیر نمی‌دهند و قسمت کوچکی از صحنه کربلا را ترسیم می‌کنند.

این مادران فرزندانشان را بالای دست می‌گیرند و با قرائت نذرنامه‌ای آن‌ها را فدای حضرت علی‌اصغر(ع) و سربازان امام زمان(عج) می‌کنند.

بخشی از این نذرنامه اینگونه است: «یا صاحب‌الزمان‌(عج)، فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم که او را برای ظهور نزدیکت برگزینی و حفظ کنی، یا مسیح حسین، یا علی اصغر،‌ ادرکنی»

ایکنا به همین منظور با مسئول یکی از هیئات استان که در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) قدمت دارد گفت‌وگویی تهیه و منتشر کرده است که به اتفاق می‌خوانیم.

مهدی یاری، مسئول فرهنگی هیئت راهیان کربلا شهرستان بروجن، در رابطه با نحوه فعالیت هیئت راهیان کربلا در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: این هیئت از سال 82 تآسیس شده است و در طول سال فقط دهه اول ماه محرم و دهه اول ماه صفر را مجلس روضه در مسجد حاج کرامت بروجن برپا می‌کند.

وی ادامه داد: البته اعضای هیئت در هیئت و پایگاه‌های دیگر عضو هستند و با همکاری با آن‌ها مجالس و مراسم در مناسبت‌های مختلف مانند روز شهادت حضرت زهرا(س) و ... فعالیت می‌کنند.

سخنرانی پایه اصلی جلسات هیئات

یاری سخنرانی را اصل و پایه جلسات مسجد و هیئت دانست و گفت: اگر سخنران در جلسه بتواند حق مطلب را ادا کند و معرفت لازم را به مستمع دهد ذهن و قلب او آماده می‌شود و با یک اشاره مداح به اصل موضوع پی‌ می‌برد اما اگر سخنران به بیراهه برود و مردم را از موضوع دور کند کار مداح سخت‌تر خواهد شد.

مسئول فرهنگی هیئت راهیان کربلا افزود: لذا همیشه سعی بر این داریم تا از سخنرانان با سواد و عالم به علوم دینی در جلسات استفاده کنیم و بیشتر از ظرفیت‌های استانی استفاده می‌کنیم البته سال‌های گذشته برای مراسم شیرخوارگان سخنران از سایر استان‌ها مانند قم و اصفهان دعوت می‌شد اما امسال تصمیم برآن شد تا از عالمان استان بهرمند شویم.

یاری در رابطه با جلسات عزاداری هیئت در دهه اول محرم گفت: این مراسم به مدت 10 شب از شب اول محرم آغاز می‌شود. دکلمه‌خوانی توسط کودکان با موضوع شب نام‌گذاری شده برای اهل بیت(ع)، قرائت و تفسیر قرآن، سخنرانی و مداحی برنامه‌های ایام سوگواری هیئت راهیان کربلا بروجن است.

وی افزود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا مهدیه، سخنرانی پنج شب اول و حجت‌الاسلام‌والمسلمین گرجیان سخنرانی پنج شب دوم را برعهده دارند و مداحان شهری در طول دهه به مدح حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اهل بیت‌اش می‌پردازند.

فن بیان؛ راز جذب جوانان به منبرها

مسئول فرهنگی هیئت راهیان کربلا به موضوعات سخنرانی‌های جلسات اشاره کرد و گفت: روال کاری حجت‌الاسلام مهدیه اینگونه است که موضوعات را به‌صورت سلسله‌وار ادامه می‌دهد یعنی شب اول موضوعی را آغاز و شب آخر بحث را جمع‌بندی می‌کند و موضوعاتی از قبیل آسیب‌های اجتماعی، مسائل روز و جوان‌پسند را در جلسات مطرح می‌کند و فن و شیوه سخن ایشان به‌گونه‌ای دلچسب است که جمعیت بالایی پای منبر او حاضر می‌شوند.

وی در رابطه با جزئیات مراسم شیرخوارگان حسینی بیان کرد: 15 سال است که هیئت راهیان کربلا این مراسم را در اولین جمعه دهه محرم برگزار می‌کند. در سال‌های اول جمعیت کمتری داشتیم و در مساجد محل این برنامه را اجرا می‌کردیم اما خدا را شکر کم کم این برنامه با استقبال روبه‌رو شد و جعیت حاضران به چهار هزار نفر هم می‌رسید.

یاری با بیان اینکه امسال جمعیت پنج هزار نفری را پیش‌بینی می‌کنیم، اظهار کرد: از ساعت هفت صبح درب‌های مصلی باز می‌شود و مادران در محل حاضر می‌شوند و برنامه همزمان با سراسر کشور از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود و البته بخشی از مراسم نیز پخش زنده تلویزیونی خواهد شد.

گرانی اجناس؛ تهدیدی برای مجالس روضه

این مسئول فرهنگی به مشکلات مالی هیئت اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته اجناس ارزان‌تر بود؛ لذا لباس مخصوص مراسم شیرخوارگان را برای نوزادان، بنر و پرچم و یا حتی بسته‌های فرهنگی تهیه و در جلسه توزیع می‌شد اما طی دو سال اخیر هم اجناس گران شد وهم پول دریافتی از نذورات مردم کاهش پیدا کرده است؛ لذا تنها توانستیم سربند برای نوزادان تهیه کنیم و بنر جلسه نیز به‌همت هیئت یازهرا(س) شهرکرد آماده شده است.

وی ادامه داد: حتی امکانات صوت هیئت نیز مناسب برای این برنامه با شکوه نیست؛ بنابراین چند سالی است که از دستگاه صوت استان اصفهان برای برگزاری جلسه دعوت می‌کنیم که با کیفیت خوب صدا استقبال از این مراسم بیشتر نیز شده است.

همایش سه ساله‌های حسینی با هیئت راهیان کربلا

یاری به برنامه‌های شاخص هیئت راهیان کربلا اشاره و اظهار کرد: علاوه بر برپایی همایش شیرخوارگان همه ساله همایش سه ساله‌های حسینی را نیز با همکاری دبیر همایش و هیئت انصارالمهدی بروجن برگزار می‌کنیم.

وی افزود: این مراسم شب شهادت حضرت رقیه(س) اجرا می‌شود و تعزیه‌خوانی، روایت‌گری، مداحی، پهن کردن سفره حضرت رقیه(س) با سبک و آداب خاص، پخش بسته‌های نذورات و ... از جمله برنامه‌های این همایش است.

مسئول فرهنگی هیئت در پایان در رابطه با برقراری نظم و امنیت هیئت گفت:  در کنار مصلی فضای مناسبی برای پارک خودرو وجود دارد علاوه بر آن پارکینگ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز برای پارک وسایل نقلیه عزاداران هماهنگ کرده‌ایم. همچنین هماهنگی‌های لازم با راهداری، فرمانداری، هلال احمر، آتش‌نشانی، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی و ... صورت گرفته است تا همایش شیرخوارگان بدون هیچ مشکلی و به بهترین نحوه اجرا شود.

انتهای پیام

captcha