روضه‌خوانی اهل‌بیت(ع) حرف اول را در روحانیت می‌زند
کد خبر: 3840126
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

روضه‌خوانی اهل‌بیت(ع) حرف اول را در روحانیت می‌زند

گروه سیاست و اقتصاد ــ آیت‌الله علم‌الهدی گفت: در روحانیت آنکه حرف اول را می زند علم، اجتهاد و فقاهت نیست بلکه آنکه حرف اول را می‌زند روضه‌خوانی اهل‌بیت(ع) است. در جمع روحانیون آنکه روضه خوان است کارش پیش خواهد رفت.

روضه‌خوانی اهل‌بیت(ع) حرف اول را در روحانیت می‌زندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد امروز 13شهریورماه در مراسم گردهمایی ائمه جمعه استان در محل دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم و صفر اظهار کرد: فرصت بهره‌برداری در هدایت و ارشاد مردم از جریان قیام و نهضت سیدالشهداء(ع) در این ایام فراهم است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که فرمودند: فرصت‌ها را مغتنم شمارید، چرا که مرور فرصت‌ها مرور عقل‌هاست، پیدایش فرصت‌ها هزینه‌هایی و در زندگانی انسان‌ها نیز عوارضی دارد که اگر ما از خود فرصت بهره‌برداری کردیم، مانند بارشی است که از ابر استفاده شده اما اگر از فرصت بهره‌برداری نکردیم عوارض و هزینه‌ها برای انسان می‌ماند و باری بی‌نتیجه خواهد بود.

علم‌الهدی خطاب به ائمه جمعه استان نسبت به بهره‌برداری از فرصت‌های ایام محرم و صفر در جریان مسئولیتی تأکید کرد و افزود: مسئله شعائر حسینی و قیام اباعبدالله الحسین(ع) یک فرصتی است و در واقع پیدایش محرم و عزاداری در این دو ماه یک پایگاه عظیم و عجیبی محسوب می‌شود که ما را بر قله پرخیر عواطف و احساسات مردم سوار می‌کند و بالا می‌برد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: اگر بنا باشد ما هر رهنمودی در جامعه داشته باشیم این در کانون اندیشه‌ها و نظریات مختلفی که آدم‌ها دارند تحلیل می‌شود و در این همه تحلیل معلوم نیست نتیجه بدهد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: امتیاز ماه محرم و مراسم عزای سیدالشهداء این است که ما را به عنوان نوکر اباعبدالله الحسین(ع) و روضه خوان سیدالشهداء(ع) در جریان عاطفه و احساس به عشق مردم مسلط می‌کند و بسیاری از هدایت‌ها و رهنمودهای خود را می‌توانیم در عمق عواطف و احساسات جای دهیم، لذا باید از این فرصت استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: جمعه‌های ماه محرم و صفر نیز یک فرصت خوبی است و در خطبه‌های نماز جمعه این ایام باید جریان سخن را به سمت کربلا و تبیین مظلومیت امام حسین(ع) سوق داده، ضمن اینکه در خطبه‌های این دو ماه سمت روضه‌خوانی خود را نیز اجرا کنیم.

علم‌الهدی تصریح کرد: در خطبه‌های نماز جمعه که مناسبت دارد مصائب اهل‌بیت(ع) مطرح شود، چرا که عشق مردم به اهل بیت(ع) نیز زمینه پذیرا شدن رهنمودها و معارف بیان شده را فراهم می‌کند.

امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) که فرمودند: «خدا رحمت کند کسانی را که محبت مردم را به ما متوجه می‌کند». البته ائمه هواپرست و جاه‌طلب نبودند و توجهی به ابراز احساسات مردم نسبت به محبت ایشان نداشتند، چرا که این بزرگوران در جریان نبوت پیامبر(ص) دلسوز و خدمتگذار مردم بودند و نیاز نداشتند مردم به آنان ابراز علاقه داشته باشند.

محبت اهل بیت(ع) ابزار هدایت مردم است
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: اینکه امام موسی کاظم(ع) فرمودند: «خدا رحمت کند این افراد را» به خاطر این بوده که محبت اهل بیت(ع) ابزار هدایت مردم است چرا که عشق به عترت ضامن اجرای همه هدایت‌های قرآنی است و چون ائمه می‎خواستند ائمه قرآن زنده بماند، لذا این بزرگوران ضامن اجرای احکام دین در جامعه بودند.

وی در تشریح این مطلب عنوان کرد: خیلی از افراد در دوران زندگی خود در فسق و فجور بودند و در یک شب و روز عاشورا متحول شدند و از بندگان صالح خدا شدند که ضامن اصلی هدایت این افراد در واقع محبت اهل‌بیت(ع) است. انسان در هر شرایطی با دلدادگی و عشق به اهل بیت(ع) متحول می‌شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به سنگر نماز جمعه افزود: استفاده از فرصت محرم و صفر را باید مغتنم شماریم چرا که بهترین زمان برای تحریک عواطف و رهنمون شدن افراد به سمت معارف امام حسین(ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: در روحانیت آنکه حرف اول را می‌زند علم، اجتهاد و فقاهت نیست، بلکه آنکه حرف اول را می‌زند روضه‌خوانی اهل بیت(ع) است، آنکه روضه‌خوان است، کارش پیش خواهد رفت.

امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از ابن شبیب که پرورش داده مکتب رضوی بود، افزود: شيخ صدوق‏ رحمه‌الله از ريّان بن شبيب روايت كرده كه گفت: در روز اوّل ماه محرّم، خدمت‏ حضرت امام رضا(ع) شرفياب شدم. آن حضرت فرمود: «اى پسر شبيب؛ امروز روزه هستى؟ عرض كردم: نه. فرمود: اين روز، روزى است كه حق تعالى دعاى حضرت زكريّا را در آن‏ مستجاب فرمود و فرمايش خود را ادامه داد تا آنكه فرمود: اى پسر شبيب؛ اگر براى چيزى خواستى گريه كنى، براى حسين بن على(ع)‏ گريه كن كه او را مانند گوسفند سر بريدند و با آن حضرت از اهل بيت او هجده تن كه در زمين شبيه و نظير نداشتند كشته شدند.

وی تصریح کرد: براساس این روایت معلوم می‌شود که تا قبل از دوران امام هشتم(ع) مراسم عزاداری در دهه اول محرم برای امام حسین(ع) بین شیعیان رایج نبوده است.

انتهای پیام

captcha