وجود روحیه جهادی در جهاددانشگاهی گره‌گشای مشکلات جامعه است
کد خبر: 3840562
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

وجود روحیه جهادی در جهاددانشگاهی گره‌گشای مشکلات جامعه است

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: در حال حاضر جهاد دانشگاهی باید با همان روحیه جهادی که در گذشته وجود داشت، به مسیر خود ادامه دهد و به‌طور قطع در مشکلات فعلی جامعه گره‌گشا خواهد بود.

وجود روحیه جهادی در جهاددانشگاهی گره‌گشای مشکلات جامعه است

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان، امروز، ۱۶ شهریور، در دیدار سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌شمالی با ایشان، با اشاره به اینکه ایران ظرفیت‌های دست نخورده بسیاری را داراست، بیان کرد: امید، ابتکار و انرژی از ویژگی‌های جوانان است و جهاددانشگاهی نیز در این شرایط حساس کشور رسالت بالفعل کردن این انرژی را دارد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود رضایت بسیاری از جهاددانشگاهی داشته‌اند، ادامه داد: در حال حاضر نیز این نهاد باید با همان روحیه جهادی که در گذشته وجود داشت، به مسیر خود ادامه دهد و به‌طور قطع در مشکلات فعلی جامعه گره‌گشا خواهد بود.

یعقوبی بیان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی برای نابودی نظام، تهاجم را در فرهنگ و تحریم را در اقتصاد پیش گرفته‌اند که برای مقابله با این دشمنی‌ها باید روحیه جهادی را در جامعه تقویت کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی افزود: گاهی اوقات در دانشگاه‌ها مدرک‌زدگی وجود دارد و افراد حاضر نمی‌شوند وارد میدان شوند.

به گفته وی، دانشگاه‌ها نباید تنها به‌دنبال اهداف تئوری و آکادمیک باشند که اگر اینگونه باشد دردی از درد‌های جامعه دوا نمی‌شود و هدف اصلی ما در دانشگاه‌ها باید حل مشکلات جامعه باشد.

یعقوبی تأکید کرد: زمانی علم و تئوری خواندن اهمیت دارد که در خدمت جامعه قرار بگیرد در غیر این صورت ارزشی ندارد. دانشجویان باید به سمت ایجاد توسعه هدایت شوند و موانع موجود را حل کنند.

به گفته وی، حوزه‌هایی که جهاددانشگاهی در آن فعالیت می‌کند بسیار خوب است به‌عنوان مثال ورود به حوزه اشتغال این نهاد نشاط اجتماعی را به همراه دارد و از همین جهت بسیار با ارزش است.

یعقوبی ادامه داد: تمرکز در صنعت لازم است و ظرفیت‌های خوبی نیز در استان وجود دارد و باید میدان عمل باز شود تا بتوان از ظرفیت‌های مختلفی استفاده کرد و به‌طور قطع هر کجا دانش باشد اقتدار نیز وجود دارد.

استفاده از ظرفیت‌های جوانان و دانشجویان از اهداف جهاددانشگاهی است

محسن رحمانی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال جاری در جلسات متعددی تأکید کردند که از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده شود و این مسئله موجب شده است تا مسئولیت این نهاد انقلابی بیش از پیش افزایش یابد.

وی افزود: باید فاصله‌ای که بین سازمان‌ها وجود دارد حذف شود تا با هم‌افزایی میان دستگاه‌ها به‌طور بهینه به ارتقای شاخص‌های توسعه در استان دست یابیم تا منجر به حل مشکلات در جامعه شود. جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی تسهیل‌گر در امر توسعه در جامعه ایفای نقش می‌کند و در این زمینه برنامه‌های متعددی دارد.

وی با توجه به عضویت جهاددانشگاهی در شورای فرهنگ عمومی استان، به طرح‌های فرهنگی و اجتماعی جهاددانشگاهی میان دانشجویان، توسعه کسب و کار در علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و همچنین کمک به ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه به‌ویژه در حاشیه شهرها اشاره کرد و تأسیس دفاتر تسهیل‌گری در حواشی شهرها با همکاری استانداری را با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله آ‌ن‌ها دانست.

رحمانی با توجه به مسئله اشتغال در کشور تأکید کرد: اجرای طرح ملی الگوی نوین مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی از سال ۹۶ با هدف ایجاد اشتغال پایدار و اتصال صاحبان کسب و کار به بازارهای هدف در ۹ استان نمونه آغاز شد، که خراسان‌شمالی هم جزء استان‌های نمونه بود، و در سال جاری هم این طرح ملی با ظرفیت چهل هزار نفر و همچنین طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور توسط جهاددانشگاهی اجرا می‌شود.

وی گفت: از آنجایی که اجرای این طرح، موجب ایجاد اشتغال پایدار و تقویت اقتصاد خانواده می‌شود، موجب پایداری کانون خانواده به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و همچنین بهبود کیفیت زندگی در خانواده‌ها می‌شود.

رحمانی همچنین با توجه به ظرفیت استان در زمینه دامپروری و گیاهان دارویی، دو طرح اصلاح نژاد و انتقال جنین دام و طرح توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی اسانس‌دار را در حوزه تجاری‌سازی فناوری، به‌عنوان موتور پیشران جامعه، از جمله اهداف و برنامه‌های جهاددانشگاهی استان برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی بتوان در توسعه استان گام‌های مؤثر و رو به جلویی برداشته شود و در تلاش هستیم از ظرفیت‌های علمی جهاددانشگاهی در سطح ملی به‌عنوان یک فرصت برای استان بهره گیریم.

انتهای پیام

captcha