کسب رتبه عالی استان مرکزی در حوزه سوادآموزی
کد خبر: 3842011
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱

کسب رتبه عالی استان مرکزی در حوزه سوادآموزی

گروه اجتماعی ــ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از کسب رتبه عالی استان مرکزی در حوزه سوادآموزی برای سومین سال متوالی خبرداد و گفت: می‌طلبد همه دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها، نهادها به ویژه خبرنگاران به کمک ما شتافته و با تفهیم و تبیین مزایای مقوله سواد و نکوهش بی‌سوادی این امر را در جامعه گسترش داده و در صدد ریشه‌کنی بی‌سوادی باشیم.

کسب رتبه عالی استان مرکزی در حوزه سوادآموزی/همه در صدد ریشه‌کنی بی‌سوادی باشیم

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسین میرزایی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، امروز، 23 شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تشریح برنامه‌های این معاونت به مناسبت روز جهانی سوادآموزی گفت: سازمان یونسکو همزمان با 8 سپتامبر مقارن با 17 شهریور روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است و همه کشورها برآن شدند مطابق با برنامه‌های جهانی طرح‌هایی در راستای رفع بی‌سوادی از جامعه بشری بردارند.

وی نفش سواد در توسعه کشورها را پررنگ توصیف کرد و افزود: یکی از شاخصه‌هایی که در تمام جوامع بشری به عنوان توسعه پایدار از آن یاد می‌شود سطح سواد آن جامعه است، هرچه سطح سواد مردم جامعه‌ای بالاتر باشد در واقع توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در آن بیشتر رخ می‌دهد.

میرزایی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه و یا در آستانه توسعه از نظر سطح سواد در سطح خوبی قرار ندارند و با کشورهای توسعه‌یافته فاصله بسیار دارند.

این مقام مسئول اظهار کرد: دین اسلام با امر به خواندن و نوشتن اعلام وجود کرد و بعد از توحید از تعلیم و تربیت یاد کرد. اسلام پرچم‌دار سواد، خواندن و نوشتن است، صدها و هزاران سال قبل از اینکه کشورهای غربی به فکر آموختن باشند اسلام برای تعلیم و تربیت اهمیت ویژه قائل شده است و این امر برای ما مسلمانان جای بسی افتخار است.

وی از کسب رتبه عالی استان مرکزی در حوزه سوادآموزی برای سومین سال متوالی خبرداد و با اشاره به شعار امسال تحت عنوان «سوادآموزی و چند زبانی» افزود: آموزش بزرگسالان در همه کشورها به شکل‌ها و عناوین مختلف وجود دارد، کار بسیار سخت و مشکلی از لحاظ شناسایی است که هیچ‌گونه آمار و ارقامی از افراد بی‌سواد در کشور در اختیار نداریم و می‌طلبد همه دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها، نهادها و دستگاه‌ها به ویژه خبرنگاران و صدا‌وسیما به کمک ما شتافته و با تفهیم و تبیین مزایای مقوله سواد و نکوهش بی‌سوادی این امر را در جامعه گسترش داده و در صدد ریشه‌کنی بی‌سوادی باشیم.

میرزایی در تشریح حجم ابلاغی مرکز به معاونت سوادآموزی استان در سال 97 اعلام کرد: در دوره سوادآموزی ایرانی سهمیه استان 1900 نفر بود که 2033 نفر تحت پوشش قرار گرفتند که در این بخش شاهد رشد 107 درصدی هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه سوادآموزی اتباع حجم ابلاغی 450 نفر بود که 472 نفر پذیرش شدند با رشد 104 درصد، در حوزه انتقال حجم ما 500 نفر بود که با پذیرش 555 نفر رشد 111 درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه تحکیم سواد نیز سهمیه ما 878 نفر سهمیه اعلام شده بود که تمام این رقم محقق شد.

میرزایی بابیان این نکته که استان مرکزی در زمینه جذب در سه سال اخیر توانسته بسیار خوب عمل کند و در طول همه سال‌ها با عبور از سهمیه اعلامی جزو سه استان برتر در حوزه جذب سوادآموز شناخته می‌شود، گفت: به واسطه عملکرد خوب استان سال به سال حجم ابلاغی از سوی مرکز با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در تشریح حجم ابلاغیه‌های این معاونت در سال جاری(98) هم اظهار کرد: حجم ابلاغی امسال در حوزه سوادآموزی ایرانی 2219، اتباع 466، انتقال ایرانی 970 و اتباع 160، تحکیم سواد 1953 نفر است.

وی با اشاره به این نکته که ثبت‌نام دوره سوادآموزی در دوره انتقال از اول شهریور آغاز و تا پایان مهر و دوره تحکیم سواد از تیر‌ماه آغاز و تا دی‌ماه ادامه دارد، در خصوص دلایل افزایش آمار پذیرش سوادآموزان در دوره‌های مختلف گفت: برگزاری جلسات حضوری و غیرحضوری ویژه همکاران معاونت سوادآموزی و رؤسای مناطق آموزش و پرورش از جمله عوامل افزایش پذیرش در حوزه سوادآموزی است.

میرزایی ضمن تقدیر از استاندار مرکزی، ادامه داد: با توجه به مصوبه شورای پشتیبانی سوادآموزی با امضای استاندار لیست افراد بی‌سواد از سامانه سیب دانشگاه علوم پزشکی در اختیار گذاررده شد، این افراد پالایش شده و حائزان شرایط تحت پوشش قرار گرفتند، همچنین اولیای بی‌سواد و کم‌سواد دانش‌آموزان از طریق اخذ مدرک تحصیلی والدین شناسایی شدند.

وی اجرای طرح مجازات جایگزین حبس را از دیگر طرح‌های موفق جهت رفع بی‌سوادی در جامعه دانست و به استقبال سازمان مرکزی و اداره کل دادگستری جهت اجرای طرح اشاره کرد و افزود: در راستای نگه‌داشت و ارتقای سطح کیفی آموزشی در استان طرح پشتیبان سوادآموز اجرا شد و از راهبران آموزش‌های ابتدایی کمک گرفته شد.

میرزایی اجرای طرح الگوهای نوین تدریس در استان، برگزاری جلسات آموزشی ویژه آموزش‌دهندگان، برگزاری اولین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه نیروهای تحت پوشش معاونت سوادآموزی و برگزاری اولین جشنواره الگوهای برتر تدریس را از جمله عوامل افزایش پذیرش سال 97 بیان کرد.

وی از اجرای برنامه‌های انگیزشی برای سال 98 نیز خبرداد و گفت: امسال طرح «نماز کلید بهشت» ویژه سوادآموزان در راستای رعایت آداب نماز، صحت قرائت نماز انجام می‌شود. اجرای طرح ICDL برای سومین سال متوالی ویژه 170 نفر از سوادآموزان دوره انتقال، اجرای طرح ایجاد انگیزه با استفاده از مشاوران ویژه افراد بی‌‌انگیزه، اجرای طرح عشایر در ساوه، اجرای طرح کمیساریای عالی پناهندگان، برگزاری مسابقات مختلف، توانمندسازی آموزش‌دهندگان در قالب اجرای طرح تربیت مدرس برای تمام شهرستان‌ها در استان اجرایی می‌شود.

میرزایی از اجرای طرح شتاب‌بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی ویژه شهرستان‌هایی که زیر میانگین سواد استان هستند خبرداد و افزود: با کمک تمام دستگاه‌های اجرایی تا سه سال آینده سطح این شهرستان‌ها را به میانگین استان رسانده یا به میانگین استان نزدیک می‌کنیم.

وی بیان کرد: حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان متناسب با افراد قبول شده در آزمون پس از کسر کسورات قانونی چون بیمه و ... در بخش سوادآموزی ایرانی نفری 880 هزار تومان‌، دوره انتقال 930 هزار تومان، سوادآموزی اتباع 650 هزار تومان، انتقال اتباع 750 هزار تومان، اگر در روستای تنها یک بی‌سواد باشد پس از قبولی در آزمون به مربی یک میلیون و 300 هزار تومان پرداخت می‌شود، برای معلولیت‌های آموزش‌پذیر هم یک میلیون و 800 هزار تومان پرداخت می‌شود.

میرزایی گروه هدف تحت پوشش را 10 تا 49 سال دانست و گفت: امسال مجوز پذیرش 5 درصد از حجم تا سن 64 سال صادر شده است، طبق آمار سرشماری سال 95، 32 هزار و 68 نفر در استان بی‌سواد اعلام شده است. مبنای همه برنامه‌ریزی‌ها مطابق با همین سرشماری اعلام شده است، خیلی تلاش شد حداقل مشخصه کوچکی از این افراد در اختیار ما قرار گیرد تا آنان را سریعتر در چرخه آموزش وارد کنیم که به دلیل اعلام سازمان آمار مبتنی بر محرمانه یا فوق محرمانه بودن اطلاعات موفق نشده‌ایم. این آمادگی را داریم در هر زمان و مکان که سوادآموز حائز شرایط باشد ما شرایط آموزش را فراهم ‌کنیم، حتی قادریم شرایط لازم را برای آموزش رانندگان تاکسی کم‌سواد یا بی‌سواد نیز فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه از سال 1315 آموزش بزرگسالان در ایران با سازمانی تحت عنوان اکابر مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: به صورت جدی این طرح از دی‌ماه سال 58 با صدور فرمان امام راحل مبنی بر تأسیس نهضت سوادآموزی آغاز شد و تاکنون قریب به یک میلیون نفر در استان در طی این 40 سال باسواد شدند.

میرزایی با اشاره به اینکه مبادی ورود بی‌سوادی در استان به دلیل مهاجرت‌ها، تارک‌التحصیلان و دیگر عوامل مسدود نیست، تصریح کرد: آمار با سوادی ما طبق امار سرشماری سال 95، 96.5 در گروه سنی 10 تا 49 سال است که رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است، در گروه شش سال به بالا نیز نرخ باسوادی ما 87 درصد است.

معاون سوادآموزی استان در بخش پایان سخنان خود اعلام کرد: 150 نفر از سوادآموزان استان مرکزی موفق به تحصیلات دانشگاهی و حتی گرفتن مدارک پزشکی شدند، در حال تعدادی از همکاران ما از سوادآموزان هستند.

انتهای پیام

captcha