روز متفاوت بچه‌های اُتیسم/ «دست‌های آبی» را دریابیم
کد خبر: 3842444
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

روز متفاوت بچه‌های اُتیسم/ «دست‌های آبی» را دریابیم

گروه جامعه ــ بچه‌های اُتیسم هم می‌توانند خالق آثار هنری ارزشمند باشند؛ برای اثبات این مدعا گالری مهر هنر تا جمعه، 29 شهریورماه، میزبان «دست‌های آبی» است.

به گزارش ایکنا؛ گالری مهر هنر عصر روز گذشته، ‌24 شهریورماه، یکی از متفاوت‌ترین و پرسروصداترین روزهای خود را سپری کرد. سروصدایی که هیچ کس را آزرده نکرد؛ هیچ کس در این گالری از اینکه پسر جوان بدون توجه به اطراف خود بلند بلند در حال خواندن متن است، پسر دیگری مدام واژه یا رفتاری را تکرار می‌کند، دختری که به همه بی‌توجه است و بچه‌هایی که بلند حرف می‌زنند یا کاملاً ساکت هستند تعجب نکرد و واکنش منفی نشان نداد.

ای کاش همه جای ایران همانند گالری مهر هنر پُر شود از افرادی که بیماری اتیسم را می‌شناسند و می‌دانند چگونه با بچه‌های مبتلا رفتار کنند. دیروز برای بچه‌های مبتلا به اتیسم یک روز متفاوت بود. روزی که می‌فهمیدند دیده می‌شوند، درک می‌شوند و وجود و هنرشان باارزش است.

عصر روز گذشته نمایشگاه گروهی نقاشی و صنایع دستی «دست‌های آبی» با به نمایش درآوردن و فروش آثار هنری بیماران مبتلا به اتیسم در گالری مهر هنر آغاز به کار کرد و تا روز جمعه هفته جاری برپا خواهد ماند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بچه‌های مبتلا به اتیسم، خانواده‌ها و مربیان آنها حضور داشتند و در محیطی امن که همه شرایط ویژه آنها را درک می‌کردند توانستند بخشی از توانایی خود را به نمایش بگذارند. تابلوهای نقاشی و هنرهای دستی که از دیدگاه هنری برخی از سطح بسیار بالایی برخوردار بود، نشان از تلاش آنها و البته خانواده‌ها و مربیان آنها برای کمک به برقراری ارتباط با جهان اطرافشان داشت. 55 اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده است و خبر خوب اینکه چندین اثر همان روز اول به فروش رفت.  

روز متفاوت بچه‌های اتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

خواندن شعر «ای ایران، ای مرز پرگهر» از سوی این بچه‌ها نیز بخشی از مراسم افتتاحیه بود. افرادی که با بیماری اتیسم آشنایی دارند می‌دانند که تشکیل گروه سرود از سوی مبتلایان به اتیسم، حفظ متن شعر و هماهنگی در خواندن، قدم بزرگ و البته بسیار دشوار برای برقراری ارتباط و تعامل مناسب با جهان پیرامون است. قدمی که بچه‌های اتیسم موفق به برداشتن آن شده‌اند و در چهره والدین آنها می‌شد احساس افتخار به فرزند را به خوبی مشاهده کرد.

روز متفاوت بچه‌های اتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

از بیماری اتیسم به «درخودماندگی» تعبیر می‌شود. بیماری‌ای که هنوز دلایل آن ناشناخته مانده و راهی برای درمان آن وجود ندارد. بچه‌های مبتلا به اتیسم، بچه‌هایی که همیشه کودک باقی می‌مانند و در برقراری ارتباط با افراد و اطراف خود دچار مشکل هستند، «من» ندارند و بیشتر «ما» هستند. این بچه‌ها تعریفی از خود ندارند و در درجه‌های حادتر بیماری حتی اجازه لمس شدن از سوی دیگران را هم نمی‌دهند. اما بچه‌هایی که بیماری آنها زود تشخیص داده شده و اقدامات حمایتی برای آنها انجام شود می‌توانند در بزرگسالی زندگی عادی‌تری داشته باشند؛ متأسفانه به دلیل عدم شناخت جامعه از اتیسم این بیماری در بسیاری از بچه‌ها دیرهنگام تشخیص داده می‌‌شود.

اما گالری مهر هنر که وابسته به خیریه متوسلین به امام رضا(ع) است روز گذشته با همکاری مادر یکی از کودکان مبتلا به اتیسم که گروه هنری ثریا را راه‌اندازی کرده و همچنین انجمن اتیسم ایران توانست فرصتی را برای نمایش توانمندی این کودکان فراهم کند.

روز متفاوت بچه‌های اتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

البته هنرمندانی از جمله بهنام بانی، خواننده کشورمان، که یکی از همین بچه‌ها نقاشی او را کشیده و مسئولان گالری را از علاقه خود به این هنرمند مطلع کرده بود نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و فضایی پر از شادی برای بچه‌ها فراهم کردند. بچه‌های مبتلا به اتیسم نمی‌توانند کنترل درستی بر احساسات و هیجانات خود داشته باشند و مثلاً احساس شادی خود را با دویدن نشان می‌دهند. کاری که دیروز چندین و چند بار در گالری مهر هنر انجام دادند و برخلاف جاهای دیگر نه کسی ملامتشان کرد و نه مجبورشان کردند که بنشینند.

روز متفاوت بچه‌های اتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

روز متفاوت بچه‌های اتیسم/ دست‌های آبی را بگیریم

گزارش تصویری نمایشگاه را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha