تفقه در دین و انذار قوم دو رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است
کد خبر: 3842627
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

تفقه در دین و انذار قوم دو رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است

گروه معارف - نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: باید بکوشیم قدم‌های عینی‌تری برای عمق‌بخشی به اندیشه دینی و فقاهت برداریم؛ زیرا تفقه در دین و بعد از آن انذار مردم هدف نهایی حوزه است.

تفقه در دین و انذار قوم دو رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امروز ۲۵ شهریور در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران، با گرامیداشت ایام عاشورا و عزاداری سیدالشهدا (ع)، اظهار کرد: عاشورا از سه بخش خون، حماسه و پیام تشکیل شده؛ ازاین‌رو ما حوزویان باید بتوانیم در بخش پیام‌رسانی که رسالت اصلی ما است در امتداد خون و حماسه حرکت کرده و سبک زندگی عاشورایی را به جامعه بشری ارائه دهیم.
وی با تأکید بر اینکه همه ما باید در این مسیر حرکت کنیم، افزود: باید بکوشیم سال جدید، سالی برای فتح سنگرهای جدید در علم و آگاهی بوده و قدم‌های عینی‌تری برای عمق‌بخشی به اندیشه دینی و فقاهت برداریم؛ زیرا تفقه در دین و بعد از آن انذار مردم هدف نهایی حوزه‌های علمیه است.
یعقوبی با بیان اینکه قرآن تفقه در دین و انذار قوم را به‌عنوان اهداف حوزه‌های علمیه مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: تفقه به معنای کارشناسی در مسائل دینی فلسفه حوزه‌های علمیه است.
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی گفت: بر اساس تأکید قرآن باید عده‌ای در شناخت دین متمرکز و متمحض شده و بعد از آن که دین را شناختند، آن را به دیگران نیز بشناسانند.
وی با بیان اینکه این شناختن و شناساندن دین دو وظیفه اساسی و رکن اصلی حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: تفقه در دین در یعنی دین را مستدل و منطقی شناختن، از سطح به عمق دین عبور کردن و رسیدن به ژرفای دین که باید مدنظر همه حوزویان باشد.
یعقوبی افزود: تفقه در دین با علم فرق می‌کند؛ زیرا علم به معنای دانایی بوده و فقه به معنای دانایی ژرف و عمیق و همه‌سویه است.
وی بیان کرد: رسالت حوزه‌های علمیه طبق فرموده قرآن کریم شناخت همه‌سویه و عمیق دین و آگاهی بخشی به امت بر اساس فقاهت و شناخت عمیق از دین اسلام است.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان‌شمالی با بیان اینکه در منابع دینی ما دو تعبیر به‌عنوان علم نافع و معلم خیر وجود دارد، گفت: حوزه‌های علمیه ما باید به سمت این دو پیش روند؛ یعنی تلاش کنیم علم نافع به دست بیاوریم و وقتی علم نافع به دست آوردیم معلم خیر دیگران بوده و مایه خیر آن‌ها باشیم؛ زیرا این فلسفه وجودی ما طلاب است.

انتهای پیام

captcha