مدیریت شهری همدان؛ آماده انجام هر تلاشی در راستای ثبت جهانی این شهر
کد خبر: 3844260
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

مدیریت شهری همدان؛ آماده انجام هر تلاشی در راستای ثبت جهانی این شهر

گروه اجتماعی ـ شهردار همدان گفت: با بیان اینکه همدان با تمام داشته‌های خود، نتوانسته به حقش دست پیدا کند، افزود: مدیریت شهری همدان این آمادگی را دارد تا در راستای ثبت جهانی آثار این شهر هر تلاشی که نیاز هست انجام دهد.

مدیریت شهری همدان؛ آماده انجام هر تلاشی در راستای ثبت جهانی این شهربه گزارش ایکنا از همدان٬ عباس صوفی شهردار همدان٬ دوشنبه ۱ مهرماه در نشست جهانی راه ابریشم اظهار کرد: همدان به عنوان نخستین پایتخت تاریخ و تمدن با ۳ هزار و ۵۰۰ سال قدمت و ۵۰۰ سال پایتختی ایران همراه با خاستگاه تاریخ فرهنگ و هنر بوده است.
وی افزود: این شهر با برج و بارو هایش٬ با مهندسی دایره‌‍وار و با آب و هوای کوهستانی خود همواره در طول تاریخ مستحکم ایستاده است و در برابر برخی تهاجمات همچون ققنوس سربلند کرده است.
صوفی اضافه کرد: استان همدان با قرارگیری در مسیر جاده ابریشم حلقه اتصال شرق به غرب بوده است سرزمین‌های این راه برای تبادلات تجاری خود تا قلب اروپا از همدان گذشته و همواره مات و مبهوت تاریخ و عظمت این شهر و دیار بوده‌اند.
شهردار همدان با اشاره به اینکه این استان اکنون نیز همچون نگینی در راه ابریشم می‌درخشد و هیچ‌گاه در این راه کم فروغ نخواهد شد، گفت: همدان جلوه کم‌نظیری از اجتماع فرهنگ و ادیان دریک نقطه جغرافیایی است٬ شهری که سال‌های سال پیروان ادیان مختلف الهی در آن در کنار هم زیسته‌اند و هنوز هم آثار این زیستن در گوشه گوشه شهر هویداست.
وی بیان کرد: استان همدان به طور ویژه پس از ظهور تمدن اسلامی نقش بی‌بدیل در حوزه های مختلف سیاسی٬ فرهنگی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی داشته است.
صوفی ادامه داد: همدان به خصوص بعد از ظهور تمدن بزرگ اسلامی نقش بی‌بدیلی در مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته و اکنون به عنوان کهن‌ترین شهر جهان بر خود می‌بالد مردان و زنانی را از سرزمین‌هایی با تاریخ و فرهنگ غنی دور هم جمع کرده تا پیرامون یکی از بزرگ‌ترین میراث معنوی بشریت یعنی راه ابریشم با هم تبادل نظر کنند.
وی با بیان اینکه بسیار خرسند خواهیم شد در این چند روز با نگاه‌ ژرف و اندیشمندانه بزرگان حاضر در این اجلاس آشنا شده و صحبت‌های آنان را پیرامون تبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بشنویم، گفت: در این راستا سازمان جهانی یونسکو به عنوان متولی اصلی حراست میراث تاریخی، طبیعی و معنوی بشر در دنیا می‌تواند نقش محوری در حفاظت از آثار برجامانده از «راه ابریشم» داشته باشد و به کمک کشورهای عضو این اجلاس بیاید.
شهردار همدان با اشاره به اینکه همدان نیز این آمادگی را دارد تا در راستای حفظ و حراست از میراث معنوی راه ابریشم هر قدمی که لازم است بردارد، عنوان کرد: انتظار ما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان این است که همدان با داشتن آثار بی‌نظیری چون تپه هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه، گنبد علویان، دستکندهای ارزانفود و دیگر آثار کم‌نظیر سهمی در ثبت جهانی آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو داشته باشد.
وی ابراز کرد: در کنار آثار بی مثال شهر همدان، غار علی‌صدر به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان که قابلیت قایقرانی دارد نیز می‌تواند به عنوان یک اثر طبیعی در یونسکو ثبت شود.
صوفی با بیان اینکه همدان با تمام داشته‌های خود، نتوانسته به حقش دست پیدا کند، افزود: مدیریت شهری همدان این آمادگی را دارد تا در راستای ثبت جهانی آثار این شهر هر تلاشی که نیاز هست انجام دهد.
انتهای پیام

captcha