توسعه همه‌جانبه گردشگری با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3844707
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
در نشست «گردشگری در گام دوم انقلاب اسلامی» مطرح شد؛

توسعه همه‌جانبه گردشگری با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب

گروه جامعه ــ کارشناسان در نشست «گردشگری در گام دوم انقلاب اسلامی»، ضمن بیان مهم‌ترین چالش‌های گردشگری کشور بر توسعه گردشگری به‌عنوان یکی از کامل‌ترین بخش‌های اقتصادی ـ اجتماعی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کردند.

به گزارش خبرنگا ایکنا؛ نشست نخبگانی با عنوان «گردشگری در گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور محمدرضا اکبری، استاد و پژوهشگر حوزه گردشگری، منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، علیرضا محمدعلی‌زاده، فعال حوزه گردشگری و زیارت و جمعی از کارشناسان و فعالان فرهنگی و دانشگاهی صبح امروز سه‌شنبه دوم مهرماه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

علیرضا محمدعلی‌زاده، فعال حوزه گردشگری و زیارت در بخشی از این نشست با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه گام دوم انقلاب، به تبیین دستاورد‌های شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی ارائه فرموده‌اند، گفت: به‌نمایش گذاشتن شعائر انقلاب اسلامی در معرض دید گردشگران خارجی در گام دوم انقلاب ضرورتی بیش از گذشته دارد، زیرا که نظریه نظام انقلاب اسلامی ایران، خودش جاذبه‌ای برای گردشگری است؛ استقلال، آزادی، عزت ملی، استکبارستیزی، آرمان‌خواهی، ارزش‌های انقلابی و مردمی و سبک زندگی اسلامی-ایرانی دارند، برای گردشگران دنیا جالب توجه است و آنان را علاقه‌مند به سفر به ایران می‌کند، زیرا ما با دنیا متفاوت هستیم و این تفاوت عامل جذب گردشگران خارجی است.

این فعال حوزه گردشگری و زیارت با تأکید بر اینکه پیشرفت گردشگری ایران قابل کتمان نیست، اظهار کرد: فرصت مادی برای جایگزینی نفت و ورود ارز به کشور از فرصت‌های گردشگری است. امروز ۸۰ درصد گردشگران خارجی کشور‌های مقصد، همسایگان آن کشور‌ها هستند، این درحالی است که توسعه پایدار گردشگری ایران با موقعیت مناسب همسایگان با ۱۰۰ میلیون جمعیت، جاذبه‌های گردشگری نظیر سواحل دریایی، آب و هوای متنوع و اقتصاد خوب گردشگری با حمل و نقل مناسب، ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی در حوزه گردشگری، تمرکز بر بهره‌برداری از دستاورد‌های چهل ساله گذشته در گردشگری، نشان از توسعه این صنعت در کشور است.

محمدعلیر‌زاده با بیان اینکه باید عقب‌ماندگی قبل از انقلاب را در گردشگری جبران کنیم، گفت: برای رسیدن به این هدف باید گردشگری تعالی‌بخش یعنی همان نظریه بومی گردشگری را بسط و ترویج کنیم، زیرا حلال‌ترین گردشگری دنیا متعلق به ایران اسلامی است که منجر به افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه شده است.

محمدرضا اکبری، استاد و پژوهشگر گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به حدی جامع و کامل است که نقشه توسعه کشور را در همه ابعاد ترسیم کرده است، گفت: این بیانیه بسیار هوشمندانه تنظیم شده است و بر تمامی مسئولسین حوزه گردشگری لازم است که از این بیانیه به‌عنوان یک سند جامع، چهارچوب کلی و نقشه راه استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به پیام‌های بیانیه گام دوم انقلاب در توسعه گردشگری، افزود: توسعه گردشگری یکی از کامل‌ترین بخش‌های اقتصادی اجتماعی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است. صنعت گردشگری کشور در تأثیرگذاری بر تولید ملی و ایجاد اشتغال در راستای رسیدن به هدف کمی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ۵ برابر شدن تعداد گردشگران خارجی بازدیدکننده از کشور و در نتیجه تأثیر آن‌ها بر رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد، تعیین و در سیاست‌های کلی تدوین برنامه توسعه کشور پیش‌بینی شده است.

اکبری گفت: ما ۱۲۰ مشکل را در صنعت گردشگری بررسی کرده‌ایم که هرکدام از آن‌ها یک بحث مفصل می‌خواهد. محور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کالبدی و محیطی نهادی و مدیریتی مهم‌ترین چالش امروز ما در گردشگری کشور با توجه به اهداف گام دوم انقلاب است.

این پژوهشگر ادامه داد: ضعف ما در توسعه گردشگری با توجه به تجربیات ۴۰ سال گذشته نهادی و مدیریتی است. امروزه نتوانستیم از نظر نهادی و مدیریتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که چالش‌های گردشگری را نداشته باشیم. ما هنوز از ۴۰ سال گذشته چالش‌هایی را در حوزه اقتصاد گردشگری داریم. اکثر سرمایه‌گذاران بدون مطالعه و شناخت به بخش‌های مختلف گردشگری ورود می‌کنند و راهنمایی‌های نادرست نیز باعث می‌شود بسیاری از پروژه‌های گردشگری منجر به شکست شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه نگاه به توسعه گردشگری دقیقاً همانند اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: موتور محرک اقتصاد توجه به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخلی است که گردشگری به دلیل به کارگیری ظرفیت‌های داخلی عین اقتصاد مقاومتی است. سومین مؤلفه بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید برعدالت و طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت تمام مسئولین در نظر گرفته‌اند که بایستی برقرار باشد و به آن توجه شود. این مورد در ارتقای وضعیت معیشت مردم بسیار موثر است و درواقع نهاد‌سازی توسعه گردشگری می‌تواند بر این مسئله اثرگذار باشد.

سخنران دیگر این نشست، منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ بود که وی نیز در این نشست بر آسیب‌شناسی و راهبرد‌های حوزه گردشگری، ترویج جاذبه‌های گردشگری ایران مبتنی بر شعائر انقلاب اسلامی، آینده‌پژوهی عرصه گردشگری در ایران و ترویج گردشگری در مناطق روستایی و محروم کشور اشاره کرد.

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به بعد معنوی گردشگری هم اشاره کرد و گفت: این حوزه می‌تواند منجر به تغییر دیدگاه‌ها و نگرش‌ها در زمینه سفر شود و شاهدیم که در ایران اسلامی سخن از گردشگری تعالی‌بخش است؛ رویکردی که گردشگری کشور را از آسیب‌های اجتماعی نظیر ابتذال اخلاقی در تور‌ها و اماکن گردشگری مصون نگه می‌دارد.

مشروح این نشست به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha