قرآن راهنمای سیاست است
کد خبر: 3845403
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
امام جمعه اصفهان در مراسم افتتاحیه چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن:

قرآن راهنمای سیاست است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ امام جمعه اصفهان با بیان اینکه قرآن بهترین راهنما برای سیاست است، افزود: قرآن میوه‌های سیاسی، فرهنگی، دینی و دشمن‌شناسی می‌دهد.

قرآن راهنمای سیاست است

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، امروز، 6 مهرماه، در مراسم افتتاحیه چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی در کشور رونق پیدا کرد. قبل از انقلاب به ما اتهام می‌زدند که شیعیان توجه‌ای به قرآن ندارند.

وی افزود: امروز قاریان ایرانی در مسابقات جهانی بهتر از عرب‌زبان‌ها قرآن را تلاوت می‌کنند. تعداد حافظان قرآن در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است. مقام معظم رهبری فرمودند که باید بیش از 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت شود. البته این ظرفیت وجود دارد تا در آینده باز هم افزایش پیدا کند.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: قرآن مخلوق مستقیم خداوند است، یعنی دستی در خلقت آن دخیل نبوده، البته همه ما مخلوق خداوند هستیم، اما خداوند مدبرات الامر دارد. نه جبرئیل و نه پیامبر(ص) دخالتی در خلق قرآن نداشته‌اند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: قرآن افتخار مسلمانان است. تنها مسلمانان هستند که معجزه پیامبر(ص) خود را در دست دارند. امروز یک نوجوان مسلمان می‌تواند به غیرمسمانان بگوید که اگر بتوانید یک آیه از قرآن را بیاورید، ما تابع شما می‌شویم. درصورتی که قرآن می‌فرماید: «اگر همه شما دست به دست هم دهید باز نمی‌توانید آیه‌ای مانند قرآن بیاورید».

وی بیان کرد: بهترین دلیل برای خداشناسی - فارغ از براهین منطقی - قرآن است. انسان‌هایی هستند که می‌گویند این عالم خود به خود به وجود آمده، اما نگفته‌اند که کتابی خود به خود نوشته شده است.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: قرآن بهترین راهنما برای سیاست و کارهای سیاسی است. امام علی(ع) فرمودند: «فهم قرآنی پیدا کنید، زیرا فهم قرآنی قلب شما را بهاره می‌کند». قرآن میوه‌های سیاسی، فرهنگی، دینی و دشمن‌شناسی می‌دهد. سیاست‌های امام و رهبری برگرفته از قرآن کریم است. قرآن می‌گوید: «إِن تَمسَسكُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبكُم سَيِّئَةٌ يَفرَحوا بِها ۖ وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا يَضُرُّكُم كَيدُهُم شَيئًا إِنَّ اللَّهَ بِما يَعمَلونَ مُحيطٌ؛ اگر نیکی به شما برسد، آنها را ناراحت می‌کند و اگر حادثه ناگواری برای شما رخ دهد، خوشحال می‌شوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشه‌های (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمی‌رساند؛ خداوند به آنچه انجام می‌دهند، احاطه دارد». این سخن امام(ره) که فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، برگرفته از قرآن است.

وی با بیان اینکه قرآن درس اتحاد می‌دهد و تمام برنامه‌های انسانی در قرآن آمده است، گفت: با خواندن قرآن تمام استعدادهای انسانی درخشان می‌شود.

امام جمعه اصفهان افزود: اگر قرآن را بخوانیم، یاد بگیریم و فهم قرآنی پیدا کنیم، اما به آن عمل نکنیم، سودی ندارد. چنانکه امام علی (ع) می‌فرماید: «و ان العالم العامل بغیر علمه کالجاهل الحائر الذی لایستفیق من جهله علیه اعظم والحسرة له الزم و هو عند الله الوم؛ عالمی که به غیر دانش خود عمل کند، همانند جاهل سرگردانی است که هرگز از جهلش بیرون نمی آید، بلکه حجت بر او عظیم تر و حسرت برای او ثابت تر و او نزد خدا سزاوار سرزنش بیشتر است».

وی در پایان گفت: نگاه کردن به جلد و خط قرآن صواب دارد. در درجه بعدی خواندن و فهم آن صواب بیشتری دارد، ولی مهم‌تر از هر چیزعمل به آن مهم است. قرآن شفاعت می‌کند و شفاعتش نیز پذیرفته خواهد شد. ولی در عین حال از ما گلایه می‌کند که چرا به آن عمل نکردیم. 

انتهای پیام 

captcha