از واکاوی اندیشه‌های میرزای نائینی تا آسیب‌شناسی روابط بین‌نسلی در «رسائل»
کد خبر: 3845435
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

از واکاوی اندیشه‌های میرزای نائینی تا آسیب‌شناسی روابط بین‌نسلی در «رسائل»

گروه اندیشه ــ یازدهمین شماره نشریه «رسائل» ویژه شهریورماه با چندین موضوع محوری از جمله اندیشه سیاسی میرزای نائینی، مسئله شکاف نسل‌ها و روابط میان‌نسلی و موضوع علم دینی منتشر شد.

 اندیشه‌های میرزای نائینی تا آسیب‌شناسی روابط بین نسلی در نشریه «رسائل»

به گزارش ایکنا؛ یازدهمین شماره نشریه «رسائل» ویژه شهریورماه به صاحب‌امتیازی مؤسسه خبرگزاری رسا و مدیرمسئول محمدمهدی محققی در 205 صفحه منتشر شد. در این شماره حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به گفت‌وگو درباره فقه و نگاه حکومتی پرداخته است.

در بخش دیگر نشریه، گفت‌وگوهایی پیرامون شخصیت آیت‌الله العظمی غروی نائینی و دیدگاه ایشان پیرامون مشروطه انجام شده است؛ از جمله نوه ایشان، حجت‌الاسلام جعفر غروی، به تبیین ناگفته‌هایی از ابعاد معنوی و اخلاقی ایشان پرداخته است.

یکی از مصاحبه‌های خواندنی این شماره، گفت‌وگو با آیت‌الله شیخ محمد سند با موضوع شخصیت علمی و نقاط قوت مکتب اصولی مرحوم نائینی است. آیت‌الله کعبی، عضو جامعه مدرسین نیز در یادداشتی به تبیین دغدغه‌های مرحوم میرزا پرداخته است.

حجت‌الاسلام فیرحی از حوزویانی است که تقریری خاص از میرزای نائینی دارد. وی مرحوم نائینی را در قاب دولت مدرن مبتنی بر قانون اساسی تفسیر می‌کند و شرحی را بر این کتاب با نام «در آستانه تجدد» منتشر کرده است. وی در گفت‌وگو با مجله «رسائل» درباره نوگرایی فقهی آیت‌الله نائینی بحث کرده است. در همین زمینه، حجت‌الاسلام داوود مهدی‌زادگان نیز ضمن مروری بر اندیشه سیاسی میرزا، تفسیر سکولار از آرای ایشان را جفا به مرحوم نائینی به شمار آورده است.

در زمینه اندیشه سیاسی مرحوم میرزا گفت‌وگوها و یادداشت‌های دیگری از حجج اسلام سیدجواد ورعی، ذبیح‌الله نعیمیان، مهدی انصاری، احمد بهشتی، حمید پارسانیا، روح‌الله حسینیان و دکتر موسی نجفی منتشر شده است.

مسئله شکاف نسل‌ها و روابط میان‌نسلی

موضوع دیگری که در این شماره نشریه مورد توجه قرار گرفته است مسئله شکاف نسل‌ها و روابط میان‌نسلی است. در این زمینه محمدجواد چیت‌ساز، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در یادداشتی به بررسی شکاف نسلی در ایران پرداخته است. حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی نیز درباره دین و تحلیل پدیده‌های اجتماعی سخن گفته است. حسن بنیانیان، محمدتقی کرمی، حجت‌الاسلام حسن خیری از دیگر شخصیت‌هایی هستند که به واکاوی ابعاد مختلف شکاف نسلی پرداخته‌اند.

از واکاوی اندیشه‌های میرزای نائینی تا آسیب‌شناسی روابط بین نسلی در نشریه «رسائل»

در قسمتی از نشریه میزگرد مکتوبی دربار ه ضرورت ورود حوزه به روابط میان‌نسلی با حضور حجج اسلام علی سرلک، نصرالله آقاجانی، صادق منتظری و پیمان حیدری خوانساری برگزار شده است. مصاحبه با بخشعلی قنبری، محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه پیرامون نگاهی به پیوند نفس‌ها و نسل‌ها در نهج‌البلاغه و از کلام امیرالمومنین(ع) از دیگر مطالب خواندنی این بخش است. در همین بخش می‌خوانیم: «امام علی(ع) حق‌مداری را محور اساسی پیوند نسل‌ها می‌داند و بر این نظر است که تا زمانی که میان نسل‌های مختلف حق‌محوری حاکم باشد، ارتباط انسان‌شناختی آنان قطع نخواهد شد.»

در این بخش، توجه ویژه‌ای به بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفته است و جستارهایی پیرامون بایدهای روابط میان‌نسلی در ایران در اندیشه معظم‌له تدوین شده است. همچنین روایت کاملی از بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه تهران در اردیبهشت‌ماه منتشر شده است که دربردارنده نکاتی جالبی از گفت‌وشنودهای رهبر معظم انقلاب با تعدادی از ناشران است.

بخش بعدی نشریه به معرفی کتاب اختصاص دارد. یکی از این کتاب‌ها، کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی» اثر علیرضا پیروزمند است. به همین مناسبت یادداشت‌هایی درباره آسیب‌شناسی علم دینی منتشر شده است. موضوع رابطه علم و دین بهانه‌ای شده است تا آخرین بخش نشریه به مرور آثار مرد عرصه «علم و دین» یعنی مهدی گلشنی اختصاص داده شود. به همین مناسبت گفت‌وگویی با گلشنی پیرامون جریان نفوذ در ترجمه انجام شده است.

انتهای پیام

captcha