تبیین نگاه مسیحیت به امام حسین(ع) در فیلیپین/ اهدای قرآن انگلیسی + عکس
کد خبر: 3845441
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
به همت رایزنی فرهنگی ایران انجام شد؛

تبیین نگاه مسیحیت به امام حسین(ع) در فیلیپین/ اهدای قرآن انگلیسی + عکس

گروه بین‌الملل ــ نشست یک روزه اسلام‌شناسی با تبیین نگاه اندیشمندان مسیحی به امام حسین(ع) در بزرگ‌ترین مدرسه علوم دینی کلیسای کاتولیک فیلیپین برگزار و طی آن مجموعه‌ای از کتب اسلامی و یک نسخه قرآن به زبان انگلیسی به کتابخانه این مدرسه اهدا شد.

 به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ به همت رایزنی فرهنگی ایران در مانیل و بنا به درخواست مسئولان کلیسای کاتولیک و مدرسه علوم دینی «سنت کارلوس» فیلیپین نشست یک روزه اسلام‌شناسی با تأکید بر مشترکات اسلام و مسیحیت و با تبیین نگرش قرآن به حضرت مریم(س) و همچنین دیدگاه اندیشمندان مسیحی درباره امام حسین(ع) در این مدرسه برگزار شد.

در این نشست ابتدا پدر باباِئو babao  از مدرسان و مسئولان کلیسای کاتولیک فیلیپین ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی به خاطر اجرای این برنامه گفت: سعی داریم با چنین برنامه‌هایی پیروان ادیان به ویژه اسلام و مسیحیت را به یکدیگر نزدیک کرده و نگرش منفی نسبت به مسلمانان فیلیپین را (در پی مشکلات به وجود آمده در مناطق مسلمان نشین جنوب فیلیپین) از بین ببریم.

وی افزود: طلاب مسیحی که در آینده در کلیساهای فیلیپین کشیش می‌شوند، نیاز به آشنایی با چهره حقیقی اسلام و ایجاد ارتباط با مردم دارند، به همین دلیل درخواست چنین نشستی را دادیم.

در ادامه محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین، مختصری درباره عقاید شیعه سخن گفت و با اشاره به مشترکات مسلمانان و مسیحیان اظهار کرد: آنچه که باید برای همه ما اهمیت داشته باشد پیداکردن راه‌ها و نقاط مشترک ادیان است و آنچه که باعث اختلاف می‌شود یا نشان از اختلاف میان ادیان دارد به هیچ وجه نباید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه همه ما معتقدیم که پیامبران از طرف خدا و برای هدایت جامعه بشری آمده‌اند باید با شناخت هر چه بیشتر از یکدیگر، برای ایجاد وحدت و همدلی در میان پیروان مذاهب تلاش کنیم و من از شما فرهیختگان جامعه کاتولیک فیلیپین می‌خواهم با بررسی و مطالعه بیشتر در خصوص ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی نسبت به ایجاد وحدت میان ادیان همت کنید.

امام حسین(ع) از نگاه فرهیختگان مسیحی

تندیس تقوی، معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، دیگر سخنران نشست نیز با موضوع شخصیت امام حسین(ع) از نگاه فرهیختگان و متفکران مسیحی مطالبی را بیان و اظهار کرد: از آنجا که امروز بیست وپنجمین روز ماه محرم، ماه  شهادت امام حسین(ع) سومین امام ما شیعیان و نوه پیامبر ما محمد(ص) است و در این روز من در جمع شما پیروان حضرت مسیح(ع) حضور یافته‌ام، شایسته است که به مشترکات شخصیتی امام حسین و حضرت مسیح﴿ع﴾ در باور ما مسلمانان اشاره کنم.

وی افزود: امام حسین‌(ع) شخصیتی محدود به اسلام نیست؛ بلکه عظمت قیام ایشان و فداکاری‌هایش، درسی به تاریخ داده که اندیشمندان مذهبی دیگر ادیان را به تحسین درباره ویژگی ایشان در عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی واداشته است.

تقوی تصریح کرد: دانشمندان غیر مسلمان همچون رِنولد آلین نیکلسون(Reynold Alleyne Nicholson) خاورشناس معروف انگلیسی، جرج جرداق، دانشمند و ادیب مسیحی لبنانی،آنتوان بارا نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار مسیحی سوری الاصل و ادوارد گیبون، مورخ انگلیسی مطالب بسیاری در وصف ایشان گفته‌اند.

وی ادامه داد: به گفته برخی از مورّخان، در بین  یاران وفادار امام حسین(ع) جوانی مسیحی به نام وهب نیز بوده که پس از کمک امام حسین(ع) به خانواده‌اش، مسلمان می‌شود و در رکاب امام حسین(ع) در کربلا به شهادت می‌رسد.

این بانوی ایرانی همچنین بیان کرد: از آنجا که ویژگی‌های مشترکی میان مسیح(ع) و امام حسین(ع) وجود دارد، وظیفه شما جوانان مذهبی است تا پژوهش‌هایی عمیق درباره این مشترکات داشته باشید همچنین از آنجایی که حضرت مسیح(ع) نمونه اعلای انسانیت است، رستاخیز و حیات ابدی ایشان نشانه‌ای از حمایت الهی از بندگی و جانفشانی اوست. او نیز مانند امام حسین(ع) راه بندگی خدا را حتی به قیمت جان خود دنبال کرد.

تندیس تقوی یادآور شد: در اینجا باید بگویم «کریس هیوئر»، اندیشمند و استاد الهیات مسیحی و مطالعات اسلامی ایرلندی است که در حوزه مسلمانان بریتانیا، روابط مسلمانان و مسیحیان تحقیق و تدریس می‌کند، او نیز دیدگاهی(سخنانی) جالب درباره امام حسین(ع) دارد که در نوع خود شنیدنی است.

نمایش فیلم

تقوی تأکید کرد: پیشنهاد می‌دهم اندیشمندان مسیحی به ویژه کریس هیوئر را که در این نشست از آن‌ها و دیدگاهشان درباره امام حسین(ع) یاد کردم، بیشتر بشناسید و اکنون از شما می‌خواهم فیلمی از آقای کریس را درباره نظرات ایشان در خصوص شخصیت امام حسین(ع) ببینید.

در پایان این نشست 50 جلد کتاب شیعی و اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل به منظور آشنایی طلاب مسیحی مدرسه «سنت کارلوس» با عقاید شیعیان به کتابخانه این مدرسه اهدا شد که شامل ترجمه قرآن به انگلیسی، ترجمه نهج‌البلاغه، کتاب‌هایی با مضمون فلسفه اسلامی، حکومت اسلامی، اقتصاد اسلامی و کتاب «شیعه در اسلام» علامه طباطبایی بود.

انتهای پیام

captcha