اسلام؛ نقطه عطف و پایان دهنده سایر ادیان در جاده ابریشم
کد خبر: 3845785
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

اسلام؛ نقطه عطف و پایان دهنده سایر ادیان در جاده ابریشم

گروه اجتماعی ـ رئیس کمیته علمی و مذهب و معنویت یونسکو گفت: ادیان کشورهای حاشیه جاده ابریشم از ابتدای تشکیل این جاده تا چند قرن با یکدیگر همزیستی و تبادل دیدگاه داشتند و بعد از ظهور اسلام در آسیای میانه همه ادیان جاده ابریشم به جز بودایی تبت پایان یافتند.

اسلام؛ نقطه عطف و پایان دهنده سایر ادیان جاده ابریشمبه گزارش ایکنا از همدان تی‌یری زرکن، رئیس کمیته علمی و مذهب و معنویت یونسکو، امروز 7 مهرماه در دومین نشست کارشناسی گفتگو و تأثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در مسیر جاده ابریشم در همدان، به تشریح ادیان کشورهای حاشیه این جاده طی قرن‌های مختلف پرداخت و اظهار کرد: جاده ابریشم بستری برای نشر ادیان است.
وی افزود: ادیان کشورهای حاشیه جاده ابریشم از ابتدای تشکیل این جاده تا چند قرن با یکدیگر همزیستی و تبادل دیدگاه داشتند و بعد از ظهور اسلام در آسیای میانه همه ادیان جاده ابریشم به جز بودایی تبت پایان یافتند.
زرکن با بیان اینکه بسیاری از معابد و مکان‌های مذهبی ادیان دیگر بعد از اسلام به محلی برای اجتماع مسلمانان تبدیل شدند، عنوان کرد: زرتشت قدیمی‌ترین دین جاده ابریشم است و بعد از ظهور اسلام به طور کامل حذف شد اما تأثیرات آن باقی مانده است.
وی با بیان اینکه جاده ابریشم طی قرن‌های گذشته مرکز نشر فرهنگ و ادیان مختلف بوده و ظهور اسلام نقطه عطف ادیان در جاده ابریشم است، یادآور شد: برخی از آئین‌های مذهبی و سنن ایرانی متأثر و به جا مانده از دوران زرتشت است.
محققی از کشور قزاقستان نیز با تأکید بر ارتباط فرهنگ و مذهب و با بیان اینکه لازم است تا مطالعات مذهب مطابق با بستر بومی و هنجارهای فرهنگی داشته باشیم، عنوان کرد: مذهب به عنوان بخشی از فرهنگ است چرا که در فرهنگ شاهد سیستمی شامل هنر، مذهب، ادبیات، اخلاق و زبان هستیم.
پروفسورلوراپرکشوا با اشاره به خروجی‌ کارکردهای مذهبی اظهار کرد: همه موارد مذکور در قالب مجموعه‌ای یکپارچه و سیستم‌وار ادامه حیات می‌دهند و با یکدیگر ترکیب می‌شوند.
انتهای پیام

captcha