مذاكره با تحریم و فشار پذیرفته نیست
کد خبر: 3846070
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

مذاكره با تحریم و فشار پذیرفته نیست

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه دشمنان ایران می‌گویند شما اهل مذاكره نیستید، گفت: این چه مذاکره‌ای است که با تحریم، فشار و زور می‌خواهند هر چه می‌گویند را قبول کنیم؟ مذاکره یعنی طرفین بتوانند مستقل تصمیم‌گیری كرده و با یکدیگر معامله کنند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 8 مهرماه در در بازدید از کارخانجات مخابراتی ITMC (زیمنس سابق) با تأكید بر لزوم تداوم حرکت به سمت استقلال کامل کشور، گفت:‌ مستقل بودن به معنی تولید تمام نیازها و مایحتاج در داخل نیست بلکه رسیدن به جایگاهی است که امکان وارد کردن فشار به کشور وجود نداشته باشد.
وی اظهار كرد: بسیاری از ظرفیت‌های فارس و شیراز در طول این ۴۰ سال متاسفانه نادیده گرفته شده یا تضعیف شده است اما امیدواریم که ان‌شاءالله با همت همه دوستان، مدیران و کسانی که فعال در این عرصه هستند بتوانیم به جایگاه اصلی خود برگردیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینکه مرکز صنایع مخابرات همانند صنایع الکترونیک، شیراز بوده است، گفت: اگر صاایران می‌شود صاشیراز یعنی افت برای ما؛ ما مخالف توسعه جاهای دیگر نیستیم اما باید جایگاه خودمان را به عنوان مرکز و قطب مهم کارهای الکترونیک حفظ کنیم و در این بازار رقابت کمک دهید تا شیراز جایگاه خود را داشته باشد.
امام جمعه شیراز ابراز امیدواری کرد که در آینده تعداد ۷۲۰ نفر پرسنل این کارخانه به ۷ هزار کارمند و کارگر متخصص افزایش یابد مانند آنچه در گذشته بوده است.
وی با اشاره به آیه شریفه ۶۹ از سوره مبارک عنکبوت « وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ و كسانى كه در راه ما كوشیده‏‌اند به یقین راه ‌هاى خود را بر آنان مى‌‏نماییم و در حقیقت ‏خدا با نیكوكاران است»، گفت: واقعیت این است که در برنامه جهانی، برای تولید یک سری از کالاها قرار نبود به کشور ما مجال و فرصتی داده شود، یعنی برنامه جهانی در مورد کشور ما این بوده که ایران صادر کننده مواد اولیه باشد و محصولات تک را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تولید کرده و داشته باشند و آن‌ها یک چمدان محصول بدهند و یک کشتی مواد اولیه بگیرند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینکه این شیوه یک تقسیم کار جهانی بوده که در آن حتی کشوری مانند چین به عنوان یک واسطه، تولید کالاهای انبوهی که از نظر تکنولوژی خیلی اهمیت ندارند را بر عهده داشت، گفت: وقتی بنا بوده کشور ما در دنیا اینگونه باشد و برنامه‌ای است که هنوز هم آ‌ن‌ها دلشان می‌خواهد اجرا شود، طبیعتاً ما در این عرصه‌ها حرفی برای گفتن نداشتیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه شخصا در فازهای اولیه پتروشیمی عسلویه حضور داشته و معتقد است برخی مدیران ایرانی در آن زمان خودباوری لازم را نداشتند، گفت: آن‌ها صراحتا اعلام می‌کردند که این حرف اشتباه است که ما بخواهیم این محصولات را تولید کنیم و حتی در رابطه با صنایع پایین دستی پتروشیمی عقیده داشتند چین تولید می‌کند و نیاز نیست خود ما تولید کننده باشیم و خیلی راحت هم به جوانان ما القاء می‌کردند که کشوری که نفت و گاز دارد چه نیازی است که جوانان ایرانی برای تولید زحمت بکشند.

وابستگی استقلال كشور با عرصه تولید
وی یادآور شد: امروز ما متوجه شده‌ایم که اگر در این عرصه‌ها نتوانیم تولید کنیم استقلال خود را نمی‌توانیم حفظ کنیم یعنی استقلال سیاسی و بین‌المللی ما تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بازی می‌خورد و به این نتیجه رسیدیم که باید وارد عرصه تولید شویم در حدی که بتوانیم یک اقتصاد مقاوم داشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: هیچ وقت نباید ادعا کنیم که همه چیز را خودمان باید تولید کنیم چون بنا بر این است که انسان‌ها بر روی کره زمین با یکدیگر تعامل داشته باشند، بلکه مهم این است که یک ملتی را نتوانند تحقیر کنند و نتوانند استقلال آن ملت و کشور را زیر سئوال ببرند، در این حد که باشیم می‌توانیم استقلالمان را حفظ کنیم و بقیه احتیاجاتمان را در معامله و تجارت با کشورهای دیگر تامین می‌کنیم.
آیت‌الله دژكام با اشاره به وقایع اخیر جلسه سازمان ملل، گفت: آمریکایی‌ها هنوز مدعی هستند که باید به ایران فشار بیاوریم تا هرچه می‌گوییم را ملت ایران بپذیرند اما ما عقیده داریم ابتدا از این مرحله بیرون برویم و در ادامه بقیه را با دنیا معامله خواهیم کرد و بیش از این مدعی نیستیم.
وی گفت: دشمنان می‌گویند شما اهل مذاکره نیستید. این چه مذاکره‌ای است که با تحریم، فشار و زور می‌خواهند هر چه می‌گویند را ما قبول کنیم؟ مذاکره یعنی طرفین بتوانند مستقل تصمیم‌گیری كرده و با یکدیگر معامله کنند.

بنای ظلم به دیگران را نداریم
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه ما به دنبال ضرر رساندن به کسی نیستیم زیرا قرآن چنین درسی را به ما داده که ظلم نکن و ظلم نپذیر، گفت: یعنی ان‌شاءالله اگر در عرصه تمدن‌سازی به مرحله‌ای برسیم که از قدرت‌های اصلی تصمیم‌گیرنده دنیا باشیم بنا نداریم به دیگران ظلم کنیم. می‌خواهیم به دنیا بگوییم تمدن آینده ما تمدن عدالت، عفو و انسانیت است و تمدن ما تمدن ظلم، جفا و بی انصافی نخواهد بود.
وی ادامه داد: تمدن‌سازی از این نکته‌ها آغاز می‌شود که به دنیا بگوییم اینگونه هستیم. شما نمی‌گذارید میدان‌داری کنیم اما ما خود میدان را به دست خواهیم آورد و بعد باز هم همین‌طور خواهیم بود یعنی وقتی به قدرت می‌رسیم قدرت ما همراه با عدالت، عفو و انسانیت خواهد بود نه قدرتی که بخواهد ظلم کند. این روش ما خواهد بود.
آیت‌الله دژكام با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس درون مرزهای خود جنگیدیم و شهید دادیم و به شهدا بدهکار هستیم، گفت: دوستان زیادی پس از جنگ دوره آموزش‌های تخصصی جنگ (دافوس) را دیدند و عقیده دارند اگر این آموزش‌ها را در زمان جنگ بلد بودیم کمتر تلفات می‌دادیم. بله؛ آن زمان بلد نبودیم اما باید چه کار می‌کردیم؟ نباید می‌جنگیدیم و از خود دفاع می‌کردیم؟ باید اول تکنولوژی را یاد می‌گرفتیم؟ ما باید می‌جنگیدیم و در ضمن نبرد این مسائل را یاد می‌گرفتیم و پیش می‌رفتیم.
وی ادامه داد: از آن روزی که حتی آموزش‌های اولیه را بلد نبودیم تا به امروز که الحمدالله سامانه‌های دفاعی در کشور طراحی و تولید می‌شود کار به جایی رسیده است که پهپاد فوق پیشرفته متجاوز دشمن که نهایت تکنولوژی روز دنیا در آن به كار رفته را منهدم و به دشمن ثابت می‌کنیم که امروز چه هستیم که در نمایشگاه‌های نظامی دنیا عقیده دارند ما نیاز به اس۴۰۰ نداریم و سامانه‌های ما در همان حد است و امروز سوریه باور ۳۷۳ شما را خریدار است و اس ۳۰۰ روسیه را نمی‌خواهد. این نقطه‌ای است که در طی مسیر انقلاب به آن رسیده‌ایم.
امام جمعه شیراز اظهار كرد: در ادامه مسیر انقلاب، متوجه شدیم که هر نقطه ضعفی داشته باشیم از همان طریق ما را تحت فشار قرار می‌دهند. امروز به تعبیر جوانان پاشنه آشیل کشور مسائل اقتصادی است؛ اگر کسی فکر می‌کند که ما در عرصه این نبرد اقتصادی می‌توانیم راهی غیر از آنی که در عرصه نظامی و ۸ سال دفاع مقدس داشتیم برویم تحلیل دقیقی ندارد و ما همان مسیر را باید برویم.
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: مسلماً در این مسیر، جاهایی شکست می‌خوریم و گاهی عقب‌نشینی داریم و در پاتک‌هایی که دشمن به ما می‌زند تلفات می‌دهیم و شرکت‌ها و ساختارهای اقتصادی ما بهم می‌ریزد اما مطمئن هستیم که طی کردن صحیح این راه را نیز بلد می‌شویم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینکه زمانی فروش نفت را از طریق دیگران دنبال کردیم و منجر به اختلاس شد و امروز به راه حلی دیگر یعنی عرضه آن در بورس رسیده‌ایم، گفت: طبیعتاً تا تجربه را انجام ندهیم راه صحیحش را یاد نمی‌گیریم و اگر تجربه کنیم ممکن است با این موارد برخورد کنیم. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و کاری انجام ندهیم.
امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم عبور از این مرحله و رسیدن به سرفصل‌های جدید، گفت: مسلماً گاهی ما جلو می‌رویم و گاهی دشمن جلو می‌آید و عرصه نبرد همین است. فکر نکنیم اصلا شکست نمی‌خوریم. تجربه خواهیم کرد و در ضمن تجربیات خود خواهیم آموخت و گاهی شکست می‌خوریم و دوباره ادامه می‌دهیم و این مسیر همین خواهد بود.
نماینده ولی فقیه در فارس اعمال تحریم از سوی ترامپ و آمریکا را یک خدمت بزرگ به ملت ایران دانست که تمام کسانی که هنوز چشم امید به غرب داشتند سراغ صنایع و تولیدکنندگان و ظرفیت‌های داخلی بروند.
انتهای پیام

انتهای پیام
captcha