گفت‌وگوی ملی راهکار حل بحران سوریه است
کد خبر: 3846274
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
نایب رئیس پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ایکنا:

گفت‌وگوی ملی راهکار حل بحران سوریه است

گروه بین‌الملل ــ «نجدت انزور» با اشاره به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، گفت‌وگوی سوری ــ سوری را راهکار حل بحران این کشور و عبور از اراده مردم را خط قرمز دمشق دانست.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، اخیراً اعلام کرده است که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه تشکیل شده و اولین جلسه آن در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد.

«ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه، نیز پیش‌تر گفته بود که موعد نهایی برای آغاز فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی 30 اکتبر سال جاری میلادی است.

همچنین «سرگئی ورشنین»، معاون وزیر خارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرد: فعالیت کمیته (تدوین قانون اساسی سوریه) که به زودی آغاز می‌شود، تحت ریاست دو نفر خواهد بود که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است؛ یکی از آنها نماینده دولت و دیگری نماینده معارضان خواهد بود.

خبرنگار ایکنا در همین رابطه با «نجدت انزور»، نایب رئیس پارلمان سوریه، گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ــ در ابتدا درباره اهمیت تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در شرایط کنونی به ویژه پس از شکست تروریست‌های داعش توضیح دهید.

علاوه بر شکست داعش، ده‌ها گروه تروریستی دیگر نیز در سوریه شکست خورده‌اند و نبرد ما برای آزادسازی مردم سوریه از اسارت در ادلب ادامه دارد. رهبران سیاسی و مردم سوریه در طول جنگ ظالمانه و شدید منتظر بودند که حداقل فضای مسالمت‌آمیز مقبول برای شروع روند سیاسی فراهم شود؛ این فضا در واقع یکی از خروجی‌های نشست سوچی بود که در آن شرایط اجرای قطعنامه 2254 مهیا شد و هیچ انسان عاقلی نیست که به امکان اجرای این قطعنامه و همه‌پرسی از مردم سوریه اعتقاد نداشته باشد.


البته بخشی از مردم تحت محاصره سوریه در ادلب نیز می‌توانند درباره قانون اساسی وطن خود که آینده نسل‌های بعدی را معین می‌کند نظر دهند. بنابراین پس از پیروزی بر بخش مهم و ادامه نابودی بقایای تروریست‌ها، روند سیاسی بیش از پیش به اجرا نزدیک شده و این موضوع نشانگر قدرت اجرایی خروجی‌ها و دستاوردهای نشست‌هاست.

ایکنا ــ مکانیسم اجرایی تصمیمات اتخاذ شده در کمیته قانون اساسی سوریه به چه صورت خواهد بود؟

مردم سوریه صاحب رأی در هر عملیات قانون اساسی هستند و هیچ استثنایی در آن وجود ندارد. مکانیسم اجرای خروجی‌های این کمیته و منابع آن به صورت کامل مشخص و روشن نیست اما عبور از اراده مردم به هر نحوی خط قرمز ماست و مجاز نخواهد بود.

ایکنا ــ واکنش‌های بین‌المللی به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و تأثیر آن بر حل سیاسی بحران این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واضح است که کشورهای حامی جنگ علیه سوریه برای تداوم این جنگ به اشکال دیگر تلاش می‌کنند. مردم سوریه این کشورها را از طریق ارتش خود در میادین نبرد نظامی شکست داده‌اند و در میدان نبرد سیاسی و قانونی نیز شکست را به آنها تحمیل خواهند کرد.

ایکنا ــ به نظر شما اصلی‌ترین ملاکی را که باید برای حل بحران سوریه در نظر گرفت چیست؟

راهکار حل بحران سوریه، گفت‌وگوی سوری ــ سوری بدون وجود قدرت‌های خارجی‌ است، زیرا برخی از آنان درصدد تجزیه کشور هستند و مشابه این را در تعدادی از کشورها دیده‌ایم، اما راهکار ما موجب تقویت وحدت ملی و افزایش مشارکت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی سوری‌ها خواهد شد. این خواسته مردم سوریه است و حضور بازوهای تروریستی مورد حمایت خارجی‌ها پذیرفته نیست. از طرف دیگر با کشورهای خیرخواه‌، که با ما در مبارزه با تروریسم ایفای نقش می‌کنند، همکاری می کنیم.

گفت‌وگو از محمد فاطمی‌زاده
انتهای پیام
captcha