نهضت «حی علی الزکاة» در کشور راه‌اندازی شود
کد خبر: 3847831
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳

نهضت «حی علی الزکاة» در کشور راه‌اندازی شود

گروه فرهنگی - نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: باید حرکت و نهضتی به نام «حی علی الزکاة» در کشور ایجاد کنیم تا مردم بیش از پیش به‌سوی این واجب الهی بشتابند و خلأهای اقتصادی جامعه با ادای این فریضه پر شود.

نهضت «حی علی الزکاة» در کشور راه‌اندازی شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی ابوالقاسم یعقوبی، امروز، ۱۴ مهرماه در همایش زکات استان، با قدردانی از مروجان و متولیان زکات، اظهار کرد: کسانی که در سنگرهای مختلف برای زکات تبلیغ و ترویج می‌کنند و مردم را به صحنه ادای تکلیف دینی دعوت می‌کنند نزد خداوند اجر و جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به اهمیت زکات در مکتب اسلام، افزود: در قرآن کریم دوگانه‌های به‌هم‌پیوسته فراوانی وجود دارد که یکی از این دوگانه‌های زیبا صلاة و زکات است.

یعقوبی اضافه کرد: در هر کجای قرآن سخن از زکات آمده، در کنار نماز آمده است که این نشان می‌دهد رابطه با خلق و خالق دو بال پرواز و رشد و بالندگی هستند.

رییس شورای زکات خراسان‌شمالی ادامه داد: برای رشد روح و جان و کمال یابی خود باید دو بال داشته باشیم؛ عبادت و ارتباط با خداوند و کسب معنویت از منبع لایزال عالم هستی و کمک به خلق خداوند که هر دو بال‌های پرواز هستند.

وی با بیان اینکه یک معنای زکات رشد است و انسان با پرداخت زکات رشد کرده، بالنده شده و به خدا نزدیک می‌شود، اضافه کرد: دل کندن از دنیا و مظاهر آن جهاد اکبر است؛ اما با پرداخت زکات تعلقات ما به دنیا کم شده و تعلق به خدا و دین الهی بیشتر می‌شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه زکات در تمام ادیان الهی وجود داشته است، افزود: در آیه 31 سوره مریم می‌خوانیم: «وَجَعَلَنِی مُبَارَکا أَینَ مَا کنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکاةِ مَا دُمْتُ حَیا»؛ حضرت عیسی (ع) وقتی در گهواره سخن می‌گفت یکی از کلمات نورانی او این است که خداوند من را هر کجا که باشم مایه برکت و رحمت گردانید و تا زنده‌ام به عبادت نماز و زکات سفارش کرد.

وی بیان کرد: جایگاه زکات در معارف توحیدی و دینی به‌ویژه دین اسلام ویژه بوده و جزء ارکان و پایه‌های دین به شمار آمده است و افزون بر این جنبه سازندگی جان و جامعه در زکات هم بر کسی پوشیده نیست.

یعقوبی افزود: کسی که زکات می‌پردازد با پرداخت زکات خود را می‌سازد و افزون بر این با پرداخت آن به نیازمندان برای آن‌ها امکانات فراهم می‌کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌شمالی گفت: همه زکات به معنای سازندگی و خدمت‌رسانی است؛ ازاین‌رو ترویج این فریضه الهی خدمت بسیار بزرگی در جامعه دینی است.

زکات عامل سازندگی و بالندگی جان و جامعه است

یعقوبی با بیان اینکه اهتمام به زکات اهتمام به یکی از بزرگ‌ترین واجبات الهی است که نقش ویژه‌ای در تربیت و تزکیه انسان دارد، خاطرنشان کرد: خداوند همه تلاش‌های انسان‌ها را دیده و مدنظر دارد؛ ازاین‌رو هر کس در هر حوزه‌ای در راه خدا قدم و قلمی می‌زند اجر او نزد باری‌تعالی محفوظ است.

وی گفت: کسانی که اهل عطا و صفا و دهش و بخشش هستند و از آنچه خداوند به آن‌ها داده بخشی را با اراده و تصمیم خود جدا می‌کنند و به نیازمندان می‌دهند اجر و قرب ویژه‌ای در نزد خداوند دارند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: اینکه در تعالیم اسلامی آمده کسانی که کار نیک می‌کنند خداوند 10 برابر به آن‌ها می‌بخشد، یکی از مصادیق آن پرداخت زکات است.

یعقوبی افزود: یک خاصیت زکات دادن این است که زمینه زندگی ما را آسان کرده و گره‌ها را باز می‌کند؛ به این معنا که خداوند به جامعه زکات پرداز عنایت می‌کند.

وی با بیان اینکه کسانی که بخل می‌ورزند و از زیر بار زکات در می‌روند زرنگی نکرده‌اند بلکه نادانی کرده‌اند، اضافه کرد: این افراد قبول ندارد که با اعطای زکات درواقع با خداوند معامله می‌کنند مسیر زندگی این‌ها در دست‌اندازهای زیادی افتاده و گرفتاری‌هایی پیدا می‌کنند که منشأ آن را نمی‌دانند.

یعقوبی گفت: در آموزه‌های اسلامی داریم کسانی که زکات نمی‌پردازند در روز قیامت طوقی از عذاب بر گردن آن‌ها افکنده شده؛ به‌گونه‌ای که همه متوجه می‌شوند این افراد بخل ورزیده و با وجود دارایی، حق نیازمندان و فقرای جامعه را نداده‌اند.

وی بیان کرد: جایگاه زکات جایگاه ویژه‌ای بوده و اسلام به آن توجه زیادی کرده است؛ ازاین‌رو باید فرهنگ زکات هم مانند فرهنگ نماز ترویج یافته و فراگیر شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی اظهار کرد: باید حرکت و نهضتی به نام «حی علی الزکاة» در کشور ایجاد کنیم تا مردم بیش از پیش به‌سوی این واجب الهی بشتابند و خلأهای اقتصادی جامعه با ادای این فریضه پر شود.

انتهای پیام
captcha