حجتالاسلام و المسلمین عبدالله ابراهیمی، کارشناس مذهبی و مسئول رسانه ادارهکل تبلیغات خراسان رضوی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: سلمان فارسی یک شیعه ایرانی و زادگاهش ایران بوده، پدرش زرتشتی و خود در خانواده زرتشتی متولد شد اما در همان ابتدا بحث آتشپرستی و مبانی زرتشت را آنطور که باید معقول نیافت، لذا به دنبال گمشده خود بود.
وی ادامه داد: از آنجا که سلمان فارسی در مقابل آتش سجده نکرد و احترامی برای آتش قائل نشد، کمکم تحت فشار قوم خویش قرار گرفت و در همان کودکی که طبق نقل تاریخ مادرش را هم از دست داده بود، عمه ایشان که بانوی مهربانی بود، سرپرستی وی را عهدهدار میشود و به کمک عمهاش از بین قوم خود هجرت کرده و در جستجوی گمشده خود راهی دیار غربت میشود.
ابراهیمی ادامه داد: روزگار سلمانفارسی را در این هجرت، غلام یک یهودی قرار میدهد و در قالب یک غلام به مدینه میرسد، در آنجا به محضر حضرت رسول اکرم(ع) رسیده و به پیامبری حضرت ایمان میآورد، اما چون غلام بوده و حضرت رسول(ص) ایمان قوی در وجود سلمان میبینند، لذا قراردادی با صاحب یهودی وی میبندند و قرار میشود در ازای کار برای وی سلمان آزاد شود.
کارشناس مذهبی و مسئول رسانه ادارهکل تبلیغات خراسان رضوی گفت: همچنین نقل شده که مسلمانان مدینه کمک کنند تا بهای سلمان به مرد یهودی پرداخت شود. وقتی آزاد میشوند، پیامبر(ص) نیز اسم ایشان را از روزبه به سلمان که معنای آن تسلیم آوردن در برابر حق و سلامت است، تغییر میدهند.
جایگاه سلمانفارسی نزد پیامبر(ص)
وی اظهار کرد: حضرت سلمان نقش بیبدیلی در راه حق دارند. حضرت سلمان جملاتی دارند که با نگاهی به آن جملات مسیر حق پیدا میشود. سلمان وقتی اسلام میآورد، نزد پیامبر(ص) و مسلمانان جایگاه بالایی پیدا میکند، به طوری که در جنگ خندق از آنجا که مشاوره حضرت بودند و پیشنهاد وی برای کندن خندق با موفقیت انجام میشود، لذا انصار میگویند سلمان از ماست و مهاجرین در طرف دیگر میگویند سلمان از ماست که در این هنگام پیامبر(ص) میفرمایند: «سلمان منا اهل البیت»،«سلمان از ما اهلبیت است».
ابراهیمی تصریح کرد: همچنین پیامبر(ص) در خصوص شخصیت سلمان فرمودند: «اشتیاق بهشت به سلمان بیشتر از اشتیاق سلمان به بهشت است». پیامبر در زمان خودشان سلمان را یکی از شاخصهای ایمان اعلام میکند که در این خصوص فرمودند: «هرکس میخواهد به مردی نگاه کند که خداوند قلبش را از ایمان درخشان کرده به سلمان بنگرد». البته احادیث بسیار متفاوتی در خصوص سلمان است و ائمهاطهار نیز در فضیلت سلمان سخنها گفتهاند و یکی از نزدیکترین صحابه به پیامبر اکرم(ص) نیز سلمان فارسی بوده است.
حدیث عجیب پیامبر(ص) درباره سلمان
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: اما در این میان نیز این حدیث بسیار عجیب است که حضرت فرمودند: «سلمان از من است کسی که به او ستم کند، به من ستم کرده است. کسی که او را بیازارد مرا آزرده است»، این نکته بسیار پراهمیتی است و میبینیم بعد از پیامبر(ص) نیز حضرت سلمان در کنار حضرت علی(ع) قرار میگیرند و از نزدیکترین یاران آن حضرت میشود و روشنگری میکند، این در کنار علی(ع) بودن نیز نتیجهای است برای اینکه بدانیم سلمان در مسیر صحیح بوده است.
وی بیان کرد: در این فضا نقش سلمان فارسی را در گسترش فرهنگ تشیع در میان مسلمانان بسیار پررنگ میبینیم. سلمان نه تنها برای ایرانیان بلکه برای مسلمانان جهان شاخصی است که به دنبال علی(ع) و فرهنگ تشیع بروند و البته در خصوص ایرانیان دو مسئله وجود دارد.
ابراهیمی اضافه کرد: صرف نظر از اینکه سلمان ایرانی است، خودش نیز به عنوان یک نماد مسیر صحیح معرف مسلمانان ایران است از طرفی عرق ایرانیان به سلمان و انتخاب مسیر وی در گسترش فرهنگ شیعی بین این قوم تأثیرگذار بوده است.
اقتدای ایرانیان به سلمان
مسئول رسانه ادارهکل تبلیغات خراسان رضوی با بیان اینکه ایرانیان به سلمان اقتدا کرده و راه حضرت علی(ع) را انتخاب میکنند، گفت: وقتی ایرانیان آزادیخواه نگاه میکنند پیامبری که مبعوث شده در فرهنگ دینی اسلام فارغ از هرگونه نژادپرستی به سلمان غریب که ایرانی و عجم است توجه دارد، به دین و آیین رسولالله(ص) ایمان میآورند.
وی ادامه داد: از آنجا که شخصیت سلمان در بین ایرانیان نمود داشته و از صحابه نزدیک پیامبر بودند نگاه میکنند، سلمان چه مسیری را میرود. سلمانی که اعتقادات و ایمانش را شناسند و از طرفی میدانند برای قرار گرفتن در این مسیر چه سختیهایی را متحمل شده استف لذا با نگاه به مسیر سلمان فارسی که مسیر علی(ع) است، مذهب شیعه و تشیع را انتخاب میکنند.
ابراهیمی تصریح کرد: مسئله دیگر در خصوص گسترش فرهنگ تشیع به ویژه در بین ایرانیان تبلیغات حضرت سلمان بوده است. وقتی پیامبر رحلت فرمودند، سلمان در ولایاتی مانند اصفهان، مدائن و بسیاری از شهرهای عراق و ایران به روشنگری و تبلیغ تشیع میپردازند. در مدائن با مشورت حضرت علی(ع) نیز به عنوان والی و فرماندار این شهر نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: سلمان فارسی در زمینههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی در مسیر تحقق فرهنگ شیعی اقدامات مهمی را انجام دادهاند، ضمن اینکه نقش معنوی و ولایی ایشان بیشتر از آنچه که بیان شده، است.
انتهای پیام