سازمان ملل خواستار ارجاع پرونده میانمار به دیوان بین‌المللی کیفری شد
کد خبر: 3852243
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

سازمان ملل خواستار ارجاع پرونده میانمار به دیوان بین‌المللی کیفری شد

گروه بین‌الملل - گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار اعلام کرد: عاملان نقض جدی حقوق مسلمانان روهینگیا باید در دیوان بین‌المللی کیفری محاکمه شوند.

به گزارش ایکنا؛‌ به نقل از خبرگزاری «آناتولی»،‌ یانگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور میانمار، در نشست خبری در مقر این سازمان پس از ارائه گزارش خود، اعلام کرد: هیچ تحولی در خصوص وضعیت مسلمانان در ایالت آراکان دیده نمی‌شود و نقض حقوق بشر، که بُعد جنایت جنگی گرفته است، ادامه دارد. تا زمانی که شرایط موجود علیه مسلمانان روهینگیایی که موجب فرار آنان به بنگلادش شده بهبود نیابد، بازگشت آنان به خانه‌هایشان ممکن نیست. جرایم علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار باید به دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع داده شود یا دادگاهی بین‌المللی جهت محاکمه عاملان این جنایات تشکیل شود.

همچنین، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار خواستار تحریم مسئولان و شرکت‌های وابسته به ارتش میانمار به دلیل نقض جدی حقوق مسلمانان روهینگیایی شد.

یادآور می‌شود، ارتش میانمار در 25 اوت 2017 حملات خود به منطقه ایالت راخین(آراکان) را آغاز کرد. هزاران غیرنظامی آراکانی در این حملات جان باختند و ارتش میانمار و بوداییان افراطی حدود 350 روستا را به آتش کشیدند.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 اوت 2017 (3 شهریور 96) تاکنون از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه «کاکس بازار» بنگلادش پناه برده‌اند، به بیش از 725 هزار نفر رسیده است که 60 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان روهینگیایی در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند. همچنین، سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.
انتهای پیام
captcha