۱۶ مدرسه همدان، منتخب دوره آموزشی فضای مجازی شدند
کد خبر: 3852454
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

۱۶ مدرسه همدان، منتخب دوره آموزشی فضای مجازی شدند

گروه فرهنگی ــ اولین دوره آموزش سواد فضای مجازی مدارس در ۱۶ مدرسه منتخب همدان اجرا خواهد شد که ۶ هزار دانش‌آموز در این دوره در حوزه سواد فضای مجازی آموزش داده می‌شوند.

16 مدرسه منتخب دوره آموزشی فضای مجازی شده‌اندبه گزارش ایکنا از همدان، علی بقایی، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان همدان، در اولین دوره آموزش سواد فضای مجازی مدارس ویژه دبیران و دانش‌آموزان و والدین مدارس منتخب اظهار کرد: در این دوره تا بیستم بهمن‌ماه، 6 هزار دانش‌آموز و 6 هزار نفر از والدین در حوزه سواد فضای مجازی آموزش داده می‌شوند.

وی با اشاره به پیش‌بینی شرکت 16 مدرسه در اجرای این دوره، گفت: برگزاری این دوره کار جدیدی است و با توجه به ظرفیت موجود در بسیج، انجام فعالیت‌هایی به استان‌ها واگذار شد که برگزاری این دوره در قرارگاه فضای مجازی و سپاه با تعامل با آموزش و پرورش نواحی یک و دو در سه گروه هدف تعیین شد.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان همدان بیان کرد: مرحله اول در برگزاری این دوره وضعیت‌سنجی از دانش فضای مجازی مدارس و شروع برنامه بر اساس این وضعیت‌سنجی است.

وی با بیان اینکه گام اول دوره ویژه مربیان و معلمان است، افزود: این مربیان و معلمان نیز آموزش‌ها را برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خواهند داشت؛ سپس نشست‌هایی در این خصوص برای والدین در قرارگاه برگزار خواهیم کرد.

بقایی با تأکید بر اینکه امید است با برگزاری این دوره در افزایش سواد فضای مجازی دانش‌آموزان، والدین و مربیان گام برداریم تصریح کرد: امروز اغلب مردم از فضای مجازی استفاده می‌کنند اما در حوزه دانش و نحوه استفاده از آن ضعف داریم.

در فضای مجازی نیازمند یک واکسیناسیون هستیم

وی در ادامه با اشاره به دستگیری روح‌الله زم و فعالیت‌هایش در فضای مجازی علیه نظام، یادآور شد: این گونه اقدامات نشان‌دهنده این است که دشمنان چقدر هزینه می‌کنند که بر افکار جوانان در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و... اثر بگذارند، اگر در این خصوص جوانان را واکسینه نکنیم به یک تهدید برای ما تبدیل خواهد شد.

فرمانده سپاه ناحیه همدان بیان کرد: امسال با برگزاری این دوره درصدد هستیم یک گام مؤثر برداشته و چگونگی استفاده بهتر ازاین فضا را آموزش دهیم.

وی با تأکید بر ارزیابی وضعیت پس از برگزاری این دوره‌ها ادامه داد: برگزاری این دوره و استفاده از آموزش‌های آن یک فرصت است که باید به بهترین شکل ممکن از آن بهره برده شود.

در ادامه نعمت‌الله بحیرایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: انواع سواد از سوی سازمان یونسکو تعاریف مختلفی دارد؛ در اوایل قرن بیستم به افراد توانمند در خواندن، نوشتن و تسلط به زبان مادری افراد با سواد گفته می‌شد.

وی بیان کرد: افرادی که علاوه بر خواندن و نوشتن به یک زبان خارجی و رایانه نیز آشنایی داشتند افرا باسواد تلقی می‌شدند.

بحیرایی با بیان اینکه در اوایل قرن 21 تعریف فرد باسواد کسی است که دارای 12 مهارت باشد، افزود: سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد تربیتی، سواد رایانه‌ای، سواد سلامت، سواد قومیت، نژاد و توجه به بوم، سواد محیط زیست، سواد انرژی، سواد علمی و دانشگاهی و سواد تحلیل 12 مهارت افراد باسواد است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان بیان کرد: فرد باید متناسب با یادگیری‌ها خود را با تغییرات هماهنگ کرده و در زندگی خود تغییر به وجود آورد.

فضای مجازی ویترین نمایش لحظه‌های خوش افراد است

وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی فرصت و تهدید است، ادامه داد: 125 هزار دانش‌آموز از پایه هفتم تا دوازدهم در رده سنی 12 تا 17 سال داریم، کسانی که مخاطب فضای مجازی هستند و می‌طلبد برنامه‌های منسجم، دستگاهی و فرادستگاهی برای آن‌ها داشته باشیم تا تبدیل به فرصت شود.

بحیرایی با بیان اینکه فضای مجازی ویترین نمایش لحظه‌های خوش افراد است، گفت: می‌شود متناسب با فضای مجازی تغییراتی در زندگی تحصیلی دانش‌آموزان داشت.

وی با تأکید بر اینکه امروزه ارتباطات اجتماعی به اتصالات اجتماعی تبدیل شده است، یادآور شد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ایجاد مدارس صالح با پنج ویژگی اشاره شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان مهارت‌آموزی را از جمله اولویت‌های آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: حتی در دوره ابتدایی نیز تکالیف مهارت‌محور داریم.

وی به فعالیت 18 مدرسه شبانه‌‌روزی به‌صورت تخصصی و مهارتی در دوره متوسطه نظری اشاره کرد و گفت: کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای در تمام رشته‌های متوسطه نظری تدریس می‌شود.

انتهای پیام
captcha