گسترش فرهنگ وقف صرفاً تبلیغ نباشد
کد خبر: 3853322
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

گسترش فرهنگ وقف صرفاً تبلیغ نباشد

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در جامعه نسبت به وقف ضعیف و مطالب بیان شده در این حوزه صرفاَ تبلیغ است، افزود: می‌طلبد مکان‌های وقفی را با دسته‌بندی‌ها به صورت دقیق و شفاف به مردم نشان دهیم.

وقف را صمعی، بصری کنیمبه گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز، هشتم آبان‌ماه در جمع کارکنان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه انسان باید  دغدغه‌مند باشد که در این صورت خداوند نیز به او کمک می‌کند و در غیر این صورت خدا انسان را به خود واگذار می‌کند، گفت: خداوند دغدغه کسی را دارد که او هم دغدغه خدا را داشته باشد و کسی که از خداوند غافل باشد قطعاً تباه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تأکید بر ایمان و عمل صالح بارها در قرآن بیان شده است، ادامه داد: اگر آدمی روی این دو حوزه متمرکز شود برایش کافی است؛ همچنین وقف یکی از مصادیق روشن و بارز عمل صالح است و جزء باقیات صالحات محسوب می‌شود و سبب رسیدن به اهداف بلند مدت خواهد شد.

حجت‌الاسلام نکونام اظهار کرد: اگر در این زمینه درست کار کنیم و آثار و برکات وقف را درست تبیین کنیم احدی در جامعه یافت نمی‌شود که از خود خیریه‌ای برجا نگذارد زیرا که وقف اثرات و برکات بسیاری دارد.

اطلاع‌رسانی ضعیف درباره وقف

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در جامعه نسبت به وقف ضعیف و مطالب بیان شده در این حوزه صرفاَ تبلیغ است، تصریح کرد: اگر مردم آثار وقف در جامعه را با چشم مشاهده کنند اثر بیشتری بر روی این افراد دارد که می‌طلبد مکان‌های وقفی را با دسته‌بندی‌ها به صورت دقیق و شفاف به مردم نشان دهیم.

وی با بیان اینکه وقف پشتوانه بسیاری از مسائل کشور است، گفت: فرهنگ وقف را باید در میان مردم گسترش داد البته این کار در حد تبلیغ نباشد زیرا مسئله وقف باید حسی، سمعی و بصری شود و درواقع وقف باید در چشم مردم جلوه کند تا مردم بدانند هرکسی وقف نکند خودش ضرر کرده است.

نماینده ولی‌فقیه دراستان تصریح کرد: اعتماد مردم به مجموعه اوقاف به عمل شما کارمندان این مجموعه بستگی دارد زیرا اگر خوب کار کنید مروج وقف خواهید بود و اگر ضعیف کار کنید در جهت خلاف این هدف قدم برداشته‌اید.

وی در پایان با بیان اینکه حواسمان به خودمان و نحوه کارکردنمان باشد تا در دنیا و آخرت رو سفید باشیم، گفت: مردم باید توجیه شوند که وقف برای دولت نیست بلکه وقف برای خود مردم است؛ اعتماد مردم را در این حوزه افزایش دهید که اعتماد در زمینه وقف نکته بسیار مهمی است.

اولویت اول در حوزه وقف

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه کارکنان این اداره به صورت جهادی و به عنوان سرباز در حال انجام وظیفه هستند، بیان کرد: استان سه هزار و ۶۰۰ رقبه موقوفات دارد و در تقسیم‌بندی‌ها در گروه «ج» که بسیار ضعیف است، قرار دارد .

وی ادامه داد: درآمد کل موقوفات به یک میلیارد و ۱۰۰ تومان هم نمی‌رسد که این نکته چند عامل دارد و داشتن حق نسق برای محصولات کشاورزی، درآمد کم از حوزه تجاری، داشتن منابع مالی کم در حوزه عمرانی از جمله این عوامل است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه کارهای انجام شده در حوزه امامزادگان در شأن این بزرگواران نیست، گفت: درآمد امامزادگان در شش ماه اخیر نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است که برای بازسازی حرم امامزاده حلیمه خاتون و حکیمه خاتون ۱۰ الی ۱۵ میلیارد هزینه لازم است.

وی در پایان گفت: اولویت اول در حوزه وقف، وقف قرآنی است تا مشکلات وقف در حوزه قرآنی نیز برطرف شود.

انتهای پیام
captcha