از موضع گیری در مورد ورود زنان به ورزشگاه تا بررسی مستندات خبر حضور امام عسکری(ع) در گرگان
کد خبر: 3855262
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
حوزه در هفته‌ای که گذشت/

از موضع گیری در مورد ورود زنان به ورزشگاه تا بررسی مستندات خبر حضور امام عسکری(ع) در گرگان

گروه حوزه‌های علمیه ــ حوزه علمیه در هفته گذشته شاهد برگزاری مراسم، همایش، نشست‌های علمی و حوادث سیاسی و اجتماعی مختلفی از جمله از موضع گیری شخصیت‌های حوزوی و جامعه مدرسین حوزه در مورد ورود زنان به ورزشگاه تا بررسی مستندات خبر حضور امام عسکری(ع) در گرگان توسط یکی از محققان بود.

حوزهبه گزارش ایکنا، حوزه علمیه در هفته‌ گذشته شاهد رخدادهای مختلفی بود که مهمترین آن‌ها از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد؛

موضع گیری در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها

بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها بار دیگر با موضع گیری برخی اعضای جامعه مدرسین رسانه‌ای شد؛ آیت‌الله عباس کعبی شامگاه جمعه، ۱۰ آبان، در جلسه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رئیس دادگستری استان قم که در دفتر جامعه مدرسین برگزار شد، بیان کرد: در زمان دولت قبلی ورود خانم‌ها به استادیوم‌ها مخالف شرع اعلام شد، امروز نیز فتوا همین است، اما متاسفانه دولت و وزارت ورزش و جوانان بدون توجه به فتوای مراجع تقلید این امکان را فراهم کردند و هیچ واکنشی علیه آن صورت نگرفت، پیشنهاد بنده این است که در قوه قضائیه مرکزی به نام تذکر، اخطار و محاکمه قضائی ایجاد شود.

واکنش جامعه مدرسین حوزه به روزنامه «اعتماد»
در پی درج مطلبی در روزنامه اعتماد با تیتر «ورزشگاه «آزادی» یا ورزشگاه «آقایان!؟» و بیان این مطلب در آن روزنامه که بیانیه «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» در زمینه مخالفت با ورود زنان به ورزشگاه‌ها تنها به امضای آیت‌الله محمد یزدی به عنوان «رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» رسیده است از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم متن جوابیه‌ای به این روزنامه ارسال و درآن تاکید شد که موضعگیری‌های جامعه مدرسین فردی نیست.
 
آیت‌الله جوادی آملی: تربیت، تنها با داشتن درس قرآن حاصل نمی‌شود
این مفسر قرآن در جلسه تفسیر سوره مرسلات گفت: ما به این عزیزان آموزش و پرورش عرض می‎کردیم این‌ها می‎گفتند ما الحمد لله بعد از انقلاب اسلامی تعلیم ما با تربیت تربیت ما با تعلیم، خیلی هماهنگ شد ما قبلاً مثلاً کم داشتیم الآن داریم. به ایشان عرض شد که توسعه تعلیم غیر از تربیت است. شما یک برنامه قرآن آوردی، برنامه روایت آوردی، سیره آوردی، این توسعه تعلیم است نه تربیت؛ تربیت کسی را بیاورید که دیدنش آموزنده باشد. این کلمات نورانی را بزرگان ما گفتند البته ریشه‎اش در روایات است: «من لا ینفعک لحظه لا ینفعک لفظه»; آن استادی که دیدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودی ندارد. آنکه دیدنش، سیره‎اش، سیرتش، رفتارش، گفتارش، آن کسی که در نمره‎دادن، آن کسی که در شایسته سالاری آن کسی که در ادب ورود و مانند آن، صد درصد دقیق نیست، لَحظ او و لحظات او معلم نیست، لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نیست، تربیت یک چیز دیگر است، تعلیم چیزی دیگر است؛ توسعه تعلیم تربیت نیست، درس قرآن، درس سنت، توسعه تعلیم است، نه تربیت؛ تربیت یعنی کسی که آدم وقتی که او را می‎بیند عوض بشود؛ رسل این طور هستند.
 
تبیین گفتمان علمی انقلاب با 2500 کتاب
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه، در گفت وگو با ایکنا گفت: طرح شناسایی آثار برتر و برگزیده را با همکاری ۱۴ مرکز معروف و برتر علمی شروع کردیم و این مراکز دو هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب را در سه هزار جلد برای ما فرستادند که شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ صفحه در ۲۲ جلد می شود و با عنوان مجموعه «کتاب شناخت آثار برتر علوم انسانی و اسلامی» در ذیل گفتمان علمی انقلاب به چاپ رسیده است.
 
نبوی: تربیت فقیه تنها هدف حوزه نیست

حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر اهمیت ایجاد تحول در حوزه، با پرداختن به اینکه باید ببینیم حوزه برای چه تشکیل شده است، تصریح کرد: همه کارهای علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیت طلبه باید متناسب با تعریف ما از چرایی تأسیس حوزه برنامه‌ریزی و اجرا شود.

نبوی با اشاره به اینکه همه طلاب را اگر با هدف رسیدن به اجتهاد تربیت کنیم و سوخت و سوزهای آن را به کارهای دیگر بفرستیم درست نیست، ابراز کرد: اولاً بسیاری از طلاب توان اجتهاد را ندارند، ثانیاً در بخش‌های دیگر مانند تبلیغ مبلغان کارآزموده، همچنین تربیت پژوهشگر هم نیازمند طلاب با سواد هستیم.

آیت‌الله فاضل در روز 13 آبان: سفارتخانه‌های آمریکا مراکزی برای استعمارگری

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، امروز، ۱۳ آبان ماه، در ابتدای درس خارج فقه خود گفت: 13 آبان، روزی است که یک حرکت بسیار مهمی در کشور ما اتفاق افتاد و باطن آمریکا و جوهر آمریکا و حقیقت این کشور استعمارگر را برای مردم ایران و برای دنیا روشن ساخت.
عضو جامعه مدرسین حوزه قم بیان کرد: تا قبل از آن شاید کمتر مردم توجه به این نکته داشتند که هدف آمریکا از ایجاد سفارتخانه در نقاط دنیا اهداف غیرانسانی، استعمارگری، جاسوسی و بهم زدن اوضاع در آن کشور در وقت مقتضی است. اینها چنین مرکزی را که باید به حسب طبیعی یک کارهای متعارف انجام بدهند تبدیل به مرکزی برای به استعمارکشاندن ملت‌ها کرده‌اند.
 
تأمل در واقعه یوم‌الخمیس  

محمد تیجانی سماوی، اسلام‌پژوه تونسی و یکی از علمای اهل سنت مالکی مذهب که شیعه شد، در نشست علمی «تحلیل حوادث پس از رحلت رسول‌الله(ص)» که ۱۳ آبان‌ماه، در سالن شهید صدر مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: تاریخ حقایق بسیار مهمی دربر دارد و ما را به اصل و ریشه مشکل اختلاف بین مسلمانان رهنمون می‌سازد که از روز «یوم‌الخمیس» آغاز شد؛ آن زمان که رسول‌الله(ص) فرمودند: «قلم و دواتی بیاورید تا برای شما وصیتی را بنویسم که هرگز گمراه نشوید»، یکی از کبار صحابه گفت: «کفانا کتاب‌الله» و از آن روز اختلاف آغاز شد. تأمل در واقعه یوم‌الخمیس، ریشه این اختلاف نهفته را عیان می‌سازد.

 

بررسی مستندات خبر حضور امام عسکری(ع) در گرگان

حجت الاسلام حسین حسینیان مقدم، استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در یادداشتی به بررسی مستندات حضور امام عسکری(ع) در گرگان پرداخت و گفت: عدم نقل خبر حضور امام عسکری تا قرن ششم و نیز سکوت منابع حدیثی، تاریخی و رجالی در باره راوی اول و دوم آن، خبر را با تردید جدی روبرو کرده، به گونه‌ای که رجال‌شناس برجسته‌ای مانند خویی، جعفر را مجهول و روایت را به لحاظ سند ضعیف و تستری آن را بی‌اعتبار شمرده است. افزون بر همه، در این خبر اشخاصی مانند ابواسحاق ابراهیم بن اسماعیل جرجانی(خَلَنْحي، خَلَنْجي یا جَلَخْتی)، احمد فرزند او، مبارک خادم، صلت نواده جعفر و نصر بن جابر نام برده شده که هیچ یک از اینان نیز شناخته شده نیستند و در منابع نامی از آنان برده نشده است. هم‎چنین در یک خبر چندین معجزه و کرامت نام برده شده که سزاوار بود، در منابع متقدم شیعی نقل می‌شد. 
 
تفکر الهی می‌گوید «اسلحه» را بگذار و «قلم» را بردار
آیت الله جوادی آملی در دیدار دیمیتری الکساندر کیس، سفیر یونان در ایران گفت: این تفکر و سخنانی است که بوی وحدت بین تفکر یونان و تفکر الهی ما را می‌دهد، این تفکر الهی می‌گوید اسلحه را بگذار و قلم را بردار! دین به «قلم» قسم یاد می‌کند نه به اسلحه و موشک! حرف‌های سقراط و افلاطون نیز از این جنس است.
انتهای پیام
captcha