لزوم به کارگیری نیروهای متخصص برای معرفی ایران و تشیع به جهانیان
کد خبر: 3856065
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
حجت‌الاسلام آقامحمدی مطرح کرد:

لزوم به کارگیری نیروهای متخصص برای معرفی ایران و تشیع به جهانیان

گروه بین‌الملل ــ نماینده جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه در آفریقای جنوبی با تأکید بر استفاده از نیروهای متخصص برای معرفی ایران و تشیع به جهانیان، گفت: در بسیاری از موارد، افرادی که به چنین مأموریت‌هایی می‌روند، انگیزه و دانش کافی برای انجام کار ندارند. این افراد باید مسلح به دانش روانشناسی، تاریخ، حساسیت فرهنگی و آداب اجتماعی کشور مرتبط باشند.

آسیب‌ها و راهکارهای رفع تفرقه میان مسلمانان خاورمیانهحجت‌الاسلام مرتضی آقامحمدی، مدیر گروه مطالعات اسلامی جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه و نماینده این مرکز در آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره حربه‌ها و ابزارهایی که دشمنان اسلام و تفرقه‌افکنان به کار می‌گیرند، با تأکید بر اینکه باید در میان‌ جریان‌های مختلفی که در منطقه در حال وقوع است، صدای حق را به گوش کسانی که طالب آن هستند برسانیم، ادامه داد: یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی که می‌تواند تفرقه را از میان ببرد، آن است که مخاصمه و نزاع سیاسی را کاهش دهیم.

این کارشناس تصریح کرد: هر چه تفرقه میان ایران و کشورهای منطقه بیشتر کاهش یابد، تبلیغاتی که علیه ایران در قالب ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی انجام می‌شود کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید تنش‌های سیاسی را تا جایی که می‌توانیم باید با بزرگواری و سعه صدر نادیده بگیریم، اظهار کرد: این رویکرد به صلاح اسلام، تشیع و ایران است. در این راستا باید بازار اطلاع‌رسانی درباره اسلام را تقویت کنیم.

نماینده جامعة‌ المصطفی(ص) در آفریقای جنوبی تصریح کرد: به میزان هجمه‌ای که به اسلام وارد شده است، کار متقابل نکرده‌ایم. یکی از مسائل ما در این باره، موضوع تبلیغ در حوزه بین‌الملل است. نیروهای بین‌الملل ما در بسیاری از موارد متأسفانه از نظر کیفیت چندان مطلوب عمل نکرده‌اند.

وی که دکترای شیعه‌شناسی نیز دارد، در توضیحات بیشتر گفت: یکی از مسائلی که در ایران وجود دارد آن است که مسافرت و مأموریت خارج از کشور، کالای لوکس به شمار می‌آید. از این منظر رقابت بسیار زیاد است تا افراد بتوانند چنین فرصت‌هایی را تصاحب کنند.

آقامحمدی افزود: در بسیاری از موارد، افرادی که به چنین مأموریت‌هایی می‌روند، انگیزه و دانش کافی برای انجام کار ندارند. این افراد باید مسلح به دانش روانشناسی، تاریخچه، حساسیت فرهنگی و آداب اجتماعی کشور مرتبط باشند و در صورتی که این گونه موضوعات را ندانند نمی‌توانند تأثیرگذاری مثبتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانستن دین اسلام در کشورهای مختلف از سوی افرادی که به مأموریت می‌روند کفایت نمی‌کند، توضیح داد: در این باره اعزام نیروهای کیفی و بها دادن به آنها می‌تواند راهگشا باشد. این افراد می‌دانند چه چیزی را چگونه و در چه حد و اندازه‌ای مطرح کنند. آنها همچنین باید به زبان رسانه‌ای مسلط باشند.

آقامحمدی در این باره با مطرح کردن پیشنهاداتی چون تولید کتاب مفید و کلیپ‌های کوتاه با کیفیت برای معرفی ایران و اسلام به جهان، افزود: معمولاً همه افراد کلیپ‌های سی ثانیه‌ای و یک دقیقه‌ای را می‌بینند. بر همین اساس باید فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.

این کارشناس شبکه‌های مذهبی انگلیسی‌زبان به بیان مصداقی در این باره پرداخت و گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با تمام شرارت‌هایی که داشت،‌ یک کار خوب کرده و آن این است که بودجه تبلیغاتی خود را کاهش داده است.

وی در ادامه این مطلب توضیح داد: اگر بودجه تبلیغاتی در کشورهای مختلف کاهش یابد، به راحتی می‌توان با کشورهای اهل تسنن که در منطقه حضور دارند ارتباط برقرار کرد و واقعیت‌های اسلام و ایران را به آنها گفت.

آقامحمدی ادامه داد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مبلغان سعودی و وهابی نتوانند دروغ‌پردازی کنند و اولویت آنها از حمله به ایران به سوی دیگری متمایل شود، می‌توان بسیاری از مسائل را رفع کرد.

وی از جاذبه‌های اهل تسنن که در ایران حضور دارند یاد کرد که به واسطه استفاده از آنها می‌توان بسیاری از مخاصمات را از میان برد.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha