شماره ۷۵ فصلنامه «اقتصاد اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 3856944
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹

شماره ۷۵ فصلنامه «اقتصاد اسلامی» منتشر شد

گروه اقتصاد ـ شماره هفتاد و پنجم فصلنامه علمی پژوهشی «اقتصاد اسلامی» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش ایکنا، این شماره حاوی 9 مقاله با عناوین «کارایی روش شهید صدر در کشف نظریه اسلامی عدالت اقتصادی» به قلم سیدحسین میرمعزی و محمدتقی نظریان مفید «رابطه بین مصرف‌گرایی و سرمایه فرهنگی با تأکید بر ارزش‌های دینی» نوشته مرضیه شریفی نژاد و اصغر میرفردی «مفهوم فقر اقتصادی و تبیین راهکار زکات در رفع آن» به قلم محمد مهدی عسگری و احمد محمدی‌پور «برآورد میزان تأثیر خمس و زکات بر منحنی ‌لورنز و ضریب جینی» نوشته مرتضی حسن شاهی «بررسی عوامل تأثیرگذار بر ریسک اعتباری در بانک‌های اسلامی» نوشته محمد ندیری، سیدعباس موسویان و جلال نادری است.

«اقتضائات شرعی ضمانت سپرده‌ها در بانکداری ایران مبتنی فقه امامیه» نوشته محمدامین صلواتیان، محمد طالبی حسین حسن‌زاده، «مقایسه نوسانات ثروت کارآفرین در یک اقتصاد باز مشارکتی با یک اقتصاد مبتنی بر استقراض ربوی» به قلم علی صادقی‌همدانی، کریم اسلاملوئیانريال، کاظم یاوری و پرویز رستم زاده «ضرورت و الزامات قانون شفافیت در حوزه بودجه‌ریزی کشور» نوشته صمد عزیزنژاد و «طراحی اوراق بهادار اسلامی قابل‌تفکیک و قابل‌‌تبدیل بر اساس فقه امامیه» نوشته محمد توحیدی و میثم کریمی، دیگر مقالات این شماره هستند.

در بخشی از مقاله «کارایی روش شهید صدر در کشف نظریه اسلامی عدالت اقتصادی» آمده است:  شهید صدر در کتاب «اقتصادنا» از روش کشفی، برای تبیین مکتب اقتصادی اسلام بهره می‌گیرد. از آنجا که نظریه عدالت متمایز از نظریه مکتب است؛ می‌توان این سؤال را پرسید که آیا روش کشفی، کارایی لازم جهت کشف نظریه عدالت را دارد؟ در این مقاله تلاش بر آن است تا به سؤال فوق به عنوان سؤال اصلی پژوهش پاسخ داده شود. در ادامه سعی بر آن بوده تا مبتنی بر روش تحلیل متن به ارزیابی جوانب مختلف روش کشفی ایشان، با لحاظ کردن اقتضائات موضوع عدالت، پرداخته شود.

در پایان مبتنی بر نقدهای صورت‌گرفته در خصوص پاسخ سؤال فوق قضاوت شود. نتیجه پژوهش این است که از یک سو موصوف نمودن نتایج برآمده از روش اکتشافی به صفت «اسلامی» در تردید قرار دارد و از سوی دیگر باید اذعان داشت که سنخیت تام با کارویژه و جایگاه عدالت ندارد؛ لذا نمی‌توان صرفاً به استفاده از این روش بسنده کرد. پیشنهاد ما استفاده از روشی ترکیب‌شده از استدلال قیاسی و روش کشفی است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این فصلنامه به این نشانی مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha