تعطیلات حوزه کاهش می‌یابد
کد خبر: 3857139
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
معاون آموزش حوزه‌های علمیه:

تعطیلات حوزه کاهش می‌یابد

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تعطیلات حوزه بسیار زیاد است، گفت: تعطیلات فراوان حوزه‌های علمیه یکی از مشکلات ماست و باید برای آن تمهیدات لازم اندیشیده شود زیرا از 365 روز سال فقط 110 جلسه درسی تشکیل می‌شود.

تعطیلات حوزه کاهش می‌یابدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه امروز 23 آبان‌ماه، در گردهمایی استادان سطوح عالی حوزه گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی اعضای شواری عالی این است که چگونه میان آزادی طلبه در انتخاب استاد، درس و ... که از سنت‌های اصیل حوزه است با سوء استفاده‌هایی که احیاناً صورت می‌گیرد تعادلی ایجاد کنیم.

وی افزود: در نهایت طرح هدایت علمی تربیتی مورد تصویب قرار گرفت که گرچه ایراداتی دارد ولی باز می‌تواند میان این دو موضوع تعادل برقرار کند و علاوه بر نظم و نظارت بر طلاب، آزادی آنان هم مخدوش نشود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در سال قبل در چهار کمیسیون مطالبی از سوی استادان ارائه شد. همچنین نزدیک به 40 - 50 مرکز و نزدیک به 4 هزار طلبه در این طرح شرکت کردند و نتیجه نشان می‌دهد که با وجود اشکالات، این قدم با موفقیت همراه بوده است و می‌توان روی این طرح حساب باز کرد.

رستم‌نژاد تأکید کرد: اجمالاً در این طرح طلبه در انتخاب درس، زمان کلاس و استاد آزاد است و در عین حال با استادانی در تماس است که مشاوره علمی و تربیتی می‌دهند.

لزوم توجه به سامانه دروس اساتید

رستم‌نژاد با اشاره به ایجاد سامانه دروس اساتید، گفت: امروز اگر بخواهیم در تولید دانش به‌روز باشیم باید از این ابزار استفاده کنیم؛ تمام استادانی که در درس خارج هستند می‌توانند وارد این سامانه شوند و درسشان را به صورت صوتی بارگذاری کنند همچنین هر طلبه می‌تواند این درس را دریافت و تقریرات، نقد و نظر خود را بر آن وارد کند. همچنین قابلیت جستجو برای استاد وجود دارد تا ببیند که آیا افراد دیگری هم در این موضوع بحث دارند یا نه؛ مثلاً چه کسانی در بحث پیوند اعضاء بحث و درس دارند.

معاون آموزش حوزه ابراز کرد: از 36 استاد شاخص حوزه 33 هزار جلسه درس به صورت صوتی در این سامانه وجود دارد و 24 هزار طلبه هم تقریرات خود را به این دروس اضافه کرده‌اند و قابلیت توسعه هم دارد.

وی با اشاره به تعطیلات حوزه اظهار کرد: از مجموع 365  روز سال تنها 110 جلسه درسی تشکیل می‌شود، یعنی یک‌ سوم سال کلاس درس برقرار است و لذا باید برای این مسئله تدبیری اندیشید.  باید تعطیلات را کاهش دهیم و به ویژه اینکه از ظرفیت روزهای پنجشنبه استفاده کنیم.

اخلاق و ساده‌زیستی در حوزه رو به فراموشی است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین پناهنده، استاد حوزه، در این مراسم در سخنانی به سیره اخلاقی استادان در انگیزه‌بخشی و معنویت دهی به طلاب اشاره کرد و گفت: ساده‌زیستی و زهد، اخلاص، اخلاق شاخصه‌های کارآمدی در طلاب است که تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده است. اساتید اهتمام جدی به تربیت طلاب در بعد اخلاقی ندارند، در حالی که یکی از سیره‌های ثابت اساتید سلف همنشینی با طلاب، توجه به مشکلات تربیتی، فکری و حتی معیشتی آنان بوده است.

پناهنده تصریح کرد: وجود نظام نانوشته اخلاقی و منسجم به طلاب جوان در طول تاریخ حوزه منتقل می‌شد که این روش تغییر یافته است؛ تغییر نگرش استادان در این مسئله و تأکید حداکثری بر تدریس و واگذاری همه مسئولیت‌های تربیتی به استادان مشاور و مسئولان حوزه از جمله مشکلات است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: مشکل کنونی حوزه امروز فقدان معنویت در اساتید نیست زیرا خیلی ها اخلاص دارند بلکه مشکل ایجاد فاصله نامبارک میان استاد و طلاب در تربیت طلبه از سوی استاد است. متولی اصلی اخلاق و تربیت، حوزه علمیه است و حوزه نباید نظاره‌گر تنزل موقعیت خود و مرجعیتش در میان مردم باشد؛ استادان حوزه باید در تحقق بیانیه انقلاب اهتمام لازم را داشته باشند؛ از جمله اینکه تلاش توأم با صدق و ورع در دعوت مردم به دین داشته باشند و در برابر اشرافی‌گری قارونیان بی‌تفاوت نباشند.

انتهای پیام
captcha