سیره پیامبر اکرم(ص)؛ بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3857273
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸

سیره پیامبر اکرم(ص)؛ بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی

گروه معارف ــ خدای متعال در معرفی نبی مکرم اسلام فرموده: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ» و اشاره بر این واقعیت دارد که پیامبر اکرم(ص) مثل همه ما انسان‌هاست، بین مردم متولد و بزرگ شد و تمام جزئیات زندگی او ثبت و ضبط شده، در جامعه امروز بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی، سیره نبی مکرم اسلام(ص) است.

قرآن کریم در رابطه با جایگاه پیامبر اکرم(ص) آیات فراوانی دارد، از آن جمله خدای متعال در آیه ۱۰۷ از سوره مبارکه انبیا فرموده است: «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم». آیه فوق با اینکه کوتاه است ولی دریایی از معانی را در خود جای داده و برای درک هرچه بیشتر آن به اولین آیه از سوره مبارکه حمد باید مراجعه کنیم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان است». طبق این آیه شریفه، عالمین یعنی هر چه در این جهان جز خدا هست از انبیا و اولیا، انسان‌ها از اولین تا آخرین، نباتات و جمادات.

به گزارش ایکنا از گیلان، خدای متعال در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه فرموده: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است».

در این آیه شریفه خدای متعال چند وصف در مورد نبی مکرم اسلام(ص) عنوان کرده و در ابتدا «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُول» پیامبر را به‌عنوان رسول معرفی کرده، رسولی که رسالتش تا روز قیامت ادامه دارد و این پیوند را هر شبانه‌روز چندین بار با اذان و اقامه و در نمازهای یومیه بیان می‌کنیم و به رسالتش شهادت داده و بر مقام والایش صلوات می‌فرستیم.

در ادامه آیه «مِنْ أَنْفُسِكُمْ» اشاره بر این واقعیت دارد که پیامبر اکرم(ص) مثل همه ما انسان‌هاست، بین مردم متولد و بزرگ شد و تمام جزئیات زندگی او ثبت و ضبط شده و در جامعه امروز بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی، سیره نبی مکرم اسلام(ص) است. از جمله رفتار آن حضرت وقتی در محضر یارانش بود با تواضع دایره‌وار می‌نشست و اگر غریبه ای وارد مسجد می‌شد پیامبر را نمی‌شناخت با خوشرویی با وی برخورد می‌کرد، قطعاً این رفتار پیامبر اکرم(ص) تلنگری برای همه ماست که اگر به مقامی رسیدیم مغرور نشویم و خود را برتر از زیردستان ندانیم.

پیامبر اکرم(ص) در هنگام روبه‌رو شدن با برادران دینی با روی گشاده مصاحفه کرده و دست می‌داد و تأکید داشت هر جا که به عنوان مهمان می‌رود میزبان در پذیرایی خود را به زحمت نیندازد.

رفتار آن حضرت در خانواده نیز الگویی برای همه مردان است به‌عنوان نمونه رسول خدا(ص) فرمود: «نشستن مرد نزد زن و فرزندش نزد خدای متعال محبوب‌تر از اعتکاف او در مسجد من است» و همین مسئله اهمیت توجه و محبت مرد نسبت به همسر و اعضای خانواده را به خوبی بیان می‌کند.

شایسته است، جشن‌های این ایام که به بهانه بزرگداشت مقام پیامبر اکرم(ص) برگزار می‌شود فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر با رفتار والای پیامبر(ص) و نهادینه کردن آن در زندگی روزمره ما باشد و قطعاً توجه به این مسئله ضروری است هر چند طبق تأکید خدای متعال پیامبر اکرم(ص) «مِنْ أَنْفُسِكُمْ» و همانند ماست ولی از جانب خدا حرکت می‌کند.

در ادامه آیه شریفه «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّم» یعنی پیامبر اکرم(ص) در عین حال که از جانب خدا آمده ولی سختی‌های شما برای او گران تمام می‌شود زیرا نبی مکرم شریک درد مردم بود و احساس مسئولیت نسبت به آحاد جامعه داشته و دارد. همچنین بنابر «حَرِيصٌ عَلَيْكُم» نسبت به هدایت مردم حریص است و بر این مسئله اهمیت می‌دهد و اگر کسی هدایت نشود نگران است هرچند این مسئله فقط مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش نیست بلکه امروز هم پیامبر نسبت به مردم و به‌ویژه مسلمانان مسئول است و ما نیز در قبال او مسئول هستیم زیرا در نماز خود شهادت به رسالتش می‌دهیم.

در پایان آیه خدای متعال می‌فرماید: «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»؛ همین «رَءُوفٌ رَحِيمٌ» از صفات خدای متعال است که در اینجا پیامبر خود را با این دو صفت معرفی کرده و می‌توان گفت خدای متعال این را به ما القا می‌کند پیامبری که من برای شما فرستادم در این عالم هستی آیینه تمام‌نمای خداست.

انتهای پیام
captcha