از طلوع شمس تا تلألؤ ضحی/ روزی كه بهار را به ارمغان آورد
کد خبر: 3857298
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

از طلوع شمس تا تلألؤ ضحی/ روزی كه بهار را به ارمغان آورد

گروه اجتماعی ــ آنقدر ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) برای عالمیان فرخنده بود كه خداوند منت بر سر زمینیان گذاشت و آیه یك سوره شمس را نازل فرمود «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا؛ سوگند به خورشید و تابندگی‌اش» كه در آن پیامبر(ص) به عنوان شمس و نور این خورشید به‌عنوان ضحاها در تفاسیر ائمه به امام صادق(ع) تفسیر شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، بهار فرا رسید و خورشید عالم‌‌تاب طلوع كرد و انوار پرتلالوش را بر جهانیان گسترانید. رحمت خدا بر بندگان نازل شد و دردانه‌ترین مخلوق خداوند پا به عرصه وجود نهاد.

1400 سال پیش در چنین روزی حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) متولد شد و جهان به واسطه نزول این رحمت عظیم الهی، مصفا گشت؛ چرا كه او «رحمةللعالمین» بود.

حضرت محمد مصطفی(ص) بنده‌ای است كه خداوند بارها و بارها در كتاب آسمانی خود، قرآن كریم با القاب و صفات متعددی از او یاد می‌كند. رسول، نبی و امی، مزمل و مدثر، احمد، محمد، مصطفی، كریم، نور، نعمت، رحمت، عبد، شاهد، مبشر، نذیر، داعی، عبدالله، منذر، مذكر و غیره همه از اسمائی است كه خداوند برای این دردانه خود عنوان كرده است.

شیوه تبلیغ پیامبر(ص) در قرآن

علاوه بر این‌ها اهمیت و رسالت پیامبر(ص)، آنقدر اهمیت دارد كه خداوند بارها در قرآن كریم از شیوه تبلیغ و خصایص این پیامبر خود سخن به میان می‌آورد. «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم» (آیه ۱۰۷ انبیا)، «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِینَ؛بال خویش را براى مؤمنان فرو گستر» (آیه ۸۸ حجر)، «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ؛ گذشت پیشه كن و به [كار] پسندیده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب» (آیه ۹۹ اعراف).

به راستی خداوند برای چه ویژگی‌های پیامبر خود را این چنین بیان می‌كند؟ آیا جز این است كه می‌خواهد پیروان این پیامبر را به همان راهی هدایت كند كه پیامبر و رسولشان در آن راه گام نهاده است و از اینجاست كه می‌توان ویژگی‌های دین اسلام را برشمرد.

از سوی دیگر در چنین روزی نیز امام جعفر صادق(ع)، ششمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت متولد شد كه او هم خورشید مكتب تشیع است و این مكتب در سایه فعالیت‌های آنان امام قوام یافت.

امام صادق(ع) معناكننده اسلام نبوی است

آنقدر این دو واقعه برای عالمیان فرخنده بود كه خداوند منت بر سر زمینیان گذاشت و آیه یك سوره شمس را نازل فرمود «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا؛ سوگند به خورشید و تابندگى‏اش» كه در آن پیامبر(ص) به‌عنوان شمس و نور این خورشید به‌عنوان ضحاها در تفاسیر ائمه به امام صادق(ع) تفسیر شده است و وقتی خورشید و نور خورشید در چنین ماهی طلوع کنند، که همان تولد رسول خدا(ص) و امام صادق(ع) است، این ماه بهاری می‌شود؛ لذا ماه ربیع‌الاول به دلیل طلوع حقانیت اسلام و آخرین پیامبر خدا و خورشید تشیع، بهار نام‌گذاری شده است.

آنچه مهم است پیامی است که این دو تولد در ۱۷ ربیع‌الاول دارد و تقارن ظرف زمانی میلاد مؤسس و بنیانگذار اسلام و احیاگر اسلام با هم، تقارن معناداری است و باید ما روی این تصمیم خدا دقت کنیم و بدانیم که امام صادق(ع) معنا‌کننده اسلام پیامبر و نبوی است.

برپایی جشن و سرور در 350 بقعه متبركه فارس

به‌مناسبت فرا رسیدن این دو عید بزرگ و فرخنده امروز سراسر كشور اسلامی‌مان غرق در شور و نشاط است و جشن‌های این اعیاد در تمام نقاط مذهبی به خصوص بقاع متبركه در حال برگزاری هستند. در استان فارس نیز این مراسم‌ جشن و سرور در بیش از 350 بقعه متبركه شاخص استان و همچنین حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از شب گذشته، 23 آبا‌ن‌ماه آغاز شده و تا امشب این مراسم‌ ادامه دارند.

انتهای پیام
captcha