جای خالی بانک اطلاعات جامع شهدا
کد خبر: 3857521
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

جای خالی بانک اطلاعات جامع شهدا

کانون خبرنگاران نبأ ــ در میان این همه سازمان و ارگان فرهنگی و مرتبط با موضوع شهدای عزیز، جای خالی بانک اطلاعات جامع شهدا شاید کمی تعجب‌برانگیز باشد؛ چه اینکه در عصری که به نام عصر ارتباطات نام گرفته است و در محیط تحت وب، هیچ اثری که معرف وجود چنین بانک اطلاعاتی باشد در دسترس نیست.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقاً در فضایی که می‌رفت تا ایران تازه اسلامی شده، آرامش نسبی را به خود تجربه کند، در میانه سال ۱۳۵۹ خورشیدی با زمینه‌سازی و تحریک‌های دشمنان قسم خورده این مرز و بوم و استکبار جهانی مورد تهاجم همسایه غربی خود قرار گرفت. کشوری که تازه از زیر بار ناملایمات انقلاب می‌خواست جانی بگیرد و نفسی تازه کند؛ اما نه تنها بر این امر دست نیافت بلکه خود اسیر بلیه‌ای به نام جنگ و آن هم جنگ تحمیلی شد.
دشمنان این انقلاب و نظام به خیال خام خود می‌خواستند تا در مدت زمان چند ماه به هدف شوم خود رسیده و ریشه این انقلاب را بخشکانند، اما در این سوی مرزها بودند مردان و زنانی که نه تنها با هدف دشمنان این کشور و انقلاب هم‌خوانی نداشتند، بلکه با روبرو شدن و مشاهده وضعیت موجود به سراغ هم‌گرایی بیشتر و هم‌افزایی بالاتری نسبت به قبل رفتند و در یک نبرد نابرابر به مدت هشت سال از کیان نظام و کشور خودساخته خود به بهترین وجه ممکن دفاع کردند.
حاصل این دفاع جانانه شد به رسمیت شناخته شدن مرزهای جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، ایدئولوژیک و البته شهیدان راه حق و حقیقت. شهدایی که به گواه آیات نورانی قرآن کریم «عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» هستند و به تعبیر امام خمینی(ره) «شمع محفل بشریتند». اما به راستی و چنانچه بخواهیم از جایگاه معنوی این ستارگان چشم‌پوشی کنیم؛ از اطلاعات فردی چقدر آگاهی و چقدر در تهیه بانک اطلاعات فردی این ستارگان در سطح ملی اقدام شده است؟ به نظر می‌آید ارگان‌های فرهنگی ذی‌ربط عموماً و نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران در این موضوع کاستی‌هایی دارند که جا دارد نهادهای انقلابی به این امر توجه کرده و حداقل در پی راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی شهدای هشت سال دفاع مقدس؛ اعم از شهدایی که در جبهه جنگ به این درجه نائل شدند یا اینکه پس از تحمل رنج و درد بیماری در بستر جانبازی به مقام رفیع شهادت رسیدند برآید.
با تأمل بر این کلام مقام معظم رهبری که فرموده‌اند «ما روی مسئله‌ شهدای‌مان انصافاً کم‌کاری کردیم» و تأکید ایشان بر این نکته که به نظر می‌رسد که این کار را هم بایستی سپرد به جناح فرهنگی مؤمن انقلابی مردمی خودجوش؛ اوج کم‌کاری نهادهای فرهنگی و انقلابی برجسته می‌شود.
به نظر می‌آید در میان این همه سازمان و ارگان فرهنگی و مرتبط به موضوع شهدای عزیز، جای خالی بانک اطلاعات جامع شهدا شاید کمی تعجب‌برانگیز باشد. چه اینکه در عصری که به نام عصر ارتباطات نام گرفته است و در محیط تحت وب؛ هیچ اثری که معرف وجود چنین بانک اطلاعاتی باشد در دسترس نیست. شاید سازمان‌های مختلفی وجود داشته باشند که به‌طور جزیره‌ای و مستقل در سایت، سامانه و پرتال داخل سازمانی خود و البته برای جمع محدودی از شهدا چنین اقدامی کرده باشد؛ اما نگارنده تأکید می‌کند جای چنین بانک اطلاعاتی که جامع و متمرکز باشد در محیط وب از هر حیث خالی است.
با عنایت به وجود تعاریف زیادی از «بانک اطلاعات» یا «پایگاه داده»؛ اگر بخواهیم از عبارت‌های تخصصی دوری کنیم و به‌ صورت ساده مفهوم بانک اطلاعات را بیان کنیم، می‎توان گفت همان‌طور که از نام آن پیداست، بانک اطلاعات محلی برای نگهداری اطلاعات و پردازش روی اطلاعات است. البته باید دقت کرد که این مهم می‌تواند با کمترین هزینه بهترین شکل ممکن و البته در وسعت ملی انجام شود.
حداقل کار ممکن برای شهدای عزیزمان تهیه و راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی یا بانک جامع اطلاعات در محیط و فضای تحت وب است. حداقل مزیت راه‌اندازی این بانک اطلاعات ارائه آمار و نیز شرح مختصری از زندگی‌نامه شهدای عزیز است و این امکان برای کاربران ایجاد می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه به اطلاعات نسبتاً خوب و عمومی از شهدای عزیز دسترسی پیدا کنند.
به قلم علی مشیری‌نیا
انتهای پیام
captcha