حمایت از تولید یک فرمانده واحد می خواهد/ برای «نقدینگیِ وحشی» چاره‌اندیشی نشده است
کد خبر: 3858680
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۳
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ محقق‌نیا بیان کرد:

حمایت از تولید یک فرمانده واحد می خواهد/ برای «نقدینگیِ وحشی» چاره‌اندیشی نشده است

گروه اقتصاد ــ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه گفت: وزارت صنعت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر بخش‌های اقتصادی باید در راستای حمایت از تولید داخلی، یک فرماندهی واحد تشکیل دهند؛ دولت باید این فرمانده را مشخص کند و او هم به مردم گزارش دهد.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز ۲۸ آبان‌ماه، در دیدار دو هزار و پانصد نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور تأکید کردند: کار و راهبرد اساسی «مصون سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع می‌کنم.

ایشان مسلح کردن انقلاب به سلاح و اراده تولید داخلی را علاج مشکلات برشمردند و افزودند: تنها راه حل مسائل موجود، این است که مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف کنیم که آثار مثبت حرکت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.

برای مشاهده متن کامل سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدار اینجا کلیک کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا، در این زمینه بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که هرچه نیاز کشور به خارج کمتر شود می‎تواند کمک کند که در شرایط تحریم، بهتر عمل کرده و به خوبی از این شرایط عبور کنیم چراکه یکی از حربه‌های دشمنان این است که نیاز ما به واردات کالا بیشتر شود و در نتیجه نیازمند ایجاد درآمد ارزی باشیم.

واردات؛ پاشنه آشیل اقتصاد ایران

وی با بیان اینکه باید واردات در کشور را به حداقل برسانیم ادامه داد: هرچه نیاز ما به واردات بیشتر شود نیاز به ارز بیشتری هم داریم و در نتیجه نیاز به خارج و به فروش نفت بیشتر می‎شود و این هم یک پاشنه آشیل برای ما است. از سوی دیگر اگر تولید داخلی بیشتر شود نیازهای ما به واردات هم کمتر خواهد شد و در واقع سیاست جایگزینی واردات را اعمال کرده‌ایم.

محقق‌نیا با اشاره به مزایای رونق تولید در کشور افزود: از سوی دیگر وقتی تولید در کشور ما رونق بگیرد اشتغال هم رونق خواهد گرفت و مشکل بیکاری هم برطرف خواهد شد. بسیاری از مشکلات در کشور ما و همچنین اعتراضات به دلیل بیکاری و درآمد اندک خانوارها است که اکنون بسیار تحت فشار هستند و قاعدتاً لب به اعتراض باز می‎کنند.

باید اقتصادمان را شفاف کنیم

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: با این اوصاف حمایت از تولید داخلی به افزایش رفاه و رضایتمندی در کشور کمک خواهد کرد. واقعاً در کشور ما هیچ حمایت خاصی از تولید به صورت عملی صورت نمی‌گیرد. جمله معروفی هم هست که تولید در ایران یا از روی عشق است یا از روی دیوانگی. تا وقتی واردات و دلالی مقرون به صرفه است و سودهای آنچنانی در واردات و دلالی است عملاً سودهای معقول و سطح پائین تولید نمی‎تواند پاسخگوی سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

هرچه نیاز ما به واردات بیشتر شود نیاز به ارز بیشتری هم داریم و در نتیجه نیاز به خارج و به فروش نفت بیشتر می‎شود و این هم یک پاشنه آشیل برای ما است

وی بیان کرد: اگر قرار است تولید داخلی در اقتصاد ما مقرون به صرفه باشد باید جلوی دلالی را بگیریم، باید اقتصادمان شفاف شود و با کسانی‌که از خرید و فروش سکه، اتومبیل، مسکن و.... سودهای زیادی به دست می‌آورند برخورد کنیم. اگر از این افراد مالیات به اندازه کافی بگیریم و با سیاست‎های یارانه‌‌ای به بخش تولید کمک کنیم، تولید ما جان خواهد گرفت و خواسته مقام معظم رهبری هم محقق خواهد شد.

سهم تولید از تسهیلات بانکی 20 درصد است

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهمی که می‎تواند به کمک تولید بیاید سیستم بانکی است. امروزه حدود 60 درصد منابع بانکی به بخش‌های غیر رسمی و دلالی و بخش واردات و بازرگانی اختصاص پیدا می‎کند و بخش تولید ما سرش بی‎کلاه مانده است. سهم بخش صنعت و تولید ما از تسهیلات بانکی حدود 20 درصد است و این یک فاجعه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر دولت و بانک مرکزی می‎خواهند از تولید حمایت کنند باید سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی را افزایش دهند. البته به صورت دستوری نمی‌توان از تولید حمایت کرد بلکه باید سیاست‌های تشویقی در نظام بانکی اعمال شده و از سوی دیگر موانع بخش تولید برداشته شود تا این بخش بتواند تولیدات خود را بفروشد و تسهیلاتی که گرفته است را بازپس دهد.

هزینه تولید داخلی چگونه کم می‎شود؟

وی ادامه داد: اگر یک تولیدکننده داخلی بخواهد محصولات خود را بفروشد باید واردات محصولات مشابه کمتر شود. مسئله دیگر این است که برای اینکه تولید داخلی مقرون به صرفه شود نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیادی هستیم. همچنین باید سرمایه در گردش واحدهای تولید را تأمین کنیم و دوره صفر تا صد خرید مواد اولیه تا تولید و فروش کالا به صورت نهایی را هر چه می‎توانیم کوتاه‌تر کنیم.

محقق‌نیا افزود: تولید داخلی با هزینه‌ها بسیار و فرایندهای طولانی قاعدتاً نمی‎تواند با تولیدکننده خارجی رقابت کند. باید دوره خواب سرمایه تولیدکننده داخلی را کوتاه کنیم. این دوره زمانی کوتاه می‌شود که تولیدکننده بتواند محصول خود را سریع‌تر بفروشد و نیاز وی به دپوی مواد اولیه کمتر باشد و خرید مواد اولیه از خارج یا داخل، از سه ماه به یک ماه برسد. این اقدامات باعث خواهد شد که هزینه‌های تولید داخلی کاهش پیدا کند.

سیستم بانکی مشکلات خاص خود را دارد

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت تنظیم بازار توسط دولت یادآور شد: وقتی‌که محصولات داخلی به فروش برسند فاصله میان خرید مواد اولیه تا فروش نهایی کاهش پیدا خواهد کرد. مهم‎ترین اقدام در این راستا جلوگیری از واردات بی‎رویه است. همه این اتفاقات به هم وصل هستند و نقش اصلی در این زمینه هم بر عهده دولت است. این دولت است که می‎تواند فرایندهای مرتبط با بازار را تنظیم کرده و از واردات بی‎رویه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: دولت هم باید از نظام بانکی حمایت کند تا سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی را فراهم کند. به هر حال سیستم بانکی هم سرمایه مردم را در اختیار دارد و باید سود پرداخت کند و با مشکلات خاص خودش مواجه است. وقتی موظف است به سپرده‎گذار 20 درصد سود دهد از سوی دیگر باید از تولیدکننده هم 20 یا 25 درصد سود بگیرد اما تولید ما پاسخگوی پرداخت چنین سودی نیست.

بخش تولید نیازمند یارانه دولتی است

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: در چنین شرایطی نیازمند یارانه‌های قابل توجهی هستیم که دولت به بخش بانکی بدهد تا از تولید حمایت کند. دولت در بسیاری از مواقع هدایت کننده است. بنده قبول دارم که اکنون دولت ما منابع کافی در اختیار ندارد و حتی برای پرداخت‌های جاری دچار مشکل است اما در بسیاری از مواقع با سیاست‌گذاری درست می‎تواند بازار را تنظیم و بخش خصوصی را فعال، پویا، بانشاط و امیدوار کند که تولید مقرون به صرفه است.

تولید در ایران یا از روی عشق است یا دیوانگی/ برای «نقدینگیِ وحشی» چاره‌اندیشی نشده است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروزه تولید ما فرعی حساب می‌شود و تولیدکننده باید از هفت خان رستم بگذرد تا بتواند به سودآوری برسد و در این راستا با دغدغه‌های بسیاری مواجه است. در واقع هزار اما و اگر جلوی تولیدکننده داخلی وجود دارد لذا اگر دولت بخواهد، می‎تواند با سیاستگذاری درست از تولید داخلی حمایت کند.

دولت نیمی از سود تسهیلات تولیدکنندگان را بر عهده بگیرد

محقق‌نیا یادآور شد: دولت می‎تواند نرخ تسهیلاتی که سیستم بانکی به بخش تولید می‌دهد را به 10 درصد برساند. در واقع نصف تسهیلات 20 درصدی را را دولت پرداخت خواهد کرد و نصف آن هم بر عهده مردم است. با این کار می‎تواند سرمایه بسیاری را به سمت رونق تولید هدایت کند. دولت می‎تواند با سیاست‌های تشویقی و سیاستگذاری درست، از جمله بستن راه واردات، بستن راه دلالی و جلوگیری از سودهای بادآورده در بخش دلالی، سرمایه‎های کشور را به سمت تولید هدایت کند.

قبول دارم که اکنون دولت ما منابع کافی در اختیار ندارد و حتی برای پرداخت‌های جاری دچار مشکل است اما در بسیاری از مواقع با سیاست‌گذاری درست می‎تواند بازار را تنظیم و بخش خصوصی را فعال، پویا، بانشاط و امیدوار کند که تولید مقرون به صرفه است

این کارشناس اقتصاد اسلامی ادامه داد: اگر سود در بخش تولید بیشتر از بخش دلالی باشد قاعدتاً همه مردم مایل هستند سرمایه خود را به بخش تولید ببرند. امروز نقدینگی سرگردان در کشور ما بیداد می‌کند. این نقدینگی وحشی و به دنبال سودهای بادآورده است. دولت باید جلوی این را بگیرد و در این زمینه نیازمند سیاستگذاری درست است.

دولت با سیاستگذاری مناسب جلوی دلالی را بگیرد

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: اگر دولت پول هم نداشته باشد با سیاستگذاری درست می‎تواند جلوی دلالی‌گری و سودهای بادآورده را بگیرد. باید مجموعه دولت در این زمینه به وظایف خود به خوبی عمل کند. این اقدامات به یک وزارتخانه خاص هم برنمی‎گرد بلکه هم وزارت صنعت، هم بانک مرکزی، هم وزارت اقتصاد و سایر بخش‌های اقتصادی باید در راستای حمایت از تولید داخلی، یک فرماندهی واحد تشکیل دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه رونق تولید نیازمند حضور همه بخش‌های دولت است گفت: بنده بر تشکیل این فرمانده برای حمایت از بخش تولید تأکید دارم. دولت باید این فرمانده را مشخص کند و او هم به مردم گزارش دهد. به نظرم با سیاست‌های درست می‎تواند در مدت یک ماه، تولید را راه انداخت؛ به شرطی که همه بخش‌های دولت پای کار بیایند. مقام معظم رهبری هم به عنوان دیدبان عالی این کشور، نکات را به درستی بیان می‎کنند و دولت هم باید به خوبی در این زمینه عمل کند.

تولید را بی‎پناه رها کرده‎ایم

وی با اشاره به عواقب دلالی‌گری برای اقتصاد کشور ادامه داد: مقابله با دلالی‎گری امکان‌پذیر است. امروزه تولید در کشور ما نهایتاً 25 درصد سود داشته باشد اما واردات 100 درصد سود دارد. بخش‌های دلالی می‎گویند اگر 100 درصد سود نداشته باشیم خانه نمی‎رویم. لذا تا این اوضاع وجود دارد سخن گفتن از حمایت از تولید، آب در هاون کوبیدن است.

محقق‌نیا در پایان گفت: ما تولید را بی‎پناه رها کرده‎ایم و انتظار هم داریم که رونق بگیرد اما با این اوضاع امکان‌پذیر نیست چراکه بخش جایگزین تولید با چراغ سبز مواجه شده و یک ریال هم مالیات نمی‎دهد بنابراین نباید توقع داشته باشیم مردم منابع خود را وارد بخش تولید کنند. اگر روزی در کشور ما این اتفاق افتاد که سود تولید بیش از بازرگانی بود فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه رونق تولید به درستی اجرایی شده است وگرنه همین آش و همین کاسه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha