آغاز همکاری جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حمایت از تولید و اشتغال
کد خبر: 3846354
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
در قالب تفاهم‌نامه محقق شد؛

آغاز همکاری جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حمایت از تولید و اشتغال

گروه جامعه ــ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در قالب چهار موضوع انرژی، دامداری، کشاورزی و سلامت با ارزشی بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان برگزار شد.

آغاز همکاری جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حمایت از تولید و اشتغالبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فناورانه در راستای حمایت از تولید داخلی در حوزه‌های انرژی، دامداری و کشاورزی بین جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)،‌ امروز 9 مهرماه، برگزار شد.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ابتدای این مراسم با بیان اینکه یکی از کاربردی‌تربن و هوشمندانه‌ترین راهبردهای مقام معظم رهبری که بر آن تأکید داشتند، بحث تولید است، گفت: در زمینه راهبردهای اقتصادی، مباحث متفاوتی وجود دارد و آنچه همه موارد را پوشش می‌دهد و تنها راه نجات کشور محسوب می‌شود، بحث تولید است.

وی با اشاره به اینکه عصاره اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد و تولید است، افزود: سعی کردیم زلف این دو موضوع را با هم گره بزنیم؛ به همین دلیل و با اعلام نام‌گذاری سال جدید این موضوع را سرعت و عمق دادیم‌. بر همین اساس شبکه مردمی تولید را در حد خودمان ایجاد کردیم.

این تفاهم‌نامه نزدیک به ۱۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد که آغازی خوب است و زمانی که به بازار می‌رسد، قطعاً چندین برابر می‌شود

مخبر ادامه داد: ما شش رشته فعالیت بیشتر نداریم که در این محورها برنامه‌ریزی سنگینی را سامان دادیم. برای مثال در حوزه صنعت تولید دارو، کمک، حمایت و پشتیبانی کردیم. همچنین در بحث امنیت غذا تلاش کردیم وابستگی‌های خارجی را کاهش دهیم و اقداماتی را ساماندهی کردیم که بتوانیم از ورود چیزی حدود ۵۰۰ هزار تن محصول وابسته، جلوگیری کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تصریح کرد: مجموعه فعالیتی که در ستاد ساماندهی شده است، چیزی حدود تولید هزار قلم محصول است که برخی از آنها تا دو میلیارد دلار ارزش دارد. در این امر جلوتر از برنامه حرکت می‌کنیم چرا که توسط مردم انجام می‌شود و قطعا محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: امروز در چهار محور با جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهیم کرد. این تفاهم‌نامه نزدیک به ۱۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد که آغازی خوب است و زمانی که به بازار می‌رسد، قطعاً چندین برابر خواهد شد. طراحی یک پمپ درون چاهی با حدود دو میلیارد تومان و ساخت یک دکل حفاری با سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلار از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

مخبر اضافه کرد: ایران 100 سال است که نفت دارد؛ اما جالب است که هنوز جزء کشورهایی هستیم که برای اکتشاف میادین نفتی و استخراج نفت به کشورهایی محتاجیم که یک بشکه نفت ندارند.

امروز ۹۷ درصد دارو در داخل کشور تولید می‌شود در حالی که برای این میزان دارو ۷۰۰ میلیون دلار واردات نیاز است که برنامه داریم این میزان از واردات مواد اولیه را طی سه سال در داخل کشور تولید کنیم

وی با اشاره به سایر موارد این تفاهم‌نامه گفت: مقرر شد تا جهاددانشگاهی در بخش کشاورزی در مرحله اول پنج هزار جنین از گاوهای ممتاز را پرورش دهند. امیدواریم این موضوع با سرعت دنبال شود و بتوانیم خبر خوبی برای مردم داشته باشیم.

مخبر با اشاره به موارد همکاری با جهاددانشگاهی گفت: یکی از این موارد امنیت‌ دارو است. امروز ۹۷ درصد دارو در داخل کشور تولید می‌شود در حالی که برای این میزان دارو ۷۰۰ میلیون دلار واردات نیاز است که برنامه داریم این میزان از واردات مواد اولیه را طی سه سال در داخل کشور تولید کنیم. دیگر زمینه همکاری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، بر این اساس قصد داریم ۵۰۰ محصول استراتژیک و های‌تک را برای اولین‌بار در کشور تولید کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ‌امروز به همت تسهیل‌سازی انجام شده حداقل ۳۰۰ شغل را به صورت روزانه در کشور ایجاد می‌کنیم، اظهار کرد: شغل‌های مستقیمی که در این طرح‌ها اتفاق می‌افتد به صورت هفتگی آمار داده می‌شود و نظارت کاملی را به این مشاغل و حقیقی بودن آنها داریم.

ایجاد 400 شبکه تسهیل‌گیری شغلی در کشور

مخبر ادامه داد: تا امروز توانسته‌ایم حدود 400 شبکه تسهیل‌گیری شغلی در کشور ایجاد کنیم؛ افرادی که هیج نسبت قانونی با ستاد اجرایی ندارند و فقط برای رونق تولید و اشتغال اقدام به این شبکه‌سازی کرده‌اند. امیدواریم این شبکه تا پایان سال به هزار و 500 تا دو هزار نفر برسد و تسهیل‌گری اشتغال‌زا را برای افراد انجام دهد. شبکه فوق ۱۷ طرح را پشتیبانی می‌کند و تسهیل‌گران تا بحث بازار و فروش با مردم همراه هستند.

در ادامه این مراسم حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، به ایراد سخن پرداخت و با تأکید بر اهمیت اقتصاد و اقتدار اقتصاد دانش‌بنیان گفت: چنین اقتصادی مبتنی بر تولید ملی است و این موضوع جزء نیاز ضروری انقلاب و کشور است. استعداد‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده که جهاددانشگاهی از ابتدای فعالیت‌ خود در این حوزه ورود جدی داشت و موضوع تجاری‌سازی فناوری را با قدرت دنبال کرده است.

همکاری در این تفاهم‌نامه در زمینه‌های فنی مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی، بالادست، میان‌دست و پایین‌دست، انرژی برق و انرژی نو، فناوری اطلاعات، حوزه پزشکی، سلامت، درمان و دارو، هوشمندسازی کشاورزی و اصلاح نژاد دام است

طیبی تصریح کرد: با توجه به توان تولید فناوری و تجاری‌سازی که در جهاددانشگاهی وجود داشت و نیز سابقه همکاری که ما با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در زمینه سلول‌های بنیادی داشتیم، امروز تفاهم‌نامه‌ای را برای گسترش فعالیت‌ها در چهار محور و موضوع به امضا رساندیم.

رئیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: همکاری در این تفاهم‌نامه در زمینه‌های فنی مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی، بالادست، میان‌دست و پایین‌دست، انرژی برق و انرژی نو، فناوری اطلاعات، حوزه پزشکی، سلامت، درمان و دارو، هوشمندسازی کشاورزی و اصلاح نژاد دام است.

وی گفت: برنامه ما و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این است که با اجرای همکاری در زمینه‌های فوق بتوانیم دو شرکت بزرگ را در سطح ملی و بین‌المللی پایه‌گذاری کنیم که برون‌داد این موارد تحقیقات، فناوری و محصول باشد. در هر حال از حسن نظر مقام معظم رهبری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حسن نظر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) قدردانی و تشکر می‌کنم.

گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!

این خبر تکمیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha