ضعف اخلاقی و قانونی و فقدان احزاب کادرساز؛ عوامل «ثبت‎‌نام بی‌محابا» در انتخابات مجلس
کد خبر: 3861840
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
حمیدرضا ترقی:

ضعف اخلاقی و قانونی و فقدان احزاب کادرساز؛ عوامل «ثبت‎‌نام بی‌محابا» در انتخابات مجلس

گروه سیاسی ــ‌ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب به «ثبت‌نام بی‌محابا» در انتخابات مجلس، گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب به یک ضعف اخلاقی در جامعه می‌پردازد و از طرفی قانونگذاری نیز باید به نحوی انجام شود که افراد احساس کنند پذیرش مسئولیت سنگینی مانند نمایندگی مردم هزینه دارد نه فایده.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه مبنی بر جایگاه خطیر مسئولیت در آموزه‌های دینی و انتقاد از ثبت‌ نام بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس گفت: متأسفانه بستری که انتخابات شوراها و مجلس برای مردم به لحاظ تبلیغاتی فراهم کرده به گونه‌ای است که کسانی که به دنبال شهرت و خودنمایی هستند با کسانی که براساس تکلیف و وظیفه وارد فرآیند انتخابات می‌شوند، مخلوط شده‌اند.

در نگاه دینی افراد متقاضی پست ومقام نیستند

وی ادامه داد: در پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات مجلس آمده بود که هر کسی که می‌خواهد نامزد انتخابات مجلس شود باید حداقل مورد تأیید تعدادی از نخبگان سیاسی آن منطقه و شهر باشد یا اینکه آنها حضورش را در انتخابات مطالبه کرده باشند. پذیرش مسئولیت با این ساز و کار باعث می‌شود خودبه‌خود افراد توانمندتر وارد عرصه ثبت‌نام انتخابات شوند. اینکه خود فرد، متقاضی پست باشد یا اینکه جمعی از فرد بخواهند مسئولیت را بپذیرد تفاوت معناداری دارد و بیشتر با آموزه‌های دینی تطابق دارد. این روش باید در کشور به یک فرهنگ غالب تبدیل شده تا افراد شهرت‌طلب و موج‌سوار از فرصت حضور در انتخابات سوء استفاده نکنند.

ترقی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی بر شناخت خود افراد از توانمندی‌ها، صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های‌شان برای پذیرش مسئولیت به منزله گام اول تعهد و مسئولیت‌پذیری گفت: افراد نباید تصور کنند هر مسئولیتی را هر شخصی می‌تواند بپذیرد. متأسفانه چون جایگاه مجلس در امر قانونگذاری و نظارت بر امور اجرایی کشور برای مردم خیلی شفاف و روشن نیست و عملکرد برخی نمایندگان مسیر کار نمایندگی را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و نماینده را به یک کارچاق‌کن، واسطه اقتصادی و سیاسی تبدیل کرده، لذا برخی به نمایندگی مجلس به منزله یک فرصت نگاه می‌کنند که می‌توانند برای به قدرت رسیدن از این سنگر استفاده کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جایگاه رفیع قانونگذاری و مجلس در نظام اسلامی گفت: افراد برای حضور در چنین جایگاهی باید از درجه‌ مطلوبی از اسلام‌شناسی، قانون‌شناسی و قدرت حل مسائل کشور برخوردار باشند و در کنار آن قابل تهدید و تطمیع نباشند.

هشدار رهبری در مورد ثبت‌نام بی‌محابا به ضعف اخلاقی جامعه اشاره می‌کند

وی بیان کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب به یک ضعف اخلاقی در جامعه اشاره کرده که باعث شده عده‌ای بدون توجه به حساس بودن جایگاه نمایندگی و وکالت مردم به راحتی ثبت‌نام کنند و توجهی به سنگینی مسئولیتی که می‌خواهند بپذیرند نداشته باشند و این باعث شده که بعضا تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیش از ده برابر تعداد نمایندگان مجلس شود. این مسئله هزینه‌های سنگین تبلیغاتی را بر جامعه و کشور تحمیل می‌کند که نتیجه نهایی آن هم چندان مثبت نخواهد بود.

ترقی یادآور شد: هم احزاب و نخبگان سیاسی نقش بسیار مهی در رفع این آسیب دارند و هم باید از طریق قانونگذاری این روند را اصلاح کرد و از طرف دیگر باید یک فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به قبیح شمردن این امر انجام شود تا واقعا در جامعه اسلامی براساس آموزه‌های اسلامی عمل شود و در این میان مسئولیت‌پذیری و حساس دانستن مسئولیت‌ یکی از مهمترین این آموزه‌هاست. البته در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری این نکات مورد دقت قرار گرفته که هنوز طرح و لایحه‌ای برای پیاده کردن این سیاست‌ها از سوی مجلس و دولت ارائه نشده است.

چرا جامعه به برعهده داشتن مسئولیت حساس نیست

ترقی درباره دلایل نهادینه نشدن مقوله مسئولیت‌پذیری و نگاه دینی به مقوله مسئولیت در جامعه اسلامی گفت: یک جنبه این امر به مضرات دموکراسی و مردم‌سالاری منهای دین برمی‌گردد. به عبارتی وقتی پسوند دینی از مردم‌سالاری برداشته شود به طور طبیعی فضایی به وجود می‌‌آید که هر کسی می‌تواند خود را با تبلیغات، شعارهای غیر واقعی و فریبکاری در معرض رأی مردم قرار دهد و چه بسا رأی هم بیاورد.

وی افزود: برخی انسان‌ها با اهداف مختلفی به دنبال چنین فرصت‌هایی برای به دست گرفتن قدرت هستند. اگر زمینه بروز و ظهور این نوع افراد در جامعه فراهم نشود این نوع خلقیات هم در جامعه شکل نمی‌گیرد. وقتی یک فرد می‌تواند با 15 هزار رأیِ وارد مجلس شود و پس از انتخاب هر کاری دلش خواست بکند و در مقابل به بهانه مصونیت نمایندگی با هیچ برخوردی هم مواجه نشود، طبیعی است که افراد دیگری هوس خواهند کرد که به چنین جایگاهی دست پیدا کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ابراز کرد: لذا در کنار تقویت اخلاقیات جامعه از طریق نظام آموزشی و رسانه‌ها، قانونگذاری نیز باید به نحوی انجام شود که افراد احساس کنند پذیرش مسئولیت سنگینی مانند نمایندگی مردم هزینه دارد نه فایده. متأسفانه به این مسئله مهم در دروس آموزشی و دانشگاهی توجهی نشده و از سوی دیگر جایی هم که برای اینگونه سمت‌ها کادرسازی و تربیت نیرو کند، وجود ندارد. در حالی که در سایر کشورها این وظایف برعهده احزاب گذاشته شده تا افراد از دامن احزاب آموزش ببینند و رشد کند و مسیر حضور در این مسئولیت‌ها را طی کند و با یک پشتوانه علمی و مدیریتی وارد این نوع عرصه‌ها شود.

ترقی در پایان بیان کرد: با اینگونه اقدامات است که مجلس به معنای واقعی در رأس امور خواهد شد وگرنه نه تنها در رأس امور قرار نمی‌گیرد بلکه همیشه نقطه ضعف‌هایی از خود بروز می‌دهد که به حیثیت و شأن مجلس لطمه وارد می‌کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۱۴:۰۶
0
0
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
captcha